تربیت مهدوی

مقوله تربیت از ابتدایی‏ ترین و اساسی‏ ترین نیازهای زندگی بشری است و نه تنها تربیت لازمه جدایی ناپذیر زندگی که متن آن بوده و بلکه زندگی، از گهواره تا گورش جلوه‏ای از آن است. تربیت از حیاتی ترین ابعاد زندگی انسان است و در پرتو آن، انسان به سعادت مطلوب نائل می ‏آید. بزرگ […]

مقوله تربیت از ابتدایی‏ ترین و اساسی‏ ترین نیازهای زندگی بشری است و نه تنها تربیت لازمه جدایی ناپذیر زندگی که متن آن بوده و بلکه زندگی، از گهواره تا گورش جلوه‏ای از آن است. تربیت از حیاتی ترین ابعاد زندگی انسان است و در پرتو آن، انسان به سعادت مطلوب نائل می ‏آید.

بزرگ مربی اسلام، علی علیه ‏السلام در سخنان دربار خود بارهاوبارها از این امر مهمّ پرده برداشته و آثار و نتائج مثبت تربیت فرزند و پیامدهای منفی بی ‏توجهی به آن را بیان داشته‏ اند. در نظام تربیتی اسلام بحث اهداف از کلیدی ‏ترین مباحث بوده و جایگاه مهمّی در آن دارد چرا که بدون داشتن هدف و تعیین آن، امکان برنامه ریزی و نیز ارزیابی فعالیتهای تربیتی به آسانی ممکن نیست. در تربیت فرزندان آن هم در جامعه اسلامی، داشتن هدف های الهی بسی مهمّ و تعیین کننده است.

انسان برای حصول تعالیم دینی و رشد و هدایت باید از واسطه فیض بهره ببرد. به این معنا که عنایت حضرت حق باید از منبع فیض فرود آید . در تعالیم شیعه روزی افراد از طریق واسطه فیض ـ حضرت امام عصر عجل الله تعالی فرجه به انسان ها می رسد این نکته مهم تربیت دینی و مهدوی است.

توجه به این که هدایت روزی است و از منبع فیض به کسی نمی رسد، مگر از طریق واسطه فیض که در زمان حاضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه است. چنانچه هیچ دعایی به آسمان نمی رود مگر با واسطه فیض یعنی مدخل ورود به نور امام زمان عجل الله تعالی فرجه است .پس راه تربیت راه امام زمان عجل الله تعالی فرجه است و در واقع تربیت مهدوی موجب هدایت و رسیدن به حیات طیبه می شود. فراموش نکنیم که ضرورت شناخت وتوجه به تربیت مهدوی، رساندن فرزندان به امام عصر عجل الله تعالی فرجه است و با ایشان خود عامل سعادت و رهایی هستند.

در این مسیر داشتن علم و آگاهی والدین و مربیان از وجود و غیبت امامت عصر عجل الله تعالی فرجه خودگام نخستی است برای تربیت دینی وهمچنین پاسخگویی به شبهات، تا فرزندان از تیررس دشمنان دین دور و پاک بمانند. والدین آگاه با پاسخ دادن به پرسش های فرزندان، راه را برای مغرضان و جاهلان می بندند.

کسی که می خواهد فرزند خود را درکنار اهل بیت و یاران آن ها تربیت کند باید فرد مطلعی باشد. در سبد خرید خانواده باید آثاری باشد که به معرفت آن ها می افزاید و موجب رشد و روحانی آن ها می شود. متاسفانه امروز مردم به دلیل گرفتاری در عالم خاک، گناهان و آلودگی را احساس نمی کنند و صد در صد در آمدشان را خرج جسم خود می نمایند و از آنجایی که مقصد را نمیشناسند به جایی هم نمی رسند. بارها اتفاق افتاده وقتی از خرید کتاب و نشریات مفید صحبت می شود خانواده ها کمبود مالی را مطرح می کنند. اما حقیقت این است که مبالغ سنگین تری را برای جسم خود هزینه می کنند و از نیاز روح خود غافلند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما