همگام با دنیای کودکان

شاید تاكنون بارها توجه كرده باشید زمانی كه مادران با تلفن به مدت طولانی صحبت می‌كنند یا در جمعی مشغول صحبت هستند و از كودكشان غافل می‌شوند، كودک با صحبت كردن طولانی یا پرسش‌های مكرر سعی می‌كند كه توجه مادر را به خود جلب كند. روان‌شناسان ریشه این نوع واكنش‌های رفتاری كودک را جلب توجه […]

شاید تاكنون بارها توجه كرده باشید زمانی كه مادران با تلفن به مدت طولانی صحبت می‌كنند یا در جمعی مشغول صحبت هستند و از كودكشان غافل می‌شوند، كودک با صحبت كردن طولانی یا پرسش‌های مكرر سعی می‌كند كه توجه مادر را به خود جلب كند. روان‌شناسان ریشه این نوع واكنش‌های رفتاری كودک را جلب توجه والدین می‌دانند.

آنچه والدین یا پرستاران كودک باید توجه داشته باشند این است كه روزانه حداقل به مدت یک ساعت، زمانی را به كودک اختصاص بدهند و در آن زمان، كودک را در انتخاب نوع بازی یا سرگرمی دلخواهش آزاد بگذارند، با كودک نقاشی كنند، كتاب بخوانند، بازی كنند، كارتون ببینند یا به پارک بروند.

 

اختصاص زمانی حدود حداقل یک ساعت در روز برای كودک، نه‌تنها باعث می‌شود كه او احساس كند كه مورد توجه است، بلكه نیاز او برای بروز كنجكاوی از طریق بازی، نقاشی و قصه‌گویی مرتفع می‌شود. همچنین از لحاظ عاطفی به والدین‌اش نزدیکتر و از نظر شناختی غنی‌تر می‌شود و به رشد خلاقیت و تكامل اجتماعی‌اش كمک می‌شود.

در اینجا پیشنهاداتی برای همگام شدن با دنیای کودک ارائه گردیده است:

 

  • طعم فصل ها را به كودک بچشانيد

به كودک خود كمک كنيد تا با كمک آنچه مي بيند، مي شنود، لمس مي كند و بو مي كند، تغيير فصل ها را درک كند. هنگام برگشتن به همراه كودك از مهدكودک به خانه، برگ هايي را كه روي پياده رو ريخته اند كنار بزنيد و صبح كه دوباره به مهدكودك مي رويد، برگ هايي را كه تازه روي زمين ريخته اند بشماريد. حباب هاي آب صابون را به هوا بفرستيد و با كمک آن ها، جهت حركت هوا را تشخيص دهيد. يک جعبه در حياط يا بالكن خانه بگذاريد و با كمك يک تكه چوب يا يک خط كش، مقدار برف يا باران را اندازه گيري كنيد. به او كمك كنيد تا صداي اولين پرنده هاي مهاجر بهاري را بشنود و به اولين كرم هاي شب تاب تابستاني نگاه كند.

 

البته تنها دليل مهم بودن فصل ها، تغييراتي نيست كه با خود به همراه مي آورند؛ بلكه كارهاي مختلفي كه ما در آن ها انجام مي دهيم، نيز قابل توجه هستند. شروع بهار با عيد نوروز، مهماني و شكلات و شيريني همراه است. تابستان با طولاني شدن روزها، هنگام رفتن به پارک و سفر است و زمان دريا و ماسه بازي. پائيز با ريزش برگ و باران شناخته مي شود و زمستان با برف بازي و جشن يلدا. البته ممكن است كودک شما هنوز آنقدر بزرگ نشده باشد كه همه كارهايي را كه پارسال انجام داديد، به ياد بياورد؛ اما بچه ها از اينگونه مراسم خوششان مي آيد و بسياري از متخصصين بر اين باورند كه حافظه بسيار زود شروع به فعاليت مي كند.

 

خواندن كتاب و آواز خواندن دسته جمعي، به كودك كمك مي كند تا چيزهاي بيشتري در مورد اين مراسم ياد بگيرد و او هم به نوبه خودش، اين مراسم (كريسمس براي مسيحيان، پسح براي يهوديان، يا رمضان براي مسلمانان) را جشن بگيرد. البته غذاهاي هر فصل هم مي توانند موجب جرقه زدن كنجكاوي او پيرامون بوها، مزه ها و بافتهاي جديد اين غذاها شوند.

 

  • اجازه دهيد دنيای كوچک خودش را داشته باشد

بچه ها از چيزهاي كوچک خوششان مي آيد: دكمه ها، مهره ها، سنگريزه ها. كسي علت اين را نمي داند (شايد اين بدان خاطر باشد كه كودک در دنياي خودش نمي تواند چيزهاي بزرگتر را ببيند و درک كند). البته، اشيا بسيار كوچک هم خطرناک هستند. اشيا كوچكتر از 3 در 6 سانتي متر (اشيایي كه از اندازه دهان كودک كوچكتر باشند)، خطر خفه كردن كودک را به همراه دارند. اما زماني كه خطري وجود نداشته باشد، شمردن و قرار دادن مهره هاي چوبي يا دكمه هاي پلاستيكي بزرگ در جعبه هاي مختلف (و يا شمردن و قرار دادن سنگريزه ها يا صدف ها در سطل هاي مختلف) مي تواند براي مدتي طولاني، كودک شما را سرگرم كند.

 

همچنين شايد مشاهده كرده باشيد كه كودک شما از فضاهاي كوچك و دنج (كه احساس خلوت، تنهايي و مالكيت را به او منتقل مي كنند) خوشش مي آيد. مي توانيد چند پتو را از بالاي تخت خواب او آويزان كنيد تا محل خواب او به يك غار كوچک تبديل شود، يا چند صفحه بزرگ را دور ميز آشپزخانه قرار دهيد تا آن را به يک چادر مسافرتي تبديل كنيد. يا اينكه اگر حياط داريد، مي توانيد شاخه هاي پاييني چند درخت يا بوته را ببُريد تا يک مخفيگاه كوچک در وسط آن ها درست كرده باشيد؛ سپس اجازه دهيد كه كودكتان، مخفيگاه كوچكش را با چند بشقاب كوچولو يا اسباب بازيهاي ديگر تزيين كند. كودكان از اشيا كوچک كه بتوانند آنها را به راحتي نگه داشته و جابجا كنند خوششان مي آيد و اين كار مي تواند نهايتا به انجام كارهاي آشپزخانه يا ساخت و ساز منتهي شود.

 

  • آنچه را برای كودكتان جذاب است، دنبال كنيد

ممكن است براي صدمين بار از خودتان بپرسيد: «چرا تراكتور؟» (يا چرا بازيكنان فوتبال، چرا لوازم پزشكي، چرا اسب ها؟). شما پدر و مادر يک كوچولو هستيد و البته توجه اين كوچولو ممكن است به چيزهاي مختلفي جلب شود. هيچ كسي به درستي نمي داند كه چرا برخي چيزها توجه كودک را جلب مي كنند؛ اما نكته مهم اين است كه اين مسئله طبيعي است و همچنين فرصت مناسبي را براي يادگيري در اختيار كودک قرار مي دهد. آيا كودك شما دائما در مورد آتش نشان ها سوال مي پرسد؟ او را به يكي از ايستگاه هاي آتش نشاني در نزديكي محل سكونتتان ببريد؛ يا او را به فروشگاه تجهيزات آتش نشاني ببريد تا اين وسايل را از نزديک ببيند؛ يک كلاه آتش نشاني و يك شلنگ باغباني براي او تهيه كنيد تا بتواند در تابستان و در حياط خانه از آن استفاده كند.

 

اگر كودک شما هر روز صبح به محض اينكه از خواب بيدار مي شود، به سراغ كمد لباس هايش رفته و دامن چين دار محلي اش را مي پوشد، مي توانيد او را براي تماشاي تمرين يكي از گروه هاي رقص محلي ببريد.

 

كتاب هاي عكس دار بزرگ در انواع مختلفي وجود دارند كه مي توانند اطلاعات كافي در مورد زندگي يک آتش نشان يا پرستار در اختيار كودک قرار دهند. اگر كتاب هاي مخصوص كودكان در زمينه اي كه مورد توجه كودک شما قرار گرفته است وجود ندارد، نگران نباشيد. يك كتاب كه عكس هاي بزرگ و رنگي داشته باشد نيز كافي است.

به عنوان مثال، اگر كودک شما به زندگي نهنگ ها علاقه پيدا كرده است، به دنبال يكي از كتاب هاي علمي كه عكس هاي جذابي از اين حيوان داشته باشد، يا يكي از كتاب هاي عكس دار مربوط به دريانوردي، بگرديد. يا مي توانيد براي صدمين بار، يكي از برنامه هاي مربوط به زندگي ماهيان دريايي را كه براي كودكان تهيه شده است، ببينيد!

 

  • سوال های او را به يک پروژه تحقيقاتی علمی تبديل كنيد!

كودكان ممكن است سوالات متعددي از قبيل اينكه «چرا آسمان آبي است؟» يا «چرا وقتي آب مي جوشد، بخار از دهانه كتري بيرون مي آيد؟» و يا صدها سوال ديگر بپرسند كه والدين آن ها هم جواب اين سوالات را ندانند. اگر كودک شما با سوالاتش شما را از پا درآورده است، نگران نباشيد؛ به او بگوييد كه دو نفري با هم مي توانيد جواب سوال را پيدا كنيد. سوالات او را بر روي يک برگه كاغذ بنويسيد و به گونه اي اين كار را بكنيد كه او هم بتواند نوشتن شما را ببيند. سپس به همراه او، ليست سوالهايتان را به كتابخانه يا كتابفروشي ببريد.

 

كودكان درباره موارد بسيار زيادي سوال مي پرسند؛ در نتيجه امروزه صدها كتاب به طور اختصاصي طراحي و آماده شده اند كه به والدين كمك مي كنند تا به اينگونه سوالات كودكانشان پاسخ دهند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما