ژانویه 16
بازدید : 1354
نظرات : بدون دیدگاه
حس مزه و بو و لمس کردن در کودکی

حس گنجایش فیزیولوژیک یک موجود زنده برای ادراک است. مطالعه احساس در حیطه‌های گوناگون علمی، چون عصب‌شناسی، روان‌شناسی شناختی، علوم شناختی یا فلسفه ادراک می‌گنجد، اما جنبه زیستی آن در دستگاه حسی تعریف می‌شود. حواس ما، ما را از تمام جنبه هاي محيط خود آگاه می سازند. این مسئله از بدو تولد در کودک نمایان […]

حس گنجایش فیزیولوژیک یک موجود زنده برای ادراک است. مطالعه احساس در حیطه‌های گوناگون علمی، چون عصب‌شناسی، روان‌شناسی شناختی، علوم شناختی یا فلسفه ادراک می‌گنجد، اما جنبه زیستی آن در دستگاه حسی تعریف می‌شود.

حواس ما، ما را از تمام جنبه هاي محيط خود آگاه می سازند. این مسئله از بدو تولد در کودک نمایان است.

 

  • چشايی و بويايی

نوزادان تمايل بيشتری به طعم‌های شيرين نشان میدهند و با چشيدن طعم‌های تلخ و ترش به گريه می افتند. در 6 ماه نخست زندگی، كودک نيازمند تغذيه با شير مادر است و پس از آن خوراندن غذاهای جامد به او آغاز می شود. چون كودكان طعم‌های شيرين را ترجيح می دهند، اغلب شروع كردن با سبزيجات شيرين مثل هويج يا سيب‌زمينی شيرين می تواند گزينه خوبی باشد. همين كه فرزندتان شروع به رشد می كند، طعم‌های جديد و مختلفی به او پيشنهاد میشود كه موجب می شود به محدوده وسيع‌تری از غذاها، علاقه‌مند شود.

 

اما در اين سن و سال (يعني در بدو تولد)‌، شما نبايد خيلی نگران رشد قدرت چشايی فرزندتان باشيد. شير مادر (به عنوان بهترين غذا)‌ يا شير خشک، كاملا مناسب فرزندتان است و بايد از اين نظر خيالتان راحت باشد.

چشايی و بويايی كودک در اين سنين نيز همچون دوران نوزادی بوده و بيشتر مزه‌های شيرين را می پسندد لذا نگرانی در اين خصوص، منطقی به نظر نمی رسد.

 

  • لامسه

مثل تمامی انسان‌ها، لامسه نيز حس بسيار مهمی براي يک نوزاد است. هنگام لمس كردن، كودک چيزهای زيادی را در مورد محيط اطراف ياد می گيرد. در ابتدا نوزاد تنها به دنبال راحتی می گردد، زيرا ‌ كودک قبل از تولد، مدت‌ها در جای گرمی قرار داشته، حال پس از تولد برای اولين بار با حس سرما آشنا می شود.

 

كودكان در وجود والدينشان به دنبال نوازش‌های آرام هستند و دوست دارند كه در تماس با پتوی نرم، لباس‌های راحت و بوسه‌های عاشقانه والدين قرار گيرند. تقريبا با هر تماس كوچكی، نوزاد چيزهايی راجع به زندگی می آموزد. پس بيشتر او را در آغوش گرفته و نوازش كنيد تا او حس كند دنيا، جاي آرام و دل‌انگيزی است.

 

مدت زيادي طول نمی كشد تا كودک علاقه به لمس كردن چيزها پيدا كند. بين يک تا 3 ماهگی پيشرفت اين حس در كودک كاملا به شما بستگی دارد، كودكی كه در آغوش گرفته و بوسيده می شود، حس عشق را تجربه می كند و مطالعات نشان می دهد، كودكی كه مورد نوازش قرار نمی گيرد، اين حس در او تقويت نشده و پيشرفت نمی كند. تماس بدنی بين والدين و كودک، تاثير مثبتی در رشد، فشار خون و سلامتی كلي كودک دارد.

به كودک خود اشياء با زمينه‌های مختلف و جنس‌های متفاوت را معرفی كنيد؛ نرمی پر، سفتی چوب و سرمای پنجره در يک روز زمستانی.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما