مارس 9
بازدید : 845
نظرات : بدون دیدگاه
عید دیدنی با کودکان

بیشتر بچه‌هایی که هنوز به سن نوجوانی نرسیده‌اند مهمانی رفتن را دوست دارند اما در برخی موارد ممکن است، رفتار والدین با کودک در مهمانی به گونه‌ای باشد که خاطره بدی برای کودک به جا بماند. عواملی مثل اینکه والدین، کودک را به خاطر سلام نکردن به میزبان تحت فشار قرار دهند، کودک در مهمانی […]

بیشتر بچه‌هایی که هنوز به سن نوجوانی نرسیده‌اند مهمانی رفتن را دوست دارند اما در برخی موارد ممکن است، رفتار والدین با کودک در مهمانی به گونه‌ای باشد که خاطره بدی برای کودک به جا بماند.

عواملی مثل اینکه والدین، کودک را به خاطر سلام نکردن به میزبان تحت فشار قرار دهند، کودک در مهمانی هم بازی برای خود نداشته باشد یا اینکه والدین در میهمانی به او بی‌توجهی کنند باعث کاهش علاقه کودک به مهمانی رفتن می‌شود.

والدین می‌توانند با بردن اسباب‌بازی به میهمانی، کودک را در طول مهمانی سرگرم نگه دارند، والدین باید این نکته مهم را در نظر بگیرند که استفاده از تبلت و گوشی همراه برای کودکان زیر ۶ سال روش درستی برای سرگرمی آنها محسوب نمی‌شود، اگر کودک زیر ۶ سال است‌، باید از اسباب‌بازی برای سرگرم نگه داشتن او استفاده کرد و والدین باید توجه داشته باشند که اسباب‌بازی‌ها را به تدریج به کودک بدهند چون کودک از بازی کردن با اسباب‌بازی قبلی خسته می‌شود و اسباب بازی دیگری را طلب می‌کنند.

اهمیت تعامل والدین با کودک در طول مهمانی
والدین باید در طول مهمانی با فرزند خود تعامل داشته باشند به این صورت که هر از گاهی هر چند کوتاه احوال او را بپرسند و با او به صحبت و بازی بپردازند تا کودک احساس کند مورد توجه والدین است، در غیر این صورت ممکن است کودک دست به یک سری رفتار غیرمعمول بزنند که توجه والدین را به خود جلب کنند.

والدین، نباید کودک خود را به دلیل سلام نکردن تحت فشار قرار بدهند سلام نکردن کودک، نشان دهنده بی‌ادبی او نیست و اکثر بچه‌ها در حالی که سلام نمی‌دهند اما زمان خداحافظی درست خداحافظی کرده و دست تکان می‌دهند، دلیل سلام نکردن کودک به افراد جدید این است که وقتی بچه وارد محیطی می‌شود ابتدا مکان و افراد جدید را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

معمولا بچه‌ها نمی دانند، کجا می‌روند و قرار است با چه کسانی روبرو شوند، پس با ورود به فضای جدید معمولا متعجب می‌شوند و در ذهن خود این سوالات را مرور می‌کنند که برای چه آنجا برده شده‌اند؟ آیا افراد جدید آدم‌های قابل اعتمادی هستند؟ و آیا این آدم‌ها من را دوست دارند؟

کودکان در برخورد با میزبان آنقدر درگیر تجزیه و تحلیل‌ها می‌شوند که سلام کردن را فراموش می‌کنند اطرافیان و پدر و مادر نباید در مورد سلام کردن کودک او را بازخواست کنند مثلا نباید بگویند سلامت کجاست؟ یا آیا سلامت را قورت دادی؟ بلکه می‌توانند با شیوه تشویقی کودک را ترغیب به سلام کردن کنند.

سلام کردن کودک به افراد جدید موضوع خیلی مهمی نیست و به این علت می‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم در گذر زمان کودک سلام کردن به دیگران را می آموزد.

سپردن بچه‌ها به دیگران و بردن آنها به مهمانی بستگی به نوع مهمانی و سن کودک دارد، والدین بدانند که سپردن بچه‌های زیر دو سال به دیگران کار اشتباهی است از این جهت که گروه سنی زیر ۲ سال به حضور دائمی مادر نیاز دارند و در خصوص بچه‌های بزرگتر اگر والدین می‌خواهند به مراسمی بروند که شرایط آن مناسب کودکان نیست، در این رابطه والدین می‌توانند کودک را به مهمانی نبرند و به کسی بسپارند که در کنار او خوشحال است.

اینکه کودکان را به چه کسی بسپاریم خیلی مهم است متاسفانه آمار بالای سوء رفتار افراد با بچه ها باعث شده که در این رابطه بااحتیاط خیلی بیشتری رفتار کنیم توصیه ما این است که کودک خود را تا جایی که امکان دارد به کسی نسپارید.

خصوصیات اخلاقی در نوجوانان
میل به تنهایی در همه نوجوانان وجود دارد مگر در مواردی که تفاوت سنی والدین با نوجوان کم باشد نوجوانان در این دوره دوست دارند با هم سن و سال‌های خودشان وقت بگذرانند؛ در دوره نوجوانی در کنار افراد بزرگسال بودن احساس خوبی به آنها نمی‌دهد و حس می‌کنند که زیر نظر اطرافیان هستند، به همین جهت از رفتن به مهمانی اجتناب می‌کنند البته پدر و مادرها از این که فرزندشان آنها را همراهی نمی‌کند بسیار آزرده می‌شوند.

بچه‌ها سعی می‌کنند بر اساس قوانین محیط رفتار کنند، وقتی می‌بینند که والدین در خانه میزبان آزادی عمل ندارند و به عبارتی دیگر رئیس نیستند، کود‌کان سعی می‌‎کنند از این آزادی به دست آمده به نفع خودش استفاده کنند.

بچه می‌داند بین نظر والدین و میزبان تفاوت وجود دارد پس از این شرایط سوء استفاده می‌کند، به همین دلیل توصیه می‌شود پدر و مادر در مهمانی قوانین‌شان را در مورد تربیت کودک کنار بگذارند.

والدین نباید به این جهت که دیگران مداخله کرده و نمی‌گذارند پدر و مادر کار خود را انجام دهند بچه را در مهمانی تربیت کنند راه حل این است که والدین کودک، از میزبان بخواهند تا قوانین را به کودک گوشزد کند، با این کار آنها مسئولیت گوشزد کردن قوانین را به میزبان سپرده‌اند و دیگر لازم نیست بچه را کنترل کنند.

یکی از دلایل رفتار این است ‌که می‌خواهند خودشان را به دیگران نشان دهند و به همه بگویند که به تربیت بچه خود بسیار اهمیت می‌دهند، دلیل دیگر این است که والدین تصور می‌کنند اگر به کودکشان در حضور دیگران تذکر ندهند نشان دهنده این است که پدر و مادر بی‌خیالی هستند و تربیت کودکشان برایشان بی‌اهمیت است.

والدین نباید برای تائید شدن توسط اطرافیان، کودک خود را تحت فشار قرار بدهند یکی از دلایلی که بچه ها به مهمانی نمی‌رود این است که والدین در مهمانی سختگیر و خشن‌تر از خانه هستند و در مهمانی‌ها تبدیل به والدین دیگری می‌شوند که این رفتار والدین ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس کودک‌ شود.

نباید نظر دیگران را در مورد تربیت کودک‌مان مداخله دهیم مهمانی جای تذکر دادن به کودکان نیست، حتی اگر کسی شما را به خاطر تربیت کردن بچه‌ها در مهمانی توبیخ کرد می‌توانید با خیال راحت به آنها بگویید که مهمانی جای تربیت کودک من نیست، اینجا خانه شما است، شما می‌توانید قوانین خانه خودتان را به کودکم گوشزد کنید.

نباید از کودکان توقع داشته باشیم تا مثل بزرگسالان آداب و معاشرت را بلد باشند در خصوص رفتارهای خاص دوره کودکی باید توجه داشته باشیم که کودک نیاز به تفریح و کنجکاوی دارد دوست دارد به وسایل مختلف دست بزنند و از همه چیز سر در بیاورد که این ناشی از کنجکاوی در هوش او تست و اگر ما این موجود را خوب بشناسیم،ناراحتی و مسائل پیش نمی‌آید.

بهترین راه حلی که والدین می‌توانند آداب مهمانی رفتن را به کودک خود آموزش دهند این است که مهمان بازی کنند و در قالب بازی قوانین مهمانی رفتن را با کودک تمرین کنند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما