«صبر» را پله پله آموزش دهید!

آموزش صبر به فرزندتان را از دوران طلایی تربیت وی آغاز کنید. این چند ثانیه، چند دقیقه و چند روز تاثیر شگرفی بر آینده و رضایت وی از زندگی خواهد داشت. در عین حال به یاد داشته باشید که هر آنچه در این چگونه آمد درباره ی خواسته های معقول فرزندتان بود. خواسته هایی که […]

آموزش صبر به فرزندتان را از دوران طلایی تربیت وی آغاز کنید. این چند ثانیه، چند دقیقه و چند روز تاثیر شگرفی بر آینده و رضایت وی از زندگی خواهد داشت. در عین حال به یاد داشته باشید که هر آنچه در این چگونه آمد درباره ی خواسته های معقول فرزندتان بود. خواسته هایی که تناسبی با سن فرزند ندارد، برای مثال خرید تبلت در سن سه سالگی! یا خواسته هایی که با خطر جانی برای وی همراه است، برای مثال عبور از خیابان به تنهایی، هرگز محل اعتنا نیستند و باید با مقاومت و امتناع والدین و توضیح چرایی این امتناع همراه شود

 

به خاطر داشته باشید بهترین راه برای آموزش «صبر» به کودک این است که خودتان صبور باشید. به یاد داشته باشید که فرزندتان رفتارها و واکنش های شما را با دقت می بیند، اگر شما به صورت مکرر صبر و تحمل خود را از دست بدهید، در واقع یک رفتار منفی را تقویت می کنید. تنفس عمیق را تمرین کنید و در شرایط دشوار آرام باشید.

 

بعد از خوردن غذا بلافاصله میز یا سفره را ترک نکنید و کمی صبر کنید، با کودک صحبت کنید یا ماجرایی را برای او تعریف کنید. کودک نباید احساس کند که با صبر کردن پاداش خود را از دست می دهد بلکه باید بفهمد با صبر کردن پاداش بهتری بدست می آورد. این آموزش را باید در عمل به کودک داد.

 

وقتی کودک شما گرسنه و منتظر شیشه شیر است، اصلا خوش اخلاق نیست، مدام گریه می کند و جیغ می کشد؛ اما وضع درباره کودکانی که عاشق دالی موشه هستند ، کاملا فرق می کند. آنها پیش از این ، مزه صبر کردن را حس کرده اند. آنها می دانند پس از مدتی انتظار، لحظه شیرینی در انتظارشان است، دالی موشه به کودک می آموزد برای حس لحظاتی شیرین، گاهی باید کمی صبور بود.

 

برای پرورش روحيه استقامت در كودكان، والدین باید حس خوشبختی، احترام گذاشتن و مسئوليت پذيری نسبت به خود و ديگران را با تشخيص اين موضوع كه هر فردی در روی كره زمين يك نعمت است، در بچه ها تقويت كنند.

کودک، زمان های قراردادی ما بزرگسالان را متوجه نمی شود. مثلا وقتی می گویید: «بابا ده دقیقه دیگر می آید.» او درکی از این زمان ندارد و ممکن است چند دقیقه ای نگذشته دوباره سوالش را تکرار کند. برای تفهیم این مطلب، بهتر است زمان را با چیزهایی که قابل درک برای کودک هستند، بیان کنید مثلا به او بگویید: «وقتی برنامه کودک تمام شد، بابا به خانه می آید.»

 

هم چنین می توانیم ساعت را برای مدت زمان کوتاهی تنظیم کنیم و با او قرار بگذاریم تا زمانی که زنگ ساعت به صدا در نیامده، صحبت نکند.

کارهایی مانند کشیدن نقاشی، بازی با قطعات خانه سازی و… برای این منظور مناسب اند. در مورد کودک 3 ساله، می توانید مدت صبر کردن را از 4 دقیقه تا نهایت 9 دقیقه در نظر بگیرید. کودکتان نیاز دارد، بفهمد که اگر صبورانه منتظر باشد، وعده گفته شده، انجام خواهد شد. اگر شما زیر قولتان بزنید، دفعه بعدی که از کودکتان بخواهید صبر کند، او نمی فهمد که پس از انتظارش چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

برای کودک قصه بگویید. قصه هایی از انسان هایی که با تلاش، صبر استقامت، سختی های زندگی خود را پشت سر گذاشته اند و روزهای بهتری ساخته اند. برای کودکان زیر شش سال نقش اول این قصه ها حیوانی کوچک ضعیفی باشد که با شرایط سختی مواجه می شود و سپس اهسته اهسته با تلاش و پشتکار می تواند ان شرایط سخت را پشت سر بگذارد یا با تغییر نگاهش بهتر بتواند با ان شرایط کنار بیاید. هنر شماست که قصه هایی با این محتوا برای فرزندتان بسازید. تمرین کنید و یا از مادری دیگر کمک بگیرید. هرکدام از شما یک قصه بسازید و انرا برای ما ارسال کنید. اینگونه میتوانید از قصه های یکدیگر استفاده کنید

 

برای کودکان بزرگتر قصه انسانهای بزرگ تاریخ را بگویید، فیلم های انهارا با هم مشاهده کنید و داستان اطرافیان و خودتان را که چگونه در زندگی مقاوم و شکست ناپذیر بوده اید،روایت کنید. به کودک بیاموزید به روشهای متفاوتی میتوان به جهان نگریست و گاه تنها یک تغییر نگرش به شرایط کافیست. برای اموختن این مساله به کودک، می توانید از چند کودک بخواهید در مورد یک مساله نظر دهند و سپس این تفاوت نظر و نگرش را برای انها برجسته کنید.ازینرودر سنین مدرسه هر از گاهی دوستان کودکتان را دعوت کنید و با گپ و گفتگو انهارا متوجه این تفاوتها کنید.سپس از انها بخواهید به گونه ای دیگر به شرایط نگاه کنند.

 

ساعت و یا موبایلی را تنظیم کنید و از کودک بخواهید تا زمان اتمام کار و زنگ خوردن، در یک مکان مشخص بماند و آن مکان را ترک نکند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما