کمک به هم نوع در وجود کودک

كودک از دو سالگی به بعد وارد مرحله ای می شود که همسالان اطراف را می بيند و حق آن ها را در وجود خودش احساس می كند و می فهمد كه بايد با همسالان و اطرافيان ارتباط برقرار كند. در اين مرحله والدين بايد به او ياد بدهند وسايل بازی خود را در اختيار […]

كودک از دو سالگی به بعد وارد مرحله ای می شود که همسالان اطراف را می بيند و حق آن ها را در وجود خودش احساس می كند و می فهمد كه بايد با همسالان و اطرافيان ارتباط برقرار كند.

در اين مرحله والدين بايد به او ياد بدهند وسايل بازی خود را در اختيار همسالان خودش قرار بدهد. برای اين كار آن ها می توانند از خودشان شروع كنند و به طور مثال اسباب بازی به او بدهند و در قبال آن از او بخواهند تا يكی از خوراكی هايش را به آن ها بدهد.

 

در اين مرحله كودک ياد می گيرد كه فقط گيرنده نباشد و از وسايل و خوراكی هايی كه در اختيار دارد به ديگران هم بدهد. اين كودک وقتی با اين آموزش بزرگ شود در مدرسه با همكلاس ها و در محل كار با همكارانش داد و ستد عاطفی خواهد داشت، پس نتيجه می گيريم آموزش بخشش و انفاق را از داخل خانه و با چيزهای كوچكی كه كودک در اختيار دارد بايد آغاز كنيم.

 

در حوادث تلخی مانند زلزله والدين می توانند از كودكشان بخواهند تا قلک خود را بشكند و مقداری از پول های موجود در آن را به كودكان همنوع خودش ببخشد. والدين بايد بدانند رشد فكری، اجتماعی، روانی و معنوی كودک بايد هماهنگ باشد و در رويدادهای تلخ و سخت است كه می توان به فرزندان به صورت عملی مراحل رشد فكری، اجتماعی، معنوی و روانی را آموخت.

 

فرزندان، هر خوب و بدی را ابتدا از اولین خاستگاه تربیتی؛ یعنی خانواده می آموزند. پرورش روح گذشت و ایثار در فرزند یکی از آن تدابیر تربیتی مهم است که اثراتی بس فراوان در ابعاد متفاوت زندگی اکنون و آینده  کودک امروز و بزرگسال فردا دارد. پدر و مادر نیز از دیدن روحیه ی گذشت فرزندشان لذت خواهند برد؛ زیرا این فرزند محصول مرارت های پرورش صحیح و رفتار پسندیده ی خودشان بوده است. نهادینه شدن روحیه بخشش و فداکاری باعث می شود  اندیشه کمک رسانی در اولویت ارزشمندی های اخلاقی فرزند واقع گردد و وی نیز این عمل را به فرزندان خویش منتقل نماید.

 

کودکان به تدریج یاد می‌گیرند که احساس ها و عاطفه های دیگران را درک کنند و به آن ها احترام گذارند. ولی می‌توان با آموزشی هدفمند و برنامه ریزی شده، ویژگی های برتر شخصیتی را در آن ها رشد و پرورش داد. بهترین آموزش برای بچه ها تماشا کردن و تقلید از چیزها و رفتارهایی است که در اطرافشان می گذرد و رفتارهایی است که می بینند.با دقت در اتفاقاتی که در اطراف تان رخ می دهد، برای فرزندتان یک الگو باشید؛ اگر والدین به آن چه می گویند، عمل کنند، کودک احساس می کند که درجمع افراد صادق و متعهد زیست می کند. از این رو، از همان دوران کودکی، روح گذشت و ایثار در فرزند تقویت می یابد.

 

همیشه نیکوکار باشید و سعی کنید به کسانی که نیازمندهستند، کمک کنید. برای مثال، پدر و مادر می‌توانند با رعایت آداب و رسوم خانوادگی در دادن هدیه های تولد، دادن عیدی به دیگر کودکان خانواده، بخشیدن اسباب بازی، کمک به افراد نیازمند، بازدید از مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و … کودکان را بخشنده بار آورند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما