گازگرفتن، راهی بروز خشونت

کودک در شرایط گوناگونی ممکن است فرد دیگری را گاز بگیرد، خصوصاً زمانی که او در میان سایر کودکان قرار گیرد. در اکثر موارد، می توان جلوی گاز گرفتن کودک را از طرقی، مانند کمک به کودک برای ابراز احساسات خود، گرفت. گاز گرفتن معمولاً در آینده منجر به مشکلات رفتاری نمی شود اما کودکی […]

کودک در شرایط گوناگونی ممکن است فرد دیگری را گاز بگیرد، خصوصاً زمانی که او در میان سایر کودکان قرار گیرد. در اکثر موارد، می توان جلوی گاز گرفتن کودک را از طرقی، مانند کمک به کودک برای ابراز احساسات خود، گرفت. گاز گرفتن معمولاً در آینده منجر به مشکلات رفتاری نمی شود اما کودکی که گاز گرفتن به عادت او تبدیل شده است و پس از سن ۳ سالگی نیز همچنان به این کار خود ادامه می دهد، به احتمال زیاد به مراجعه به یک پزشک متخصص نیاز دارد.

 

وقتی كودک كسی را گاز می گيرد، والدين بلافاصله وارد عمل می شوند و او را با تكان های شديد جدا می كنند، سرش فرياد می كشند و گاهی يک سيلی هم به گوشش می خوابانند؛ اين ها همه رفتارهای غلط هستند و نه تنها مشكلی را حل نمی كنند بلكه قوز بالای قوز می سازند چون علاوه بر رفتار نادرست قبلی، شيوه های برخورد غلط ديگری را هم به كودک آموزش می دهند.

 

بهترين كار اين است كه جلو برويد و بدون توسل به خشونت سعی كنيد دهان كودک را از دست كودک ديگر جدا كنيد. می توانيد لپش را بكشيد. زودتر جواب می دهد ولی اين كار را به آرامی انجام دهيد كه آسيبی نبيند و خيال نكند می خواهيد به او آسيب بزنيد.

 

اگر با رفتار کودک‌تان آشنا شوید، می‌توانید عمل گاز گرفتن را حتی قبل از این که اتفاق بیافتد، متوقف کنید. اگر دیدید که کودک‌تان برای مثال سر یک اسباب بازی عصبانی یا ناراحت شد، جلو روید و توجه او را به چیزهای دیگری جلب کنید.

 

به طور معمول، ما تمام انرژی خود را صرف اصلاح عمل کودکی که گاز گرفته است می‌کنیم در حالی که تسلای کودکی که گاز گرفته شده نمی‌شویم. آرام کردن کودکی که آسیب دیده به کودک شما نشان می‌دهد که رفتارش موجب ترس و رنج دیگری شده است. شما حتی می‌توانید از کودک خود بخواهید او را آرام کند.

 

در برخورد با همه رفتارهای آزاردهنده بايد از تكنيک بي اعتنايی استفاده كنيد؛ به اين شكل كه انگار چيزی نديده و نشنيده ايد. براي كودک هيچ چيزي به اندازه توجه والدين مهم و باارزش نيست. به همين دليل است كه برای به دست آوردن توجه آن ها به هر كاری دست مي زند.

 

در اغلب موارد كودک رفتارهای آزاردهنده انجام می دهد تا صرفا توجه پدر و مادر را به خود جلب كند. حتی ناراحتی، عصبانيت يا تذكرهای پی در پی شان برای كودک توجه معنی می شود و راضی اش مي كند.

 

اگر فرزندتان هنگام عصبانیت به جای اعمال خشونت یا گاز گرفتن، سعی کرد خشم خود را از طریق کلمات فرونشاند، حتماً این نکته را به او یادآور شوید و از او تشکر کنید. بدین ترتیب، کودک به تدریج متوجه می شود که جلب توجه سایرین به دلیل خوب و مثبت بودن، بسیار بهتر از جلب توجه به دلیل داشتن رفتاری منفی، مانند گاز گرفتن است.

 

راه دیگر این است که برای فرزندتان الگوی خوبی باشید. رفتارهایی که دوست دارید از فرزندتان ببینید را ابتدا در خودتان ایجاد کنید، به تدریج فرزندتان نیز از رفتار شما الگوبرداری می کند. همچنین به فرزندتان اطمینان دهید که می توانید به او کمک کنید. به او بگویید که هرگاه خواست کودک دیگری را گاز بگیرد، یاد این نکته بیافتد که شما می توانید مشکل او را از راه منطقی و بدون خشونت حل کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما