فوریه 9
بازدید : 587
نظرات : بدون دیدگاه
رشد جسمی نوجوان

به افراد گروه سنی 10 تا 19 سال نوجوان می گویند. رشد جسمانی در مراحل اولیه بلوغ به میزان بالایی می رسد و شامل مرحله ای است که از آن به عنوان جهش بلوغ نام برده می شود. در این مرحله افزایش فوق العاده ای در قد، وزن و رشد عضلانی بوجود می آید، لگن […]

به افراد گروه سنی 10 تا 19 سال نوجوان می گویند. رشد جسمانی در مراحل اولیه بلوغ به میزان بالایی می رسد و شامل مرحله ای است که از آن به عنوان جهش بلوغ نام برده می شود. در این مرحله افزایش فوق العاده ای در قد، وزن و رشد عضلانی بوجود می آید، لگن دختران به تدریج پهن میشود.

 

رشد جسمی در دختران شامل رشد طولی استخوانهای بلند است که تقریبا در سن ۱۸ سالگی و رشد توده استخوانی حداکثر تا سن ۲۰ سالگی کامل می گردد. بلوغ بیولوژیکی یا جنسی در دوران اولیه نوجوانی تحت تاثیر هورمون ها شروع می شود  که از تغییرات بارز آن ظهور علائم ثانویه جنسی شامل رشد موهای زیر بغل و ناحیه شرمگاهی می باشد.

 

همچنین اندازه اندامهای تناسلی و پستان ها در مراحل اولیه نوجوانی افزایش می یابد، شروع قاعدگی در دختران بین سنین ۱۸-۹ سالگی رخ می دهد که به دلیل کمبودهای تغذیه ای ممکن است به تعویق افتد ، همچنین جوش های صورت که در اثر تغییرات هورمونی به وجود می اید نبایستی دستکاری شوند.

نوجوانی دوران رشد سریع جسمانی و افزایش نیازهای تغذیه ای به منظور افزایش توده عضلانی بدن و ذخیره سازی مواد غذایی در بدن می باشد. میزان  نیاز دختران نوجوان به آهن در بلوغ ۱۰ درصد بیش تر از پسران است که علت آن خونریزی دوران قاعدگی است  و دختران بایستی به ازای روزهای قاعدگی یا هفته ای یکبار قرص آهن مصرف نمایند.

 

کمبودهای تغذیه ای که از مصرف ناکافی موادغذایی (کمتر از نیاز غذایی روزانه) که در دراز مدت ناشی می شود.

  • کمبودهای خاص مانند کم خونی فقر آهن و کمبود ویتامین آ و ید.
  • پرخوری (سوء تغذیه ناشی از پرخوری) مصرف نامتعادل و مقدار بیش از حد مواد غذایی مانند نشاسته، شکر و چربی در دراز مدت ناشی می شود و از تظاهرات شایع آن چاقی می باشد.
  • پوسیدگی دندان، مشکل بهداشتی در ارتباط با مصرف بیش از حد مواد شیرین مانند آب نبات، شکلات، بستنی ، کیک و نوشابه های شیرین به همراه غذا یا میان وعده های غذایی می باشد. بنابراین باید نیازهای تغذیه ای افزایش یافته در نوجوان، شناسایی و عادات غذایی ذکر شده رعایت شود
  • داشتن رژیم غذایی کامل و غنی (شامل حبوبات، غلات، شیر، گوشت و سبزیجات)
  • کنترل پرخوری
  • کاهش دریافت شیرینی جات و میان وعده های غذایی
  • انجام ورزش منظم
  • کنترل بیماریهای انگلی
  • کنترل کمبود مواد موجود در محیط مانند فلوراید وید

 

اصول و شیوه زندگی سالم نوجوان:

پیشگیری از بیماریها از طریق بهداشت فردی، بهداشت آب و مواد غذایی، واکسیناسیون، پیشگیری از مصرف خودسرانه دارو، تشخیص زودرس و درمان بموقع بیماریها، عدم استعمال سیگار، عدم مصرف الکل و مواد مخدر،انجام فعالیتهای جسمانی و ورزش ، خواب منظم ، رعایت رژیم غذایی مناسب و بهداشت فردی.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما