امنیت کودک در فضای مجازی

اگر کودک یا نوجوانی در خانه داشته باشید، حتما به‌خوبی می‌دانید امروزه گوشی‌های هوشمند چه نقشی در زندگی این نسل ایفا می‌کنند. درست مانند آزادی نوظهوری که برای گرفتن گواهینامه رانندگی در ۱۸ سالگی به دست می‌آید، تصاحب گوشی هوشمند نیز به معنی کسب نوعی استقلال کاملا جدید و مواجهه با روش‌های جدیدی برای ارتباط […]

اگر کودک یا نوجوانی در خانه داشته باشید، حتما به‌خوبی می‌دانید امروزه گوشی‌های هوشمند چه نقشی در زندگی این نسل ایفا می‌کنند. درست مانند آزادی نوظهوری که برای گرفتن گواهینامه رانندگی در ۱۸ سالگی به دست می‌آید، تصاحب گوشی هوشمند نیز به معنی کسب نوعی استقلال کاملا جدید و مواجهه با روش‌های جدیدی برای ارتباط با دوستان (و البته افراد غریبه) است. مانند توانایی راندن اتومبیل، داشتن گوشی هوشمند نیز مزایای بسیاری دارد، با این حال، عواقب سوءاستفاده از آن هم ناگزیر و غیرقابل انکار است. بنابراین، چگونه می‌توانید فرزند خود را، برای استفاده درست از این وسیله قدرتمند، به شکلی مثبت و ایمن هدایت کنید؟ برای آشنایی با حفظ امنیت هنگام استفاده کودک از گوشی هوشمند با این مقاله همراه باشید.

چگونه فرزند خود را در استفاده درست از اتومبیل و امنیت در رانندگی همراهی می‌کنید؟ برای پاسخ به این سؤال، باید نگاهی به نحوه و فرایند آموزش رانندگی داشت.

وقتی فرزند شما به سن مناسب برای یادگیری رانندگی رسید و آموزش این مهارت به او را آغاز کردید، هیچ راهنمای ساده و سریعی در اتومبیل وجود ندارد که، پس از سخنرانی کوتاه شما، اهمیت بستن کمربند ایمنی و محدودیت‌های سرعت را به او گوشزد کند. به جای این کار، شما به حالت آماده‌باش در کنار او می‌نشینید و هنگام رانندگی در جاده، او را همراهی می‌کنید. همچنین، به کودک اجازه نمی‌دهید در ساعت‌های شلوغ در بزرگراه براند. آموزش رانندگی از خیابان‌های خلوت آغاز می‌شود، در جاده‌های فرعی و خیابان‌های شلوغ ادامه پیدا می‌کند و در صورت آمادگی کودک، نهایتا به اتوبان و آزادراه می‌رسد.

والدین باید همین رویکرد را در هدایت فرزند خود برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی هم داشته باشند، چرا که این موضوع، در واقع، یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های کودک در رشد اجتماعی او محسوب می‌شود.

استفاده کودک از گوشی هوشمند
وقتی صحبت از رانندگی به میان می‌آید، والدین و مربیان، برای آموزش فرد و انتقال تجربیات به او، یک تیم تشکیل می‌دهند. در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی نیز، والدین باید همین استراتژی را در پیش بگیرند. با برقراری جلساتی مثبت، می‌توانید مکالمه‌هایی بسیار مهم، درباره شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های موجود، با کودک ترتیب دهید. واقعیت این است که کارشناسان به قرار گرفتن کنار کودک و همکاری با او، به جای والدگری هلی‌کوپتری، در رویارویی صحیح با شبکه‌های اجتماعی باور دارند. در این بخش از مقاله، به پنج گفتگوی بسیار مهم اشاره می‌شود که شما را، در استفاده کودک از گوشی‌ هوشمند به‌خوبی هدایت می‌کند.

پیش از گرفتن گواهینامه، کودک برای رانندگی به مجوز و حضور شما نیاز دارد
زمانی فرزند شما برای استفاده از گوشی شخصی آمادگی دارد که رشد و بلوغ خود را در به‌کارگیری یک وسیله اشتراکی خانوادگی به اثبات رسانده باشد. در طول این فاز یادگیری، شما، به عنوان والد، باید از نزدیک بر نحوه استفاده از تکنولوژی نظارت کنید و به صورت مداوم درباره کسانی که کودک با آن‌ها در ارتباط است، نوع محتوایی که دریافت می‌کند و محدودیت‌ها و قوانین با او صحبت کنید.

پیش از راه انداختن موتور، درباره اتومبیل و قابلیت هایش با کودک صحبت کنید
درست مانند آنچه در فرایند آموزش رانندگی اتفاق می‌افتد، شما نیز باید ابتدا پایه‌های تکنولوژی فردی را به کودک یاد دهید. می‌توانید با کودک درباره گوشی‌های هوشمند صحبت کنید و از این موضوع اطمینان حاصل کنید که تنظیمات حریم شخصی این وسیله در حالت درستی قرار دارد و کودک درباره عملکرد و کارهای ممکن آن درک درستی به دست آورده است.

پیش از ترک جاده، درباره مسیر پیش رو با هم توافق کنید
یک قرارداد استفاده از تکنولوژی با کودک امضا کنید که حاوی موارد مورد انتظار شما از او هنگام استفاده از گوشی‌های هوشمند، تبلت یا کامپیوتر باشد. هنگام برقراری قوانین، چرایی آن‌ها را برای کودک توضیح دهید.

پیش از مجوز گاز دادن، به کودک بیاموزید چطور باید ترمز بگیرد
دانستن اینکه چه زمانی باید گوشی را خاموش کرد، درست به اندازه دانستن چگونگی استفاده از آن، اهمیت دارد. درباره برقراری تعادل هنگام بهره‌مندی از تجهیزات الکترونیکی با کودک صحبت کنید و مطمئن شوید او می‌داند چه زمانی می‌تواند از وسیله استفاده کند و چه زمانی باید آن را کنار بگذارد (هنگام غذا خوردن، زمان انجام تکالیف مدرسه، در مهمانی‌های خانوادگی و حداقل یک ساعت قبل از رفتن به تختخواب).

پیش از آغاز رانندگی در آزادراه، درباره تلاطم ها و دیوانگی های موجود در جاده بحث کنید
همه چیز در سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به‌تندی حرکت می‌کند و خلق و خوی انسان‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. همین واقعیت در شبکه‌های اجتماعی هم صدق می‌کند. فرزند شما باید از احساسات خروشان موجود در فضای مجازی آگاه باشد و پیش از قدم گذاشتن به آن، با انجام بازی‌های وانمودی، آگاهی خود را درباره چگونگی مدیریت دست‌اندازهایی بالا ببرد که در این مسیر در انتظار اوست.

«وقتی در یک گروه چت، یکی از دوستانش حرفی بی‌رحمانه درباره دوست دیگرش می‌زند، او باید چه عکس العملی نشان دهد؟»
«اگر از او خواسته شود عکس نامناسبی از خود به اشتراک بگذارد، چه کاری باید انجام دهد؟»
«چگونه باید با حملات سایبری مقابله کند؟»

در این مورد، شبیه‌سازی سناریوهای واقعی که ممکن است اتفاق بیفتند و سپس هدایت کودک برای مواجهه صحیح با آن‌ها بسیار به او کمک می‌کند.

و در نهایت
آزادی بیشتر به معنای مسئولیت بیشتر است، خواه درباره رانندگی با اتومبیل و خواه درباره حضور در فضای مجازی، این جمله کاملا صحیح است. بودن کنار کودک و آموزش قدم‌های کوچکی که او را در طول زمان به سمت استقلال سوق می‌دهند این اطمینان را به فرزند شما می‌دهد که پدر و مادرش همیشه برای صحبت درباره موانعی که در جاده زندگی با آن‌ها برخورد می‌کند آماده‌اند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما