املا نویسی، مهارتی ذهنی و حرکتی

اصطلاح دیسگرافی برای کودکانی اطلاق می شود که علی رغم هوش طبیعی، بسیار بد می نویسند. برخی معتقدند که بدنویسی این کودکان معمولا به دلیل عدم هماهنگی حرکتی آنان است اما به هر حال نوشتن باید به عنوان یک عمل پیچیده که شامل رشد ذهنی، مهارت های حرکتی و بینایی است، در نظر گرفته شود. […]

اصطلاح دیسگرافی برای کودکانی اطلاق می شود که علی رغم هوش طبیعی، بسیار بد می نویسند. برخی معتقدند که بدنویسی این کودکان معمولا به دلیل عدم هماهنگی حرکتی آنان است اما به هر حال نوشتن باید به عنوان یک عمل پیچیده که شامل رشد ذهنی، مهارت های حرکتی و بینایی است، در نظر گرفته شود.

 

نوشتن شامل یک عمل پیچیده است که شامل رشد ذهنی، مهارت های حرکتی و بینایی می شود با توجه به اینکه معمولا بیان محاوره ای کلمات و نوشتن رسمی آن ها در بسیاری از موارد با یکدیگر تطابق ندارد لذا املا نوشتن کار دشواری است. البته غیبت های مکرر، فقدان تمرین کافی، آموزش ناکارآمد و… همه در مشکلات املا نویسی موثر است اما این موارد بر خلاف اختلال املا نویسی است.

 

تعریف املا:

املا کلمه ای است عربی ومصدر .این کلمه در ترجمه ی فارسی به معنای پر کردن نویسانیدن، دیگری را به تلقین از خود چیزی گفتن، مطلبی را تقریر کردن تا کسی بنویسد. نوشتن از تلقین مطلبی که دیگری تقریر کند .طریقه ی نوشتن کلمات درست نویسی، نوشتن ترکیب حروف موافق قاعده ی رسم الخط استفاده شده است.

 

ریشه ی لاتین املا فرانسوی است و به معنای مطلبی که کسی املا کند و دیگری بنویسد. جمع کلمه ی املا، امالی است و کتاب های بسیاری به نام امالی داریم یعنی دیگران گفتند و افرادی می نوشتند و بعد ها به صورت سند های مهم علمی می شوند .املا گویی واملا نویسی یکی از مهارت های پیچیده و مهم و اساسی زبان فارسی است.

 

املا بخشی از برنامه آموزشی است که در آن خلاقیت مطرح نیست بلکه تنها یک نمونه و یا ترتیب حروف آن مد نظر است. املای یک کلمه بسیار مشکل تر از خواندن آن کلمه است چرا که باز شناسی یک کلمه چاپی، یک عمل کد برگردانی است لذا بعضی از کودکانی که درخواندن ضعیف هستند، در املا نویسی هم دچار مشکل می باشند.

 

نوشتن املا مستلزم توانایی ها و خرده مهارت های بسیاری است. دانش آموز قبل از هر چیز باید قادر به خواندن کلمه باشد. حافظه حرکتی نیز عاملی در املا محسوبمی شود. یعنی شخصی که برای بار دوم کلمه ای را می نویسد، باید اعمال حرکتی آن کلمه را بخاطر آورد. انواع اشتباهاتی که کودک در املا نویسی مرتکب می شود از یک نوع نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش، همه آن  اشتباهات را از بین برد.

 

  • تشخیص اختلالات دیکته نویسی

– تمامی املاهایی را که دانش آموز در کلاس درس و در خانه می نویسد، جمع آوری کنید.

– همه­ لغاتی را که اشتباه نوشته است لیست کنید.

 

دقّت کنید بیشترین اشکالات دیکته نویسی او در چیست. اگر دیکته ها به درستی بررسی شوند به راحتی می توان به نوع اشکال یا اختلال در دیکته نویسی پی برد و برای درمان قطعی و مؤثر آن اقدام نمود. این اختلالات معمولاً در گروه های زیر دسته بندی می شوند.

 

هر چند بروز این اشکالات معمولاً در 6 ماهه­ اول سال تحصیلی دیده می شود امّا این اشکالات را نمی توان به وجود اختلالات دیکته نویسی به دانش آموز نسبت داد. در صورت بروز مشکلات پس از 6 ماه اول سال تحصیلی، می توان گفت که کودک دچار نقصان در توجه و تمرکز است یا دارای اختلالات دیکته نویسی می باشد.

 

اگر این اختلالات به موقع تشخیص داده شوند و برای درمان و رفع آن اقدام گردد، بدیهی است می توان امیدوار بود که نوآموز در نوشتن دیکته بدون هیچ مشکلی حتی در سال های بعد نیز موفق گردد. در غیر این صورت در تمام مقاطع تحصیلی این اختلالات همواره بروز خواهند کرد و در آینده همین اختلالات به ظاهر کوچک، منجر به مشکلات و ناهنجاری های متعدد می گردد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما