ژانویه 14
بازدید : 2924
نظرات : بدون دیدگاه
ریاضی چه اهمیتی دارد!؟

اگر به دور وبرمان خوب نگاه کنیم ریاضیات را در همه جامی بینیم باور کنید ریاضیات در هرجایی هست. پیشرفت دانش و تمدن بشری مرهون علم ریاضی است به طوریكه ریاضی پایه واساس كلیه علوم اعم از علوم انسانی (روان شناسی ، جامعه شناسی ، فلسفه ، تاریخ ، هنر و…..) و علوم تجربی (زیست […]

اگر به دور وبرمان خوب نگاه کنیم ریاضیات را در همه جامی بینیم باور کنید ریاضیات در هرجایی هست. پیشرفت دانش و تمدن بشری مرهون علم ریاضی است به طوریكه ریاضی پایه واساس كلیه علوم اعم از علوم انسانی (روان شناسی ، جامعه شناسی ، فلسفه ، تاریخ ، هنر و..) و علوم تجربی (زیست شناسی ، زمین نجوم ، فنون ، مكانیك ، عمران ، ساختمان .. ) و ریاضی جزئی از زندگی معمولی ما به حساب می‌‌ آید ….

 

اهمیت و لزوم هندسه در معماری، محاسبات در تجارت،  مطالعات اجسام آسمانی در ستاره شناسی، اثبات میزان و کمیت مواد در علوم آزمایشگاهی و موارد بسیار زیاد دیگری به کمک علم ریاضی میسر است. همان طور که گفتیم علم ریاضی در پیشرفت سایر علوم نقش عمده ای داشته و یكی از عوامل توسعه در دهه های اخیر بوده است لذا توجه بیشتر به آموزش همگانی علم ریاضی و توجه به کاستی ها و ضعف های روش های آموزشی آن ضروری به نظر می رسد.

 

  • ریاضیات را باید در سه جهت توصیف کرد: ابزار، زبان، تربیت

ریاضیات یک ابزار است: یعنی از دید کاربردی، ارزش و ضرورت آن روز به روز در جوامع کنونی بیش‌تر احساس می‌شود.

ریاضیات یک زبان است: یعنی وسیله‌ای برای نمایش دانش، توصیف، تجزیه و تحلیل و انتقال آن که ضرورت آن به‌خاطر گنگ و نارسا بودن زبان‌های معمولی غیر قابل انکار است.

ریاضیات یک زمینه تربیتی است: به منظور پرورش و نظم فکری و بالا بردن قدرت اندیشه و استدلال منطقی.

امید است با توجه بیشتر به این علم و استفاده از روش های فعال ، امروزه هم بیش از پیش به آموزش ریاضی در مقاطع مختلف قدم برداشته و موجباتی فراهم آید تا مغز های متفكر ریاضیدان و صاحب خرد روز به روز بر شمار آن در این مرزو بوم افزوده گردد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما