چرا دانش آموزان از ریاضی فرار میکنند!؟

آموزش رياضيات نه تنها يک علم است بلكه الگويی است براي آموزش صحيح ساير علوم. چرا که دانش رياضی است که  اين توانايی را دارد که ساختار نظام یافته ای را برای ایجاد ذهن هایی خلاق، مبتكر، جسور به وجود بیاورد تا به راحتی بتواند به سؤالات پيرامون خود به آسانی پاسخ دهد.   آيا […]

آموزش رياضيات نه تنها يک علم است بلكه الگويی است براي آموزش صحيح ساير علوم. چرا که دانش رياضی است که  اين توانايی را دارد که ساختار نظام یافته ای را برای ایجاد ذهن هایی خلاق، مبتكر، جسور به وجود بیاورد تا به راحتی بتواند به سؤالات پيرامون خود به آسانی پاسخ دهد.

 

آيا تا كنون به اين فكر كرده ايد كه چرا دانش آموزان به رياضيات علاقه نداشته و از آن فرار می كنند؟ یا چرا با وجود علاقه به رياضيات، آن را پايه اي ياد نمی گيرند؟

به دلیل اهمیت علم ریاضی و نقش آن در بهبود کیفیت زندگی، بهبود شرایط و روش های آموزشی علم ریاضی ضروری به نظر می رسد. برای بررسی و توجه به آموزش اصولی علم ریاضیات بهتر است به دلایل افت دانش آموزان در این درس اشاره کرد.

 

ابتدا می بایست این نکته ذکر شود که دانش‌آموزان با اهمیت درس ریاضی آشنا نیستند و این ناشناخته ماندن قلمرو و اهداف درس ریاضی موجب بی انگیزگی آنان در فراگیری درس ریاضی می شود. طرح موضوعات در زمینه ی استفاده از ریاضی در حرفه های گوناگون، پخش تصاویر و ویدیوهای آموزشی میتواند کمک شایانی در آشنایی دانش آموزان با علم ریاضی داشته باشد.

 

عدم مهارت کافی دبیران این درس ها به روش‌ها، نحوه تدریس و آموزش مناسب، یک نواختی تدریس درس ریاضی و کاربرد روش‌های قدیمی و سنتی در درس توسط بسیاری از دبیران و بی‌انگیزگی برای استفاده از روش‌ها و شیوه‌های نوین تدریس درس ریاضی از مهمترین دلایل افت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی محسوب می شود. همچنین نقص در سیستم ارزیابی کار دبیران نیز موجب شده سیستم های آموزشی تمایلی به خلاقیت و نو آوری در کار خود نداشته باشند.

 

کمبود وقت و یا  بی توجهی به تمرین و ممارست کلاسی موجب شده دانش‌آموزان به خوبی فرصت تثبیت مطالب را پیدا نکنند.

 

مشکل دیگر در این زمینه روش ارزشیابی دانستنی‌های دانش‌آموزان در درس ریاضی است. سیستم نمره دهی و رتبه بندی همچنان سنتی است. سخت جلوه دادن مباحث مهم ریاضی در نگرش دانش‌آموزان باعث ترس آنان در مواجهه با مسائل ریاضی شده است. این ترس همچنین به دلیل بی‌توجهی به علایق و انگیزه‌ها و توان فکری دانش‌آموزان نیز می تواند باشد.

 

در این زمینه بی‌ اطلاعی و کم‌سوادی برخی از اولیا نیز در عدم توجه به سیر پیشرفت فرزندشان و  تکالیف و تمرینات ریاضی آن ها مشکل دیگری است که حل آن جز با اراده و خواست والدین کودک محقق نمی شود.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

  1. ماهان گفت:

    بنظر من بزرگترین دلیل انزجار از ریاضی جُدای از غیراصولی بودن روش تدریس، مربوط به سوالات نامربوطی هست که در عین اینکه ذهن فرد رو هنگ میکنه،هیییچ کارایی هم در جامعه نداره،سوال پرسیدن که ۵ نفر چند مدل میتونن دور یه میز بشینن؟!! بنظر من جدا از احمقانه بودن این سوالاتی که خود افرادی که اینهارو طرح میکنن هم عمراً جوابش رو نمیدونن،اینه که این سوال در کجای زندگی فرد کارایی داره؟ در صورتیکه دور یه میز عصرانه فقط میشه ۴ مدل نشست،اما دور یه میز کنفرانس ۵۰۰ مدل هم امکانپذیره.در حالیکه هر دوی اونها هم میز هستن،و من در ۱۰ سایت مختلف ۱۰ جواب مختلف دیدم که حتی خودشون هم نمیفهمیدن که چی گفتن.در کل طراحان این سوالات و یا به صورت کلی،ریاضیدانها نوعی سوفسطایی هستند،که فن مغالطه رو بلدند،در صورتیکه خودشون هم متوجه چیزایی که میگن نمیشن، و اینکه ییکی از مهمترین دلایل تنفر بچه ها از درس،همین درس مضخرف ریاضیه،دختر من پایینترین نمرش در همه درسها ۱۸ هستش و ممتازه،اما بالاترین نمرش توی ریاضی ۷ بوده.من خودم بشخصه ۳ بار در دوران تحصیلم بخاطر انزجار از مباحث گنگ و مجهول ریاضی که فقط انگیزه و انرژی شمارو کور میکنه،ترک تحصیل کردم.و این نوعی فاجعه در نظام آموزشی ماست.و بنظر من اگر ریاضی رو از درسها حذف کنن،هیچ ضرری که نداره،هیچ، بلکه انگیزه بچه ها هم واسه درس خوندن بیشتر میشه،الان خود ما حتی ۱% از خزعبلاتهایی که از ریاضی بهمون یاد دادن رو بیاد نداریم،و سرطان هم نگرفتیم و چیزی هم نشد

    • سعید گفت:

      با سلام
      تفکر جالب و در عین حال نادرستی دارید . اینکه شما یا هر کس دیگری به هر دلیلی از موضوعی بیزار هستید دلیل بر غلط بودن آن موضوع نیست این فقط نظر شماست نه نظر جامعه علمی یک کشور.
      مهمترین ابزار تحلیل جهان و واقعیتهای علمی یک پدیده چه در عمق دریاها یا ورای کهکشانها با مدل سازیهای ریاضی توضیح داده میشود. اینکه می فرمایید ریاضی را حذف کنید اشکالی پیش نمی آید با عرض معذرت نظر فوق العاده سطحی و فاقد ارزش است. با سپاس

دیدگاه شما