مارس 8
نویسنده : فاطمه خوش بیانی
بازدید : 792
نظرات : بدون دیدگاه
نعمت خلاقیت

هر جامعه ای برای پیشرفت و حرکت رو به آینده برتر و حل انبوه مسائل و مشکلات در عصر انفجار اطلاعات، ناگزیر به حرکت در جاده خلاقیت و نوآوری و ابتکار است. خلاقیت قابلیتی است که در همگان وجود دارد اما نیازمند پرورش و تقویت می باشد تا به سرحد شکوفایی برسد. برای دستیابی به […]

هر جامعه ای برای پیشرفت و حرکت رو به آینده برتر و حل انبوه مسائل و مشکلات در عصر انفجار اطلاعات، ناگزیر به حرکت در جاده خلاقیت و نوآوری و ابتکار است. خلاقیت قابلیتی است که در همگان وجود دارد اما نیازمند پرورش و تقویت می باشد تا به سرحد شکوفایی برسد. برای دستیابی به این امر مهم باید کودکان که اصلی ترین سرمایه های انسانی جامعه اند و حساس ترین و تاثیر پذیرترین گروه سنی جامعه را تشکیل می دهند و در قیاس با بزرگسالان تاثیرپذیری بیشتر و عمیق تری از محیط داشته و بیشتر از آن ها تابع شرایط محیطی اند، مورد توجه قرار گیرند.

 

از این رو شناسایی نیاز های کودکان ضروری تلقی می گردد. کودکان دنیای تخیلی خاص خویش را دارند، بسیاری از آنان، دنیا را آن طور که باید باشد مجسم می کنند، نه آنگونه که هست و از آنجایی که کودک برای رشد، قبل از هرچیز به ارضاء عاطفی واحساس پیوند با محیط فیزیکی و اجتماعی خود نیازمند است، بنابراین بررسی عواملی که در افزایش خلاقیت کودکان موثر هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دانش روانشناسی محیطی به خوبی می تواند پلی میان نیازهای روانشناختی کودکان و فضاهای فیزیکی مورد نیاز آن ها برقرار کند.

 

خلاقیت نعمتی است که همه کودکان با آن متولد می شوند. بیش از ۹۰ درصد کارهای کودکان خلاقانه است و همین کارهای کوچک همراه با خلاقیت و پشتکار است که باعث میشود کودکان به سرعت تمام مهارت هایی را که برای زندگی آینده شان لازم است، فراگیرند. حفظ تعادل، یادگیری مهارت های حرکتی، راه رفتن و حرف زدن از جمله مهارت هایی است که کودک در چند سال اول زندگی خود به آنها مسلط می شود.

 

خوب است بدانيد کودکان از ۳ تا ۵ سالگي خيال پرداز مي شوند و قوه تخيل خود را به کار مي گيرند. بعضي از والدين در مواجهه با خيال پردازي کودکان نگران مي شوند در صورتي که اين امر در فرآيند رشد و تکامل کودک کاملا طبيعي است. بنابراين بهتر است تخيلاتي را که کودک به زبان مي آورد، گوش کنند و با طرح سوالاتي تفکر و عمل کودک را تقويت کنند. در اين صورت کودک هميشه يک مدل بازي نمي کند، نقاشي نمي کشد و شکل درست نمي کند، در موارد بسياري والديني که از بي حوصلگي، کسالت و بي انگيزه بودن کودکان خود گلايه مي کنند، در واقع نتيجه بي توجهي خود را نسبت به تخيلات کودک مي بينند. اگر والدين درباره تخيلات کودک به موقع وارد عمل شوند و او را تشويق به اجراي کارهاي خلاقانه و ايده هايي که دارد بکنند، کودک خود راه حل هايي براي پر کردن وقتش پيدا مي کند.

 

بچه ها باید از همان سال های آغازین شکل ها، رنگ ها و طرح ها را کشف کنند، تغییر و تبدیل ها و رشد و نمو را مشاهده کنند، مفاهیم بوم شناسی را درک کنند و به محیط زیست احترام بگذارند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما