نوامبر 16
بازدید : 1856
نظرات : بدون دیدگاه
دستور پخت حریره بادام + نکاتی درباره ارزش غذایی آن

دستور پخت حریره بادام مواد لازم: بادام: 6 عدد آرد برنج: 2 قاشق سوپ خوری شیر پاستوریزه، یک استکان (حدود 60 میلی‌لیتر) شکر: 1 قاشق چای خوری آب: نصف استکان (حدود 30 میلی‌لیتر) بادام‌ها را در آب بریزید و بگذارید آب به جوش بیاید، 30 ثانیه بیشتر لازم نیست بجوشد، بادام‌ها را آبکش کنید، رویشان […]

دستور پخت حریره بادام
مواد لازم:
بادام: 6 عدد
آرد برنج: 2 قاشق سوپ خوری
شیر پاستوریزه، یک استکان (حدود 60 میلی‌لیتر)
شکر: 1 قاشق چای خوری
آب: نصف استکان (حدود 30 میلی‌لیتر)
بادام‌ها را در آب بریزید و بگذارید آب به جوش بیاید، 30 ثانیه بیشتر لازم نیست بجوشد، بادام‌ها را آبکش کنید، رویشان آب سرد بگیرید و بلافاصله، به راحتی آنها را پوست بکنید. سپس بادام‌ها را با مقداری آب سرد و شکر در مخلوط‌‌کن بریزید تا در عرض چندثانیه به مایعی سفیدرنگ و شیرمانند تبدیل شود. این مخلوط را روی شعله ملایم در حالی که به طور مرتب هم می‌زنید، به مدت حدود 20 دقیقه بپزید. سپس آرد برنج را در شیر سرد حل کرده و به مخلوط فوق اضافه کنید و مجددا مرتب هم بزنید تا قوامی مانند ماست پیدا کند.
مقدار اضافی حریره را در ظرف در بسته تا دو روز در یخچال نگه داری کرد.
جهت نگهداری حریره در یخچال، اجازه دهید تا کاملا سرد شود سپس درب ظرف را بسته و آن را در یخچال بگذارید. البته تازه تهیه کردن این حریره بهتر است.
کودک 6 ماهه صرف‌نظر از شیر مادر باید غذای کمکی نیز بخورد، چون در حال رشد و نمو است و شیر مادر به تنهایی نمی‌تواند  تمام نیاز‌های بدن او را تامین کند.

نظر مهسا میرزایی، کارشناس تغذیه: در ماه ششم لازم است روزی یک‌بار قبل از شیر دادن به کودک، حریره‌ی 5% ( به مقدار مساوی با شیر ) به کودک داده شود. دادن حریره به کودک باید از یک قاشق چای‌خوری شروع شود و روزانه اضافه ‌گردد تا در پایان ماه ششم به 150 گرم (دو سوم استکان) برسد. حریره می‌تواند برای یک وعده‌ی کودک کافی باشد و نیازی نیست که در همان وعده به کودک شیر هم بدهید، ولی طبیعی است که آنچه کودک قبلا به آن عادت کرده (شیر ) را ترجیح ‌بدهد. بنابراین می‌توان قبل از دادن حریره، به اندازه ی نصف شیشه به کودک شیر مادر داد. در ماه هفتم می‌توان دادن حریره‌ی 10% را برای کودک شروع کرد اما در این سن به غذای دوم هم نیاز است و ما‌بقی وعده‌های کودک (حدود 170- 200 گرم) را شیر مادر تشکیل می‌دهد.»
ارزش غذایی حریره بادام:
آرد برنج به ترتیب شامل درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌هایی مانند پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌های گروه ب، آهن و کلسیم است.
شیر کامل هم شامل پروتئین، چربی، کلسیم و ویتامین د است. این دو ماده یعنی آرد برنج و شیر کامل از 6 تا 7 ماهگی برای کودک قابل مصرف هستند. بادام از گروه دانه‌های روغنی محسوب می‌شود و شامل ریز‌مغذی‌هایی مانند ویتامین A و D و هم چنین اسیدهای چرب ضروری است که از انتهای ماه ششم برای نوزاد قابل مصرف است.
توصیه‌ی من این است که هرچه به اواخر شش ماهگی کودک نزدیک‌تر می‌شویم پودر بادام را اضافه کنیم و در اوایل شش ماهگی حریره بیشتر ترکیبی از آرد برنج و شیر کامل باشد. بنابر‌این من دو نوع حریره را به شما پیشنهاد می‌کنم و دستور پخت آن را می دهم که کمی با حریره بادام خانم کوهستانی متفاوت است.
حریره ی 5%:
آرد برنج 5 گرم
شیر 50 گرم
آب 100 گرم
شربت قند 5 گرم
محلول نمک طعام 5/1  گرم
آرد برنج الک کرده را در اب جوش ریخته و تا نیم ساعت روی شعله ملایم هم بزنید. وقتی خوب پخت محلول نمک و شربت قند و شیر را که کمی گرم شده(70 درجه) در آن بریزید بعد از 1-2 دقیقه که حریره جوشید، آن را خنک کرده و به کودک بدهید.

حریره ی 10%:
آرد برنج 20 گرم
کره 5 گرم
شیر 200 گرم
آب 50 گرم
شربت قند 10 گرم
محلول نمک طعام 3 گرم
نیم استکان شیر و آب را با هم بجوشانید سپس روی شعله ملایم بگذارید ، سپس آهسته آرد برنج را در آن بریزید و به مدت نیم ساعت مرتب هم بزنید. بعد شربت قند و محلول نمک طعام اضافه کنید و بقیه‌ی شیر را گرم کرده و در آن بریزید و 2 تا 3 دقیقه بجوشانید. در این حریره کره بریزید و خوب هم بزنید.
(این حریره برای کودکان 6 تا10 ماهه مناسب است و در هر وعده می‌توان 50 تا 200 گرم از این حریره را به کودک داد)
موارد منع مصرف و توصیه‌ها:
به طور عادی آرد برنج  و بادام نمی‌تواند آلرژن باشد و برای کودک حساسیت ایجاد کند اما برای هضم بهتر در دستگاه گوارش کودک، بهتر است پوست بادام‌ها کنده شده و سپس پودر شود. برای آسان‌تر شدن این امر، بهتر است بادام‌ها را چند ساعت بخیسانید.
و اما شیر کامل گاو در برخی از کودکان می‌تواند حساسیت یا عدم تحمل ایجاد کند که در این صورت باید با پزشک مشورت شود و اقدامات لازم صورت گیرد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما