نوامبر 23
بازدید : 1050
نظرات : بدون دیدگاه
چگونه می توانیم در تكامل مهارتهای اجتماعی به كودك خود كمك كنیم؟

نقش شما اگر كودك شما از غریبه ها می ترسد یا به اصطلاح به “اضطراب در برابر غریبه ها” دچار شده است، نباید ناراحت شوید یا خجالت بكشید. كودكان معمولا در سن هفت ماهگی از دیدن افراد غریبه ناراحت و عصبی می شوند. این موضوع بقدری طبیعی است كه اگر كودك شما بدون هیچ اضطرابی […]

نقش شما

اگر كودك شما از غریبه ها می ترسد یا به اصطلاح به “اضطراب در برابر غریبه ها” دچار شده است، نباید ناراحت شوید یا خجالت بكشید.

كودكان معمولا در سن هفت ماهگی از دیدن افراد غریبه ناراحت و عصبی می شوند. این موضوع بقدری طبیعی است كه اگر كودك شما بدون هیچ اضطرابی و بدون توجه به حضور شما نسبت به نزدیك شدن فردی غریبه بی تفاوت باشد یا به آغوش یك غریبه برود، باید نگران شوید. ممكن است هنگامی كه او را به آغوش یكی از آشنایان دور خود می دهید ناراحت شود و گریه كند، در این حالت بهتر است او را پس گرفته و در آغوش خود بگیرید و سعی كنید حساسیت او را كاهش دهید. سعی كنید هنگامی كه آن فرد نیز در اطراف شما است با نگه داشتن كودك در آغوش خودتان كودك را آرام كرده و به تدریج به فرد غریبه نیز عادت دهید. سپس هنگامی كه كودك را در آغوش گرفته اید با او بازی كنید و در همین حال با فرد غریبه حرف بزنید. سپس برای مدتی كوتاه او را به فرد غریبه بدهید و در همان نزدیكی بایستید. نهایتا اتاق را برای چند دقیقه ترك كنید و ببینید كه چه اتفاقی می افتد. اگر كودك شما شروع به گریه كرد این مسیر را دوباره امتحان كنید. اگر خروج از اتاق و برگشتن به اتاق را دائم تكرار كنید؛ نهایتا كودك شما می فهمد كه هر چند ممكن است شما در این لحظه در كنار او نباشید اما مسلما به زودی بر می گردید.

قرار داشتن در كنار همسالان برای كودك بسیار مفید است. پس برنامه هایی برای بازی با همسالان برای كودك خود تدارك ببینید اما ابتدا اطمینان حاصل كنید كه اسباب بازی به مقدار كافی در دسترس دارید! ممكن است كودك شما نتواند به راحتی اسباب بازیهایش را با بقیه بچه ها تقسیم كند، اما شما می توانید با پیش بینی مناسب از بروز مشكل در این زمینه (تقسیم كردن اسباب بازیها بین بچه ها) جلوگیری كنید.

اگر فكر می كنید كه كودك دو یا سه ساله شما خودخواه شده است، ممكن است تصور كنید كه او را لوس كرده اید. بروز این حالت در كودكان به والدین آنها ربط زیادی ندارد. كودكان در این سن طبیعتا خودمحور هستند. با این حال بهتر است از موقعیتهای مناسب برای نشان دادن رفتار خوب استفاده كنید (استفاده از عباراتی مانند “لطفا” و “متشكرم”، تعریف كردن از كسی كه كاری را به خوبی انجام داده است و دادن چیزهای شخصی مانند اسباب بازی به دیگران) و كودك شما هم به زودی این كارها را به اندازه كافی یاد خواهد گرفت. به گروههای بازی كودكان بپیوندید یا اسم او را در یك خانه بازی یا كلاس تفریحی مخصوص این سن بنویسید تا او بتواند مدتی را با كودكان دیگر سپری كند. او به زودی یاد می گیرد كه چگونه دوست پیدا كند و چگونه دوستی هایش را حفظ كند و او به زودی یك زندگی فعال اجتماعی را در پیش خواهد گرفت.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما