روابط والدین و انحراف فرزندان

بی‌توجهی به مسائل به ظاهر کوچک ممکن است سبب انحراف جنسی کودکان گردد. بنابراین والدین علاوه بر این‌که باید مراقب رفتار خود باشند، باید روابط کودکانشان را کنترل کنند، زیرا یک کودک فاسد می‌تواند کودکان دیگر را به فساد بکشاند، به ویژه آن کودک در سنین بالاتر و دارای انحرافات جنسی باشد.   به طور […]

بی‌توجهی به مسائل به ظاهر کوچک ممکن است سبب انحراف جنسی کودکان گردد. بنابراین والدین علاوه بر این‌که باید مراقب رفتار خود باشند، باید روابط کودکانشان را کنترل کنند، زیرا یک کودک فاسد می‌تواند کودکان دیگر را به فساد بکشاند، به ویژه آن کودک در سنین بالاتر و دارای انحرافات جنسی باشد.

 

به طور کلی پوشیدن لباس‌های تنگ و نامناسب، استحمام پسر توسط مادر و دختر توسط پدر، شنیدن داستان‌های شهوت‌انگیز، بی‌بند و باری محیط خانواده و بسیاری دیگر از عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و روانی می‌توانند اسباب انحرافات جنسی کودکان را فراهم سازند. انحرافات جنسی کودکان، گاهی معلول رفتارهای نامناسب پدر و مادر و اطرافیان آنهاست. دیدن رابطه پدر و مادر توسط کودک و مشاهده معاشقه آنان، سب تحریک و بیداری جنسی و بلوغ زودرس او می‌گردد. کودک، موجودی مقلد است، و گاهی بدون اینکه از أمری سر در بیاورد، آن را تقلید می کند. انحراف کودکان خردسال در امور جنسی ازین قبیل است.

 

پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «مرد نباید با همسر خود مقاربت نماید، در حالی که کودک در اتاق است، زیرا این عمل سبب می‌شود که در آینده طفل زناکار گردد.»

امام صادق (ع) فرمودند: «کسی نباید با همسرش در اتاقی که کودک حضور دارد، آمیزش کند.چون موجب انحراف جنسی کودک می شود.»

 

خود دوستی که تقریباً سراسر دوران کودکی او را در بر می‌گیرد و دیگری مرحله ی دگر دوستی که کمی قبل از آغاز نوجوانی آغاز شده و همچنان ادامه پیدا می‌کند کودکان از سنین تمیز نه حتماً برای لذّت جنسی، بلکه گاهی نگاه‌های معنی‌داری می‌اندازند و یا به عکس‌ها با علاقه‌ای وافر می‌نگرند و می‌خواهند از جوانب و ابعاد قضیه سردرآورند. واقعیت امر این است که بسیاری از کودکان خردسال، حتّی آن‌ها که در سنین تمیزند از دیدن بدن دیگران قصد لذّتی ندارند و حتّی می‌توان گفت معنی چنین لذّت‌هایی را نمی‌فهمند، ولی ضمناً باید افزود که این مسأله عمومیت ندارد.

 

انحرافات جنسی در خردسالان بیشتر به علل عدم تکامل احساس یا ادامه‌ی غیرعادی فعّالیّت‌های طبیعی جنسی در دوران تکامل شخصیت است در حالی که در افراد بالغ و نوجوان این امر صرفاً به خاطر ارضای غریزه و راحت کردن خویش است. برای اصلاح انحراف و یا به طور کلی برای پیشگیری از انحرافات جنسی در سنین نوجوانی، توجه به تغذیه وی اهمیت بسیار دارد. استفاده بیشتر از لبنیات، میوه و غذاهای گیاهی، مصرف متعادل گوشت، خودداری از مصرق ادویه جات و بخصوص غذاهای تند، توصیه می شود. پرخوری نیز یکی از مهمترین علل افسار گسیختگی شهوانی است.

 

پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: «سه چیز است که از آنها بر امّتم بعد از خودم مى ترسم: گمراهى بعد از آگاهى، آزمایش هاى گمراه کننده و شهوت شکم و شهوت جنسى.»

امام باقر علیه السلام نیز در این رابطه مى فرمایند: «هنگامى که شکم سیر شود، طغیان مى کند.»

 

توجه:

بازی با آلت تناسلی موجب لذت و آرامش کودک می شود، از این رو کمبود محبت در کودک، یکی از عواملی است که تکرار آن مؤثر می باشد؛ لذا والدین برای پیشگیری از این عادت زشت و آسیب زا، می بایست به کودک محبت به اندازه کافی داشته باشند ؛ و از هر گونه اعمال خشونت برای ترک آن خودداری نمایند.

 

ارتباط برقرار كردن والدين با فرزندان خود در مورد مسائل جنسی از جمله وظايف تربيتی والدين است كه شايسته است در برقراری و حفظ آن جهت جلوگيری از زمينه بسياری از انحرافات و گناه ها كوشيد. نگاه ضد اخلاقی برخي والدين به اين مسأله و برخورد شديد و خشن آن ها پيامدهای نامطلوبی را به ارمغان خواهد آورد؛ زيرا چنين موضوع روان شناختی را تبديل به موضوعی اخلاقی كرده و كودک را حساس تر نموده و باعث تثبيت وی در عمل مورد نظر می گردد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما