فوریه 29
بازدید : 918
نظرات : بدون دیدگاه
شب ادراری دانش آموزان

شب ادراری کودکان دبستانی یکی از معضلات خانواده هاست. اینکه چه دلیلی دارد و چرا اتفاق می افتد. شب ادرارى جزو آن دسته اختلالاتی‌ست که به آن اختلال روان تنى می‌گویند.استرس دانش‌آموز باعث اختلال در کارکرد طبیعی یک عضو یا اندام از بدن می‌شود و به انقباض مثانه می‌انجامد. شب ادرارى زمانى به عنوان اختلال […]

شب ادراری کودکان دبستانی یکی از معضلات خانواده هاست. اینکه چه دلیلی دارد و چرا اتفاق می افتد. شب ادرارى جزو آن دسته اختلالاتی‌ست که به آن اختلال روان تنى می‌گویند.استرس دانش‌آموز باعث اختلال در کارکرد طبیعی یک عضو یا اندام از بدن می‌شود و به انقباض مثانه می‌انجامد.
شب ادرارى زمانى به عنوان اختلال تلقى می‌شود که در هفته دوبار یا بیشتر اتفاق بیافتد کمتر از این آمار را به اختلال شب ادرارى منسوب نمی‌کنیم و به آن تکانش دفع گفته می‌شود.این اختلال در پسران بیشتر از دختران است که اولین و مهم‌ترین عامل آن رشد اندام و یا همان بلوغ است. در شب ادرارى اولین مشکل اختلال در رشد اندام‌ها است. در واقع به همین دلیل روانشناسان روى مشکل شب ادرارى کودکان زیر یه سال کار نمی‌کنند زیرا هنوز رشد اندام‌ها انجام نشده است.


شب ادراری چه پیامدهایی دارد؟
دلایل دیگرى از جمله عفونت مجارى ادرارى یا حتى دیابت هم براى ابتلا به این مشکل وجود دارد، تمام این‌ها منجر به آسیب‌هایى به دانش‌آموز می‌شود که اولین آن کاهش عزت نفس او و در پى آن ارتباطات اجتماعی میان فردى است. احساس گناه از دیگر پیامدهاى شب ادرارى است، این موضوع نیاز به توجه و پیگیرى توسط متخصصین دارد تا به مراحل خطرناک تر نرسد. شرمسارى که منجر به احساس گناه می‌شود باعث افزایش اضطراب دانش آموز می‌شود و همین دلیل باعث تقویت اختلال شب ادرارى می‌شود.ازجمله عکس‌العمل‌هایی که باید خانواده ها نسبت به این موضوع انجام دهند این است که آن را مورد تمسخر قرار ندهند و در مورد این موضوع صحبت نکنند. آسیب تمسخر دانش‌آموز، افت تحصیلى و اختلال در زندگى و ارتباطات میان فردى او خواهد بود.
دوران امتحانات یکى از فصولى است که بیشتر دانش‌آموزان در معرض اختلال شب ادرارى قرار می‌گیرند.تنشی که بابت هر نمره به دانش‌آموز اضافه می‌شودگاهى آنقدر زیاد است که او ناخواسته مورد این اختلال قرار می‌گیرد. این که به دانش‌آموز اطمینان دهیم که گرفتن نتیجه ضعیف در امتحاناتش با تنبیه همراه نیست، تاثیر بسزایى در آرام شدن او براى ارائه یک امتحان بهتر دارد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما