تربیت جنسی یعنی!؟

تربیت جنسی را به صورت های گوناگون تعریف کرده اند. گروهی معتقدند تربیت جنسی، «انتقال اطلاعات و مسائل جنسی» است. از این جهت، معلمان و مربیان باید از یک رشته معلومات آگاهی داشته باشند و آنچه را در این باره می دانند، به فرد منتقل کنند. انسان برخوردار از تربیت جنسی نیز کسی است که […]

تربیت جنسی را به صورت های گوناگون تعریف کرده اند. گروهی معتقدند تربیت جنسی، «انتقال اطلاعات و مسائل جنسی» است. از این جهت، معلمان و مربیان باید از یک رشته معلومات آگاهی داشته باشند و آنچه را در این باره می دانند، به فرد منتقل کنند. انسان برخوردار از تربیت جنسی نیز کسی است که مجموعه ای از آنچه را درباره مسائل جنسی به آن نیاز دارد، بداند.

 

برخی دیگر، تربیت جنسی را صرفاً به معنی آموزش جنسی نمی دانند، بلکه تربیت جنسی را «فراهم آوردن زمینه رشد غریزه جنسی به گونه ای می دانند که همراه با استفاده لازم از این غریزه، از انحراف ها و لغزش های جنسی نیز پیش گیری شود».

 

تعریف دوم کامل تر از تعریف اول باشد؛ زیرا اگر فرد را با مجموعه ای از اطلاعات در زمینه ای خاص رها کنیم، به رشد و کمال او کمکی نشده است. چه بسا همین اطلاعات جنسی، موجب رشد (بلوغ) زودرس غریزه جنسی و در نتیجه انحراف او شود.

تربیت جنسی کودکان می باشد که سنگ بنای اولیه ی آن بایستی در ۳ سال اول زندگی کودک پایه ریزی شود و اگر والدین دید درستی از این قضیه نداشته باشند، می تواند زمینه ساز برخی از آسیب های بعدی در زندگی کودکان باشد.

 

ما برای کودکانمان خوراک و پوشاک و مسکن تهیه می کنیم، سعی داریم نکات اخلاقی و اجتماعی مفید را به آنها بیاموزیم، آنها را به مدرسه و سایر کلاس های آموزشی و ورزشی می فرستیم. اما در زمینه مسائل جنسی و اینکه فرزندانمان درک درستی از هویت جنسی خود پیداکنند، و نحوه ی تعامل صحیح با چالش ها و آسیب های این حوزه را بیاموزند، عملکردمان دچار نوعی خود سانسوری می گردد.

 

لذا لازم است در مرحله ی اول درک درستی به نسبت تربیت جنسی پیدا نموده و در قدم های بعدی تلاش کنیم در راستای تربیت جنسی فرزندانمان گام های موثری را برداریم. همانطور که اشاره شد لازم است سنگ زیر بنای این تربیت در سال های اولیه ی زندگی کودک پایه ریزی شود و نقطه ی آغاز آموزش های بعدی می تواند آموزش مفهوم بدن خصوصی به کودکان  باشد.

 

کودکان در سنین پایین عمدتاً از سن سه سالگی نسبت به اعضای مختلف بدن خود کنجکاو می‌ شوند و در صدد کشف آن‌ها بر می‌ آیند. آن ها به راحتی و بدون هیچ‌گونه خجالت و شرمساری درباره‌ی اعضای بدن خود صحبت می‌کنند و قادر به صحبت کردن با دیگران در این زمینه می باشند.

 

کودکان در این سن با کودکان غیر هم‌ جنس خود بازی می‌کنند و متوجه‌ی تفاوت جنسی خود با او می‌ شوند و در صورتی که با والدینشان رابطه عاطفی مناسبی داشته باشند به طرح سوالاتی در این خصوص اقدام می کنند، که لازم است تفاوت دختر و پسر خیلی ساده و راحت، در حد درک اولیه ی کودکان برایشان توضیح داده شود.

 

نکته ی قابل توجه این است که آموزش ها می توانند ساده و مختصر باشند ولی لازم است واقعی باشند تا در آینده با مفاهیم قابل طرح در سنین بالاتر، و طرح جزئیات بیشتر از موضوع دچار ناهمخوانی نگردند.

 

والدین می توانند درباره‌ی اعضای مختلف بدن و کارکرد هر یک، توضیحات ساده و قابل فهمی به کودک ارائه بدهند و به تدریج به تفاوت و خصوصی بودن بعضی از اندام‌های بدنشان اشاره نمایند. لازم است که به کودک یاد بدهند که اگر کودک دیگری قصد داشت بدن خصوصی او را ببیند، بامخالفت کردن و گفتن این‌که: «این قسمت ازبدن من کاملاخصوصی است»، مانع از انجام اینکار شود. در واقع ایجاد مفهوم بدن خصوصی و کمک به درک آن در مرحله ی اول، و سپس تعیین حد و مرزها و تاکید بر سری بودن و خصوصی بودن، از نکات مهم در تربیت جنسی کودکان می باشد، و در سنین بالاتر نقش مهمی را در فرایند تربیت جنسی آنان ایفا می کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما