چرا مردم بسمت ماهواره می روند؟

شبکه های ماهواره ای مسئله ای است که نمی توان اثرآن را در وضعیت کشورنادیده گرفت. بر کسی پوشیده نیست که این تکنولوژی دنیای سیاست، دین و فرهنگ حال حاضر کشور ما را تحت تاثیر قرار داده است. علل جذب مردم به ماهواره چیست؟ اگر خود را به جای افرادی که ماهواره نگاه می کنند […]

شبکه های ماهواره ای مسئله ای است که نمی توان اثرآن را در وضعیت کشورنادیده گرفت. بر کسی پوشیده نیست که این تکنولوژی دنیای سیاست، دین و فرهنگ حال حاضر کشور ما را تحت تاثیر قرار داده است. علل جذب مردم به ماهواره چیست؟
اگر خود را به جای افرادی که ماهواره نگاه می کنند بگذاریم و اگر دلیل جذاب بودن آن را از دوستان، آشنایان و اقوامی که از ماهواره استفاده می کنند بپرسیم، می توانیم برخی از دلایل گرایش به ماهواره را در موارد زیر بدانیم:

 

1) عدم برطرف شدن علایق از سوی صدا و سیما

یکی از دلایلی که افراد جذب ماهواره شده و می شوند این است که بیان می کنند از شبکه های تلویزیونی صدا و سیما چیزی بیرون نمی آید و برنامه ها جذابیت لازم را ندارند. انتقادات وارده در این زمینه اگر بهانه ای بیش نباشد چندان هم بی مورد به نظر نمی رسد.

 

بسیار می بینیم اطرافیانی که وقتی اضافه دارند و به دنبال برنامه های آنچنانی هم نیستند اما هنگامی که می خواهند خود را با تلویزیون صدا و سیما سرگرم کنند چیزی نمی یابند. در چنین اوقاتی به نظر می رسد صدا و سیما در حال بستن آب به ظرف زمان بوده و تنها می خواهد عریضه تلویزیون خالی نمانده باشد.

 

صدا و سیما اگر به درستی نمی تواند با هر روشی برنامه های جذاب تولید کند لااقل در مواردی که قوانین و مذهب به او اجازه می دهد می بایست تمام تلاش خود را مصروف دارد. کاری که تا حدی در زمینه فیلمها، سریالها صورت گرفته می بایست با شدت  و کیفیت هرچه بیشتر در تمامی زمینه های فیلم، سریال، مستند، موسیقی  و غیره ادامه یابد.

 

2) گرایش به تنوع بیشتر در برنامه های تلویزیونی

گاهی افراد مشکل برنامه های غیر جذاب صدا و سیما را ندارند. انسان ذاتا تنوع طلب است. اگر بتواند 500 کانال تلویزیونی را تماشا کند باید دلایل محکمی داشته باشد که خود را تنها به 7 یا 8 کانال محدود کند.

 

بسیاری از مردم در هنگام تماشای ماهواره نیز به خاطر همین تنوع طلبی بیشتر زمان خود را صرف تعویض کانالهای بی شمار می کنند که چنین رفتاری نشان از تنوع طلبی آنها دارد. چنین رفتاری اگر چه می تواند در کوتاه مدت دلیلی برای گرایش به ماهواره باشد ولی در بلند مدت و با عادی شدن و ارضاء میل تنوع طلبی دلیل محکمی برای امتداد رفتار ماهواره بینی نیست.

 

3) عدم اعتماد به اخبار و مطالب از سوی صدا و سیما

در موارد سیاسی برخی از مردم هستند که به خاطر عدم اعتماد به اخبار صدا و سیما می خواهند از نگاهی دیگر نیز اخبار را جویا باشند. این افراد غالبا یا با حاکمیت جمهوری اسلامی مشکل دارند که به اخبار آن اعتماد ندارند و یا افرادی هستند که به دلیل این اعتقاد درست یا غلط که اخبار صدا  و سیما یک طرفه است آن را قابل اطمینان نمی دانند.

 

در ایجاد چنین تصویری گاهی رفتارهای خبری اشتباه صدا و سیما و گاهی تبلیغات غرب و گروههای سیاسی اصلاح طلب نقش مهمی را ایفا می کنند. در این مورد جمهوری اسلامی می بایست ترتیبی اتخاذ کند تا نظرات مخالف و اخبار متفاوت نیز برای مردم پخش شود. اگر صدا و سیما معتقد است چنین اخباری دروغ هستند می تواند علت دروغ یا اشتباه بودن آن را نیز در پس خبر بیان کند. حتی می توان برنامه ای ساخت تا مردم تماس گرفته و هر حرفی را بزنند و دیگران نیز تماس گرفته و به دروغها یا نظرات آنها پاسخ دهند. کاری که بسیاری از سایتهای خبری از جمله الف در حال انجام آن هستند می تواند طرح اولیه خوبی برای جذب همه افراد باشد.

 

4) گرایش به برنامه های نامتعارف

در مورد بسیاری از مردم، حتی اگر صدا و سیما به موارد مطرح شده بندهای قبلی نیز توجه کرده و به بهترین نحو عمل کند باز هم رضایتی مشمول حالشان نخواهد شد. عده زیادی از این افراد طالب برنامه هایی هستند که صدا سیما به خاطر ماهیت اسلامی نظام قادر به پخش آنها نیست.

 

چنین مردمانی به دنبال دیدن شوهای موسیقی و رقص، برنامه های غیر اخلاقی و فیلمهای غیر قابل پخش هستند. به جرأت می توان گفت علت اصلی کشش اکثریت این افراد به سوی ماهواره ها دیدن چنین برنامه هایی است و اگر هم افرادی به این دلیل جذب ماهواره ها نشوند در مراحل بعد و پس از اندک زمانی،  اکثر وقت خود را به دیدن چنین برنامه هایی خواهند گذراند. این دلیل که اتفاقا مخرب ترین دلایل نیز هست علتی است که علاج کوتاه مدتی برای آن وجود ندارد.

 

5) محدودیت های رفتاری و اخلاقی در زندگی

نوع برخورد فرهنگی در دنیایی که جمهوری اسلامی برای مردم ساخته از یک سو و تبلیغات و شایعات و داستانهای نصفه و نیمه ای که از سوی دنیای زیبا و جذاب غرب به سوی اذهان ایرانیان می رسد دست به دست هم داده تا ماهواره ها دریچه ای به جهان ناشناخته ها و جذابیتها برای بسیاری از مردم باشند. بسیاری از مردم غیر مذهبی که رفتار در محیط رسمی را بر نمی تابند وقتی ببینند می توانند لااقل در داخل جهار دیواری خود دنیای دیگری برای خود ایجاد کنند از این کار دریغ نخواهند کرد. جمهوری اسلامی با این  افراد نیز کار چندانی نمی تواند صورت دهد.
 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما