ژانویه 11
بازدید : 1266
نظرات : بدون دیدگاه
اردو، دریچه ای بسوی تعاملات اجتماعی

         اردو یک فعالیت مقطعی، فوق برنامه و یا صرفا تفریحی نیست، بلكه یك فرآیند آموزشی، پرورشی است كه متناظر به اهداف و برنامه های مرتبط با سطح و مقطع تحصیلی دانش آموزان و از اصلی ترین پارامترهای اثرگذار در حوزه جامعه پذیری دانش آموزان می باشد. می توان گفت اردوهای دانش آموزی در میان […]

         اردو یک فعالیت مقطعی، فوق برنامه و یا صرفا تفریحی نیست، بلكه یك فرآیند آموزشی، پرورشی است كه متناظر به اهداف و برنامه های مرتبط با سطح و مقطع تحصیلی دانش آموزان و از اصلی ترین پارامترهای اثرگذار در حوزه جامعه پذیری دانش آموزان می باشد. می توان گفت اردوهای دانش آموزی در میان دانش آموزان هر مدرسه جایگاه مهمی برای یادگیری و تمرین فعالیت های گروهی و آماده شدن برای مشاركت در جامعه ی گسترده امروز به شمار می رود.

.

      همواره دیده شده است در تجمعات گروهی دانش آموزی برخی افراد که دارای شخصیت اجتماعی ضعیفی هستند تا حدودی از جمع فاصله می گیرند، در مقابل دانش آموزانی هستند كه به صورت کامل و جامع جمع را همراهی می‌كنند. این دو پدیده ضرورت بیشتر اردوهای دانش آموزی را گوشزد می کند. دانش آموزان در اردوها با روش حضور موفق در جمع و چگونگی برخورد با دیگران از جمله همراهان و مربیان و یا میهمانانی که احتمالا به اردو وارد می شوند آشنا شده و کم کم شخصیت درست آن ها در این هم افزایی اجتماعی شکل می گیرد. شرکت در این اردوها همچنین فرصت مناسبی است تا دانش‌آموز فراتر از مناسباتی كه در كلاس درس و مدرسه با دیگران دارد، تجربه‌های تازه‌تری به دست آورده و در اصلاح شخصیتش پخته شود.

 

  • اهداف اردو
  1. ایجاد بستر مناسب برای تمرین یک زندگی دسته‌ جمعی
  2. تقویت حس تعاون و همکاری از طریق سپردن کار و مسئولیت‌ها
  3.   کسب تجربه در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی همچنین تقویت بنیه اعتقادی
  4. کمک به فرایند اجتماعی شدن و ارتقای این گونه مهارت‌ها
  5.   افزایش آگاهی‌های عمومی و یا اختصاصی مربوط به دروس نظری مدارس با انتقال مفاهیم به صورت دیداری و مستقیم که بسیار آسان‌تر از شیوه بیانی است.
  6.   انتقال عملی اهمیت نظم و انضباط در زندگی شخصی به شرکت کنندگان
  7.   کنترل و آموزش مسائل بهداشت فردی به کمک بررسی و ارزیابی دقیق با تشویق و ترغیب
  8.   گسترش و تعمیق مهارت‌های فردی و ارتقای سطح هوشیاری و قدرت درک و دریافت شرکت کنندگان
  9. ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای فردی
  10. آمادگی افراد برای مقاومت در برابر مشکلات و تنگناها
  11. ارضای نیازهای عاطفی و روانی متناسب با فراخور سن و پایه تحصیلی
  12.  آشنا سازی دانش‌آموزان با شرایط زندگی همچنین شرایط فرهنگی اقتصادی و اجتماعی مردم در سراسر کشور

 

 

باید توجه داشته باشیم كه اردو ها نیز مكان هایی هستند كه با هدف ویژه ای تدارك دیده شده اند و بر همه ما فرض است كه از امكانات و تسهیلات فراهم شده، استفاده كرده و زمینه رشد و شكوفایی خود و سایر افراد شركت كننده را از طریق مشاركت فعال در اردوها فراهم سازیم.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما