فوریه 29
بازدید : 667
نظرات : بدون دیدگاه
ارزش های اخلاقی که باید به کودک بیاموزید

پدر و مادری کردن برای کودک تنها در مراقبت از رشد فیزیکی و جسمانی او خلاصه نمی‌شود بلکه به نظارت بر رشد روحی و روانی کودک نیز مربوط است. والدین به طور قابل توجهی بزرگ‌ترین نقش را در شکل‌گیری شخصیت کودک ایفا می‌کنند و همزمان با رشد کودک بیشترین تاثیرگذاری را روی شیوه زندگی کردن […]

پدر و مادری کردن برای کودک تنها در مراقبت از رشد فیزیکی و جسمانی او خلاصه نمی‌شود بلکه به نظارت بر رشد روحی و روانی کودک نیز مربوط است. والدین به طور قابل توجهی بزرگ‌ترین نقش را در شکل‌گیری شخصیت کودک ایفا می‌کنند و همزمان با رشد کودک بیشترین تاثیرگذاری را روی شیوه زندگی کردن او می‌گذارند. در میان همه تکنیک‌هایی که برای پرورش استعداد کودکان وجود دارد، کمتر به نهادینه سازی انواع ارزش اخلاقی در کودکان توجه می‌شود
برخی از افراد معتقد هستند که کودکان ارزش‌های اخلاقی را به تنهایی یاد می‌گیرند یا دوره پیش‌دبستانی برای آموختن این ارزش‌ها و اصول اخلاقی به کودکان خیلی زود است. هرچند این عقیده غلطی است زیرا بهترین سن برای آموزش چنین مسائلی به کودک سنین کودکی است تا بتوان ارزش‌ها را جزئی از وجود کودک کرد و این ارزش‌ها بتوانند همزمان با شکل‌گیری شخصیت در کودک رشد پیدا کنند.
اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به ۱۰ ارزش اخلاقی که همه والدین باید به کودکانشان بیاموزند.

۱. ارزش اخلاقی احترام گذاشتن
بسیاری از والدین به اشتباه به کودکانشان می‌آموزند که تنها به افراد بزرگ‌تر از خود احترام بگذارند اما این غلط است. همه افراد فارغ از سن یا جایگاه اجتماعیشان سزاوار احترام ما هستند. احترام گذاشتن جزو ارزش‌های ضروری اخلاقی است که کودک باید از همان سنین کودکی آن را بیاموزد زیرا این ارزش اخلاقی نقش مهمی در رفتار او مقابل افراد غریبه و بزرگ‌ترها ایفا می‌کند.
اگر کودک بیاموزد که از همان سنین کودکی به همسالان و افراد بزرگ‌تر از خود احترام قائل باشد شکی نیست که این موضوع در آینده برایش سودمند خواهد بود. حتی اگر اوضاع زندگی در آینده سخت شود کودک توجه بیشتری برای سایرین قائل خواهد بود.

۲. ارزش اخلاقی خانواده
خانواده جزء لاینفک زندگی کودک است. خانواده جمعی است که شخصیت کودک در آن شکل می‌گیرد و کودک را تبدیل به یک انسان بالغ می‌کند.
بنابراین مهم است که کودک نسبت به خانواده خود اهمیت وارزش قائل باشد و بداند که چرا خانواده در زندگی او اهمیت زیادی دارد تا در تمام فرازونشیب‌های زندگی با احساس احترام و علاقه به اعضای خانواده رشد کند.

۳. توافق و سازش
باید به کودک آموخت که همه مسائل زندگی طبق خواسته‌های او پیش نمی‌روند. از همان سنین کودکی به او بیاموزید زمانی که ضرورت دارد مجبور است تلاش کند و با اطرافیان و اتفاقات زندگی سازش کند.
کودک باید توافق و سازش را بیاموزد، به شرطی که زندگی خودش در معرض خطر قرار نگیرد. توافق یک اصل عالی به نظر می‌رسد و چیزی است که به دیگران کمک می‌کند اما اگر توافق و سازش سبب شوند که کودک در نهایت ببازد نه تنها مخرب خواهند بود بلکه همچنین هویت و شخصیت کودک را نیز زیر سوال خواهند برد.

۴. روحیه کمک کردن
کودک باید از همان سن کودکی بیاموزد که به دیگران کمک کند حتی اگر این افراد کاملا برایش غریبه باشند. شما باید به کودکتان بیاموزید که چرا کمک کردن به دیگران امر مهمی است و اینکه چطور با کمک به دیگران، آن‌ها هم در مواقع ضروری به کمک او خواهند آمد.
برای اینکه کودک شما یک عضو موثر از جامعه باشد باید نسبت به نیازهای دیگران توجه به خرج دهد.

۵. احترام به عقاید دینی
باید کودک را طوری بار بیاورید که نه تنها برای عقاید دینی خودش احترام قائل باشد بلکه این را هم متوجه باشد که هر کس حق انتخاب دین خود را دارد و باید به عقاید دیگران در این زمینه احترام گذاشت.
او باید از سن کودکی بیاموزد که همه انسان‌ها فارغ از عقاید دینی یا مراسمات مذهبی که برگزار می‌کنند با هم برابر هستند.

۶. عدالت
درک اخلاقی و عدالت‌جویی ۲ مورد از مهم‌ترین ارزش‌ها هستند که همه کودکان از سن کودکی باید در وجود خود داشته باشند.
کودک را باید همیشه تشویق کرد که در صورت مشاهده کارهای غلط به خاطر منافع خود یا دیگران شهامت صحبت کردن و اعتراض کردن را داشته باشد.

۷. ارزش اخلاقی صداقت
صداقت را باید از همان سنین کودکی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارزش‌های اخلاقی در وجود کودک نهادینه کرد.
صداقت داشتن همواره بهترین سیاست ممکن است و کودک را باید تشویق کرد تا همواره فارغ از هرنوع عمل اشتباهی که از او سر زده است حقیقت را بگوید.

۸. عدم آزار دیگران
به کودک خود توضیح دهید که آزار واذیت کردن یک نفر تنها در ایجاد مشکلات فیزیکی به آن شخص خلاصه نمی‌شود بلکه هر نوع آزاری می‌تواند علاوه بر مشکلات فیزیکی مشکلات روانی و عاطفی نیز برای اشخاص ایجاد کند.
فراموش نکنید که به کودکتان نحوه عذرخواهی کردن را بیاموزید و تشویقش کنید که در صورت رساندن آزار فیزیکی یا کلامی به کسی فورا از او عذرخواهی کند.

۹. دزدی نکردن
دزدی کردن فی‌نفسه یک عمل غلط محسوب می‌شود و اهمیتی هم ندارد که چه توجیهی پشت این عمل است که البته این یکی از ارزش‌های خوبی است که باید به کودکان آموخت.
به کودک بیاموزید که دزدی کردن نه تنها از لحاظ قانونی بلکه از لحاظ اخلاقی نیز کار غلطی است و این عمل به این معنا است که او چیزی را که متعلق به شخص دیگر است از او می‌گیرد.

۱۰. نهادینه کردن علاقه‌‌مندی به آموزش در وجود کودک
آموزش و یادگیری بزرگ‌ترین سلاحی است که فرد می‌تواند در اختیار داشته باشد و این مساله بیشترین تاثیرگذاری را روی آینده و زندگی یک شخص می‌گذارد.
عشق و علاقه به آموزش باید از همان دوران پیش دبستانی در وجود کودک نهادینه شود و شما نیز باید به کودکتان بفهمانید که آموزش و یادگیری در زندگی بسیار مهم هستند.
از همان اول باید تلاش کنید تا ارزش اخلاقی در وجود کودکتان نهادینه شود و هیچ سنی برای شروع این آموزش زود محسوب نمی‌شود. این ارزش‌ها نقش بزرگی در ایجاد شخصیت کودک و نیز هدایت شیوه شکل‌گیری زندگی او دارند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما