از اضطراب جدایی تا استقلال کودک

از خصوصیات مورد توجه در شخصیت‌سازی کودک، ویژگی‌های اجتماعی و عاطفی او است و بهترین زمان برای رشد اجتماعی و عاطفی، سنین ورود به مهد کودک یعنی بین دو و نیم تا چهار سالگی محسوب می‌شود. کودکان با رفتن به مهد کودک سریع‌تر طعم استقلال را می‌چشند و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند. ورود […]

از خصوصیات مورد توجه در شخصیت‌سازی کودک، ویژگی‌های اجتماعی و عاطفی او است و بهترین زمان برای رشد اجتماعی و عاطفی، سنین ورود به مهد کودک یعنی بین دو و نیم تا چهار سالگی محسوب می‌شود. کودکان با رفتن به مهد کودک سریع‌تر طعم استقلال را می‌چشند و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند. ورود به مهد کودک و پیش‌دبستانی می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش روی، ورود کودک به دبستان مانند وابستگی به پدر و مادر حل کند.

 

کودکان وابستگی شدید به پدر، مادر و خانه خود دارند و این موجب می‌شود تا قبل از دوران مدرسه، از پدر و مادر لحظه‌ای جدا نشوند. معمولاً این کودکان هنگام مدرسه رفتن مشکل دارند، اما آن هایی که از قبل به دلیل شاغل بودن مادر یا دلایل دیگر نیمی از اوقات خود را در مهد کودک گذرانده اند به راحتی روز اول مدرسه را می‌پذیرند.

 

والدین قبل از بردن کودک به مهد درباره خاطرات دوران کودکی خود در مهد یا مدرسه با کودک در قالب قصه صحبت کنند، همچنین یک ماه قبل از ورود دائمی هفته‌ای یکبار همراه کودک به مهد مربوطه سر بزنند و شاهد بازی کودکان دیگر بوده و با مربی آشنا شوند.

 

براي به حداقل رساندن اضطراب از جدايی بچه ها اين 5 مرحله را بخوانيد و تا رسيدن به استقلال كودک به آن عمل كنيد:

 

1ــ كودک را در همان مراحل اوليه زندگی، اجتماعي بار آوريد. بازی های مدت دار زيادي با او انجام دهيد. اگر حوصله بازی و سرگرمي با كودكان را نداريد همراه پرستار كودک يا مادربزرگ يا هر زن مورد اعتماد ديگر، او را هر چند وقت برای نهار و بازی و گردش به بيرون از منزل بفرستيد.

 

كودک را تشويق كنيد و اجازه دهيد با خانواده، دوستان و همسايه ها رفت و آمد داشته باشد.

 

3ــ اتاق امنی برای كودک مهيا كنيد و اجازه دهيد در اتاق خود سينه خيز رود، بازی كند و كتاب بخواند، به بيرون منزل برای پياده روی رفته دوباره نزد شما بازگردد به او بگوييد كه شما در همين دور و بر هستيد حتی اگر امكان دارد سریعاً در دسترس كودک نباشيد.

 

4ــ اجازه ندهيد دلواپسی و اضطراب شما در جدايی از كودک به او اثر كند چرا كه او برای رشد و نمو خود نياز به استقلال دارد.

 

5ــ بگذاريد كودک خودش غذا بخورد والدين برای خواب نيمروز بايستی كودک را بخوابانند، سپس جای خواب او را تغيير دهيد. هر چه كودک در بين افراد خانواده و فاميل خصوصاً اقوام مادری بيشتر باشد اضطراب از جدايی او كمتر می شود.

 

آگاهی از نقش جنسی به تدریج در این دوران آغاز می‌شود. کودک دوست دارد با دیگران ارتباط برقرار کند و میل زیادی به همکاری دارد، همچنین الگو پذیری از نقش‌های اجتماعی مربوط به جنس در این دوران شکل می‌گیرد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما