عوارض روحی و جسمی طلاق

بیشترین اثر مخرب طلاق والدین متوجه کودکان است. کودکانی که از جنگ و دعوای دنیای بزرگ تر ها چیزی نمی دانند و زندگی شان تنها در بازی و سرخوشی خلاصه می شود. از درک اینکه گاهی اوقات بعضی اتفاقات در زندگی چقدر می توانند دردناک باشند، عاجزند. زندگی برای آنها فعلاً عرصه کنجکاوی و اکتشاف […]

بیشترین اثر مخرب طلاق والدین متوجه کودکان است. کودکانی که از جنگ و دعوای دنیای بزرگ تر ها چیزی نمی دانند و زندگی شان تنها در بازی و سرخوشی خلاصه می شود. از درک اینکه گاهی اوقات بعضی اتفاقات در زندگی چقدر می توانند دردناک باشند، عاجزند. زندگی برای آنها فعلاً عرصه کنجکاوی و اکتشاف است. اما چه عوارض روحی و جسمی متوجه کودک طلاق است؟

 

ناراحتی های روحی و روانی در فرزندان می تواند منجر به بروز مشکلاتی در سلامتی جسمی و روحی آن ها شود. مشکلات تکلم، لکنت زبان، تیک های عصبی، شب ادراری، و … از جمله شایع ترین اختلالاتی هستند که درکودکان طلاق به خصوص در سنین پایین نمود پیدا می کنند. این ختلالات مختص کودکان طلاق نیست، اما در این مورد بیشتر دیده می شود.

 

لکنت زبان

لکنت زبان یک نوع اختلال رشد است که در پسرها بیش از دختران مشاهده می شود. لکنت زبان بیشتر زمانی رخ می دهد که کودک هیجان یا اضطراب داشته باشد و یا عصبی باشد. لکنت زبان در سنین قبل از مدرسه شایع تر است، اما اگر این اختلال در سنین بعد مدرسه کماکن وجود داشته باشد، بهتر است دوره های گفتار درمانی آغاز شود. کودکانی که الفاظ را طولانی تر بیان می کنند یا آن را مدام تکرار می کنند، لکنت زبان دارند.

 

شب ادراری

اگر والدین از هم جدا شده باشند و کودک کم سن و سال آنها بیش از ۲ بار در هفته و برای ۳ ماه متوالی شب ادراری داشته باشد، به این معناست که کودک دچار اختلالات جسمی و روحی پس از جدایی والدینش از هم شده است. بهتر است بدانید که ادرار در شب در سنین زیر ۵ سال شب ادراری محسوب نمی شود و این مورد ممکن است دلایل دیگری داشته باشد. شب ادراری در پسر بچه ها شایع تر است.

 

 تیک‌های عصبی

به حرکات سریع و تکرار شونده تیک عصبی می گویند و کودکان توان مقابله با این حرکات عصبی را ندارند. تیک های عصبی معمولاً در قسمت سر و گردن هستند و موقع خواب رخ نمی دهند. پلک زدن های مکرر، اصواتی مانند سرفه نمونه هایی از تیک های عصبی هستند. ۲۵ درصد کودکان دبستانی تیک دارند. هر چه شدت اضطراب در کودکان بیشتر باشد، تیک سریع تر می شود. دارویی برای درمان تیک وجود ندارد. بهتر است والدین و اطرافیان به تیک کودک توجه نکرده و آن را نا دیده بگیرند و سعی کنند شرایط و محیط آرامی برای کودک فراهم کنند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما