کودک گریان، محتاج حمایت…

وقتی کودک گريه می کند و از سوی والدين به خصوص مادرش مورد توجه قرار نمی گيرد مورد هجوم برخی اختلالات هراسی و اضطرابی قرار می گيرد. زيرا کودکان هنگام گريه کردن اگر مورد حمايت والدينشان قرار نگيرند بدن و مغزشان مورد هجوم دائمی هورمون های استرسی آدرنالين و کورتيزول قرار می گيرد.   دانشمندان […]

وقتی کودک گريه می کند و از سوی والدين به خصوص مادرش مورد توجه قرار نمی گيرد مورد هجوم برخی اختلالات هراسی و اضطرابی قرار می گيرد. زيرا کودکان هنگام گريه کردن اگر مورد حمايت والدينشان قرار نگيرند بدن و مغزشان مورد هجوم دائمی هورمون های استرسی آدرنالين و کورتيزول قرار می گيرد.

 

دانشمندان دريافته اند وقتی بافت های مغز انسان به مدت طولانی در معرض اين هورمون ها قرار می گيرد رشد برخی بافت های مغزی متوقف می ماند زيرا ارتباط بين سلولی اعصاب دچار اختلال می شود. بنابراين احتمال اينکه، مغز اين قبيل نوزادان دچار تخريب نورونی شود، زياد است.

 

کودکانی که هر روز به طور مرتب بیش از 3 ساعت گریه می کنند مبتلا به کولیک هستند که علت آن ها به طور دقیق شناخته نشده است ولی گریه شدید نوزاد را به همراه دارد. تئوری های زیادی راجع به علت کولیک بیان شده، مثل مشکلات گوارشی،  حساسیت به نور یا صدا و یا خلق و سرشت خود نوزاد. اما زمانیکه نصف شب بعد از ساعت ها بیداری قادر به آرام کردن نوزاد نباشید ، دیگر مهم نیست که تشخیص شما کولیک باشد یا بی قراری نوزاد و… شما تنها به دنبال راه حلی برای آرام کردن او خواهید بود. خوشبختانه روش های آسان و حتی داروهایی برای آرام کردن نوزاد وجود دارد.

 

وقتی استرس مزمن بيش از اندازه ريشه مغزی نوزاد (قسمتی از مغز که کنترل ناقل شيميايی آدرنالين را برعهده دارد) را تحريک می کند و يا نواحی ای از مغز که با رشد جسمی و عاطفی مغز ارتباط دارد مورد غفلت قرار می گيرد، نوزاد با يک سيستم آدرنالينی فوق فعال بزرگ شده و در نتيجه در سال های بعدی رفتارهای پرخاشگری، تکانشگری و خشونت بار او زياد می شود.

با اين اوصاف وقتی قسمت هايی از مغز نوزاد که با وابستگی عاطفی و روانی ارتباط دارد به واسطه رفتارهای غافلگيرانه برخی والدين مورد غفلت قرار گرفته و تحريک نمی شود در نتيجه اين نواحی از مغز او با رشد ناقص روبه رو شده و کودک به لحاظ عاطفی و روانی دچار مشکل می شود. او حتی ممکن است در موقعيت های بعدی حساسيت و واکنش به تحريکات والدين را از دست بدهد.

 

  • اگر کودک شما شروع کرد به گریه کردن چه کاری باید انجام دهید؟

یک یا چند مورد از تکنیک های زیر را آزمایش کنید تا آرامش مجدداً به فرزندتان باز گردد. در حین تلاش خود باید سعی کنید متوجه شوید که کودک قصد دارد با زبان بی زبانی چه چیزی به شما بگوید. با بهره گیری از روش آزمون و خطا و کمی صبر و حوصله به راحتی کشف میکنید که کدامیک از این روش ها نسبت به سایرین برای کودک شما برتری دارند.

می توانید شگردهای زیر را امتحان کنید:

مکیدن باعث تپش آرام و مظم قلب و تسکین درد شکم کودک می شود. برای ساکت کردن کودک گریان، پستانک یا انگشت خود را در دهان او بگذارید تا بمکد و آرام شود.

همچون هوای تازه، آب گرم هم می تواند موجب آرامش کودک و بند آمدن گریه او بشود. همچون زمانی که کودک را حمام می کنید، او را زیر شیر آب گرم نگه دارید و اجازه دهید آب گرم روی بدن او حرکت کند.

مالدين پشت يا شكم نوزاد يكی از آرام بخش ترين كارهايی است كه می توانيد بكنيد به ويژه اگر گريه كودک ناشی از گاز روده ها باشد كه در بعضی كودكان كوليكی ديده می شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما