مارس 8
بازدید : 491
نظرات : بدون دیدگاه
چه زمانی جویدن ناخن در کودکان نگران کننده است؟

کودکان و نوجوانان ممکن است عادت هایی را شکل دهند که نشان از اضطراب و افسردگی در آنان باشد. توجه به شدت و ضعف ناخن جویدن کودکان و سایر عادت های اضطرابی و اقدام به موقع برای رفع آنان می تواند نقش مهمی در سلامت روان آنان داشته باشد. ناخن جویدن کودکان می تواند دلایل […]

کودکان و نوجوانان ممکن است عادت هایی را شکل دهند که نشان از اضطراب و افسردگی در آنان باشد. توجه به شدت و ضعف ناخن جویدن کودکان و سایر عادت های اضطرابی و اقدام به موقع برای رفع آنان می تواند نقش مهمی در سلامت روان آنان داشته باشد.

ناخن جویدن کودکان می تواند دلایل زیادی داشته باشد:

کنجکاوی
بی حوصلگی
کاهش استرس
عادت
یا تقلید
در بین عادت های عصبی کودکان شامل مکیدن شست، انگشت کردن در بینی، چرخاندن مو دور انگشت یا دندان قروچه، جویدن ناخن از همه رایج تر است. این عادت می تواند تا دوره جوانی نیز ادامه یابد.

بزرگ شدن برای کودکان استرس آور است. بسیاری از این تنش ها و فشارها برای والدین قابل مشاهده است. برای مثال اگر فرزندتان به صورت خفیف (بدون آنکه به خود آسیب بزند) و ناخودآگاه (در زمان تماشای تلویزیون) یا در پاسخ به یک شرایط خاص (مانند استرس امتحان) این کار را انجام می دهد، این یکی از راه های او برای کنار آمدن با استرس است و جای نگرانی نیست.

چند درصد از کودکان ناخن های خود را می جوند؟
این عادت واقعا رایج است و آمارها نشان می دهد که حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد از کودکان دبستانی و ۲۰ درصد از نوجوانان در مقطعی از زندگی ناخن هایشان را می جویده اند. حدود یک چهارم از دانشگاهی ها هم ممکن است دچار این مشکل باشند.

این عادت به صورت ارثی در خانواده نیز دیده می شود.

اضطرابش را درمان کنید:
پاسخ آنی ما به رفتاری در کودکان که ما را نگران می کند این است که جلوی آن را بگیر. اما کار درست این است که دلیل اصلی آن را بیابید و اگر استرس در زندگی است، آن را برطرف کنید.

اگر چیزی را عامل استرس فرزندتان می دانید، مهاجرت، طلاق در خانواده، مدرسه جدید یا اختلاف در خانواده، تلاش کنید در مورد نگرانی هایش با فرزندتان حرف بزنید.

البته این کار به زبان ساده است. اما سعی کنید بفهمید چه چیزی او را نگران کرده است.

ناخن هایش را هر روز سوهان بکشید:
کوتاه کردن و سوهان کشیدن ناخن ها سطح قابل دسترسی آنان را کم می کند. پس جویدن ناخن برای کودک سخت می شود و نیز اگر این کار را انجام دهد، جرم و باکتری کمتری وارد بدنش می شود.

نق نزنید و تنبیه نکنید:
مگر وقتی که خود کودک بخواهد رفتارش را قطع کند، برای مقابله با ناخن جویدن کودکان موفق نخواهید شد. مانند دیگر عادت ها، جویدن ناخن نیز ناخودآگاه انجام می شود.

وقتی فرزندتان خودش نیز حواسش نیست که در حال جویدن ناخن هایش است، تنبیه و نق زدن بی اثرترین استراتژی است.

اگر این عادت خیلی اذیتتان می کند، محدودیت تعیین کنید. «وقتی مشق می نویسیم، ناخن نمی جویم.»

سیستم پاداش داشته باشید:
برای هر روزی که فرزندتان ناخن هایش را نمی جود، یک استیکر به او بدهید. اگر او نمی تواند یک روز کامل موفق باشد، آن را به زمان های کوتاه تر تقسیم کنید. مانند زمان تماشا کردن تلویزیون، درس خواندن، غذا خوردن. وقتی به تعداد کافی از استیکر رسید به او پاداش دهید.

این عادت را خودآگاه کنید:
بر سر یک حرف یا یک حرکت برای یادآوری ممنوعیت ناخن جویدن توافق کنید. یک لمس مهربانانه روی بازو یا یک عبارت توافقی. این استراتژی هم باید با همکاری و توافق کودک باشد، در غیر این صورت تنبیه تلقی خواهد شد.

لاک بزنید:
استفاده از چند لایه لاک باعث می شود که ناخن جویدن کودکان سخت تر شود. این باعث می شود او هوشیار شده و به صورت ناخودآگاه اقدام به جویدن ناخن نکند. قبل از این راه حل، مواد لاک را چک کنید که حاوی مواد سمی مانند سرب نباشد.

حواسش را پرت کنید:
هر زمان که کودکتان شروع به جویدن ناخن هایش کرد، حواسش را به کار دیگری پرت کنید. از او بخواهید کاری برایتان انجام دهد یا او را دعوت به انجام یک بازی یا نقاشی کردن کنید.

پرت کردن حواس باعث می شود که کودک احساس تنبیه شدن نداشته باشد.

از روش هایی که باعث ایجاد گناه در کودک می شود استفاده نکنید:
برای جلوگیری از جویدن ناخن، از تهدید، تنبیه فیزیکی، مسخره کردن، فحاشی، بی احترامی، فلفل پاشیدن روی دست یا دهان، استفاده از داروی های تلخ روی انگشت استفاده نکنید.

ترساندن از آمپول، دکتر، بیماری، لولو، آقای پلیس و مواردی از این دست اشتباه ترین کاری است که می توانید در ترک عادت فرزندتان انجام دهید. کودک باید نسبت به پزشک، پلیس و گروه های امدادی احساس خوبی داشته باشد تا در زمان نیاز به آنها اجازه دهد به او کمک کنند.

این روش ها نه تنها در ترک عادت موثر نیست، بلکه به سلامت روان فرزندتان آسیب جدی می زند و با ایجاد حس گناه در او باعث افزایش اضطراب او می شود.

در نتیجه، ممکن است این عادت او را تشدید کرده و حتی به دیگر عادت ها مانند خودزنی و پوست کنی تبدیل شود.

به او جایگزین بدهید:
برای مثال، استفاده از خمیربازی، شن بازی و دادن توپ های استرس می تواند باعث تخلیه اضطراب کودک شود.

انرژی او را تخلیه کنید:
برای کنترل عادت ناخن جویدن کودکان باید به او فرصتی برای تحلیه انرژی و اضطراب بدهید. پس در صورت امکان هر روز او را برای بازی در پارک، کلاس ورزش و فعالیت های بدنی بیرون از خانه ببرید. نواختن آلت های موسیقی نیز برای مشغول کردن دست کودک و جدا شدن از این عادت مفید است.

راه های مختلف را امتحان کنید:
به کودک توضیح دهید که برای هر کس یک راهکار مفید است. اگر راهکار اول مفید نبود، او را تشویق کنید که یک راهکار دیگر را امتحان کند.

چه زمانی جویدن ناخن در کودکان نگران کننده است؟
در موارد شدید، ناخن جویدن کودکان می تواند نشانه اضطراب شدید باشد. در صورتی که انگشتان فرزندتان زخم شده و عفونی به نظر می آید، با پزشک مشورت کنید. در عین حال، اگر این رفتار با دیگر عادت های نگران کننده مانند خودزنی، کندن پوست، موهای سر، مژه و ابرو همراه است و کودک خوب نمی خوابد، با روانشناس کودک مشورت کنید.

در نهایت به او و خودتان یادآوری کنید که شکستن عادت دشوار است و به تلاش نیاز دارد. با کمی صبوری از سوی شما و همکاری از سوی کودک، می توانید مشکل را حل کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما