کاردستی یعنی ساختن!

کودکان از حدود دو سالگی شروع به ساختن می کنند. ساختن یعنی ترکیب اشیا تغییر شکل و یا تفکیک آن ها را از همدیگر با هدفی خاص می توان ساختن نامید. یکی از مهمترین مهارت هایی که می تواند کودکان را وارد حوضۀ ساختن نماید کاردستی است. اگر معلمان و اولياء به هنر كاردستی بهای لازم […]

کودکان از حدود دو سالگی شروع به ساختن می کنند. ساختن یعنی ترکیب اشیا تغییر شکل و یا تفکیک آن ها را از همدیگر با هدفی خاص می توان ساختن نامید. یکی از مهمترین مهارت هایی که می تواند کودکان را وارد حوضۀ ساختن نماید کاردستی است.

اگر معلمان و اولياء به هنر كاردستی بهای لازم را دهند شاهد رشد و بالندگی و ظهور هزاران استعداد برجسته در رشته های گوناگون در كشورمان، در آينده خواهيم بود.

کاردستی ها را می توان به دو گروه عمده تقسیم بندی کرد:

1) کاردستی های مهارتی: مهارت استفاده از ابزار و مواد را در کودک بالا می برد.

2) کاردستی های خلاق: قدرت خلاقیت کودک را ارتقا می بخشد.

گرچه نمی توان به این شکل کاردستی ها را از هم تفکیک کرد. چرا که تمام کاردستی ها هم مهارت را بالا می برند و هم خلاقیت را اما درجه ی هرکدام بسته به نوع کاردستی فرق می کند.

پدرها و مادرها بايد پيگير ارتقاء سطح خلاقیت هنری فرزندانشان باشند و بدانند بي توجهي اولياء و معلمان به این مهم چه ضررهاي جبران ناپذيري را به روح و روان و قوه خلاقيت آنها وارد مي سازد. یکی از مهمترین مسایلی که یک مربی باید رعایت کند انتخاب نوع پروژه کلاس بر اساس همین مسئله است.

فرآیند کسب توانایی های ساختن در سال های اولیه ی زندگی باعث توانمندی هایی می شود که در زیر می آید:

1- رشد جسمانی:

الف – قدرت عضلات را بالا می برد
ب  –  توانایی کنترل عضلات را افزایش می دهد
ج  –  بین حواس پنجگانه هماهنگی ایجاد می کند .

2- رشد عقلانی:

با توجه به هدف د ار بودن کاردستی فرآیند تجزیه و تحلیل توسط مغز باید صورت پذیرد.

3-  تقویت قوای خلاقه

که میتوان تقویت خلاقیت کودک را مهمترین تأثیر کاردستی دانست.

4- تأثیر بر مسایل روحی و روانی و عاطفی:

قوای محرکه ساختن و خلق کردن یکی از تفاوتهای انسان با دیگر موجودات است. این تفاوت باعث می شود تا کودک نتواند بیکار باشد و نیاز دارد خود را مشغول کند . کاردستی این نیاز کودک را تامین می نماید و باعث شادابی او می گردد.

5- روابط اجتماعی:

در فرآیند تولید کاردستی روابط اجتماعی کودک به سه طریق تقویت می شود.

الف: در طول انجام کار برای رفع مشکلاتش در ساختن باید با دیگران رابطه داشته باشد .

ب: بعد از تولید کودک اثر خود را رائه کرده و توقع واکنش از اطرافیان را دارد.

ج: کار گروهی، بسیاری از کاردستی ها به صورت گروهی ساخته می شوند که این خود باعث ایجاد روابط بین گروه می شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما