تربیت کودک مستقل

فرزند شما حاضر نيست کارهايش را به تنهايي انجام دهد و شما با‌توجه به مشغله کاري‌تان نمي‌توانيد به صورت کامل به همه امور رسيدگي کنيد. براي اينکه فرزندتان را کمي مستقل بار بياوريد بايد تکنيک‌هايي را به کار بگيريد.   درخواست‌هاي مکرر را کنترل کنيد همه بچه‌ها در سنيني خاص مدام از والدين درخواست‌هايي را […]

فرزند شما حاضر نيست کارهايش را به تنهايي انجام دهد و شما با‌توجه به مشغله کاري‌تان نمي‌توانيد به صورت کامل به همه امور رسيدگي کنيد. براي اينکه فرزندتان را کمي مستقل بار بياوريد بايد تکنيک‌هايي را به کار بگيريد.

 

  • درخواست‌هاي مکرر را کنترل کنيد

همه بچه‌ها در سنيني خاص مدام از والدين درخواست‌هايي را ابراز مي‌کنند و اين طبيعي است، اما اگر فرزندتان بيش از اندازه از شما براي انجام امور شخصي‌اش کمک مي‌خواهد و شما در همه موارد کمکش مي‌کنيد به‌تدريج فرزندتان بسيار متکي و وابسته به شما بار خواهد آمد و نمي‌تواند آن‌طور که بايد به رشد برسد. اگر در زمان بزرگسالي فرزندتان از او انتظار داريد که به درستي از عهده وظايف و مسئوليت‌هاي محول‌شده بر‌بيايد بايد در همين سنين کودکي پايه‌هاي تربيتي او را به‌درستي شکل دهيد تا بتواند معناي مسئوليت‌پذيري را به‌خوبي درک کند.

 

  • 10 دقيقه توضيح کافي است

متاسفانه اغلب خانواده‌ها براي اينکه وقتشان را با توضيح تلف نکنند حاضر هستند تمامي وظايفي که کودک از انجام آنها سرباز مي‌زند را خودشان انجام دهند، اما اگر 10 دقيقه زمان بگذاريد و برا‌ي فرزندتان اهميت میدهید، وظيفه‌اي که به او محول شده را توضيح دهيد در آينده شاهد مشکلات بزرگ‌تري نخواهيد شد. براي فرزندتان به آرامي توضيح دهيد که آنها عضوي از خانواده هستند و عضويت در خانواده يعني قبول پاره‌اي از وظايف و به انجام رساندن آنها. به او يادآور شويد که بايد بعضي از کارهايش را به تنهايي انجام دهد و شما به عنوان يک نيروي کمکي در بعضي مواقع به او کمک خواهيد کرد. در غير اين صورت فرزند شما به انساني تبديل خواهد شد که از زير بار قبول مسئوليت شانه خالي خواهد کرد و علاوه بر اين، باعث آزار اطرافيانش نيز خواهد شد.

 

  • انتظارتان را متعادل کنيد

با‌ توجه به سن فرزندتان از او بخواهيد بخشي از کارهاي شخصي‌اش را به تنهايي انجام دهد. از يک کودک 2 تا 3 ساله نبايد انتظار داشته باشيد به تنهايي غذا بخورد و غذا را از داخل بشقاب بيرون نريزد اما يک کودک 10 ساله به‌راحتي مي‌تواند از عهده اين کار بر‌بيايد. کودکان 3 تا 4 سال مي‌توانند اسباب‌بازي‌هايشان را از سر راه بردارند يا کفش‌هايشان را در يک گوشه اتاقشان مرتب قرار دهند. کودک 5 تا7 ساله مي‌تواند ظرف غذايش را داخل سينک ظرفشويي قرار دهد يا به گلدان کوچک روي ميز آب دهد. همچنين مي‌توانيد از او انتظار داشته باشيد در آماده کردن ميز صبحانه به شما کمک کند. کودکان 7 سال به بالا مي‌توانند لباسشان را بعد از اتمام کار ماشين لباسشويي، از داخل آن بردارند، ظرف غذايشان را بشويند، اتاقشان را مرتب کنند و کارهايي انجام دهند که آنها را قادر به قبول مسئوليت‌هاي بزرگ‌تري در آينده مي‌کند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما