سن تمییز!؟

منظور از بچۀ ممیز که در بعضی از احکام به آن اشاره می شود بچه ای است که به سن تکلیف نرسیده ولی خوب و بد را تشخیص می دهد و اگر از خوبی یا بدی چیزی از وی سوال شود میتواند درست جواب دهد و فرق آنها را می داند. البته این ممکن است […]

منظور از بچۀ ممیز که در بعضی از احکام به آن اشاره می شود بچه ای است که به سن تکلیف نرسیده ولی خوب و بد را تشخیص می دهد و اگر از خوبی یا بدی چیزی از وی سوال شود میتواند درست جواب دهد و فرق آنها را می داند. البته این ممکن است در افراد مختلف فرق کند چه بسا پسر 14 ساله ای در محیطی زندگی کند و هنوز ممیز نباشد، ولی فردی در محیطی دیگر با داشتن 9 سال ممیز یاشد پس ممیز بودن به سن ربط ندارد، بلکه به تشخیص بچه مربوط است.

 

بنابراین سن تمییز، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درک و هوش مختلف است و در هر مورد، بر حسب همان مورد مطرح است. مثلا در مورد رعایت حجاب، بانوان باید در برابر پسر بچه‌ای که احتمال می‌رود بر اثر نگاه کردن به زن شهوتش بر انگیخته شود، به احتیاط واجب حجاب را رعایت نمایند.

 

به طور کلی دختر و پسر بین 6 تا 9 سالگی باید مواردی از مسائل جنسی را بدانند چون در آن ها حس کنجکاوی وجود دارد و اگر در مسیری درست توسط والدین هدایت نشود آن ها به روش هایی دیگر برای دریافت مسائل و خاموش کردن حس کنجکاوی خود متوسل می شوند.

 

بچّه‌ها باید :

1- بتوانند تولید مثل حیوانات و گیاهان را به عنوان بخشی از چرخه حیات درک کنند.

2- در پاسخ به سوالاتی چون «نوزادان از کجا می‌آیند؟» «چطوری به دنیا می‌آیند» چیزهای شنیده باشند.

3- از تفاوت بین دو جنس آگاه باشند و بتوانند نام صحیح اندام تناسلی خود و جنس مخالف را نام ببرند.

4- درک کلی از ایدز و عفونت‌های دیگری که از طریق جنسی منتقل می‌شود داشته باشند.

5- نسبت به سلامت کلی و نیازهای ایمنی بدن خود مسئولیت روزافزون پیدا کنند و بهداشت شخصی خود را با مسواک زدن، دوش گرفتن، رعایت تغذیه مناسب و غیره حفظ کنند.

6- مفاهیم دوستی و عدالت را بفهمند و بتوانند احساسات خود را با والدین یا افراد بزرگسال قابل اعتماد دیگر درمیان بگذارند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما