اضطراب، کمرویی و بی نظم با نقاشی

یکی از سرگرمی‌های کودکان در سنین پایین نقاشی کشیدن است. جدا از این که کشیدن نقاشی یک سرگرمی سالم است یک سرنخ از رفتارها و شخصیت درونی کودک نیز به شمار می‌آید. امروزه آزمون‌های روان‌شناسی زیادی بر حسب کشیدن نقاشی و تفسیر آن ابداع شده است که روان‌شناسان از تفسیر آن‌ها برای شناخت بیمار خود […]

یکی از سرگرمی‌های کودکان در سنین پایین نقاشی کشیدن است. جدا از این که کشیدن نقاشی یک سرگرمی سالم است یک سرنخ از رفتارها و شخصیت درونی کودک نیز به شمار می‌آید. امروزه آزمون‌های روان‌شناسی زیادی بر حسب کشیدن نقاشی و تفسیر آن ابداع شده است که روان‌شناسان از تفسیر آن‌ها برای شناخت بیمار خود استفاده می‌کنند. والدین نیز می‌توانند با کسب اطلاعاتی در این زمینه نقاشی‌های کودک خود را تفسیر کنند.

 

البته به خاطر داشته باشید که تفسیر نقاشی‌ها کار بسیار دشوار و حساسی است که باید توسط افراد باتجربه و متخصص انجام شود، اما دانستن بعضی پژواک اَبرت می‌تواند برای والدین نیز مفید باشد چرا که گاهی مشکلات عاطفی در کودکان بسیار پنهان است به طوری که والدین ممکن است تا سال‌ها از وجود این مشکل بی‌خبر باشند، اما با بررسی نقاشی‌های کودک به سرنخی از این مشکل بر بخورند و بتوانند از مشاوران مجرب کمک بگیرند.

 

اضطراب

اگر دیدیم که بچه ها چیزی را که بزرگسالان ما دارند رها نمی کنند اضطراب است. هر کسی اعتماد به نفس ندارد اضطراب دارد. برای فهم اضطراب کودکان از 5/3 تا 18 سالگی از نقاشی آن ها می توان فهمید. نوع خطوط باید متناسب با سن باشد.  اگر کودک نقاشی را در وضعیت مناسب یعنی وسط صفحه رسم کرده منجمد نیست انعطاف پذیر است. کودک خطوطی که می کشد نباید کلفت، نازک یا نادیدنی باشد در آن صورت انعطاف پذیر است. فاصله نقاشی از بالا، پایین وچپ و راست یک اندازه باشد اگر به هر طرف چسبیده باشد اضطراب دارد وتوانمندی های خود را باور ندارد.

 

درمان: ظرف 4 تا 6 هفنه در یک گروه کاری با کمک پدر و مادر و با نظارت معلم بچه باید نقاشی را وسط رسم کند یعنی همه ی فاصله ها تقریبا برابر باشد. اگر11 بار به صورت درست نقاشی را در وسط صفحه کشید اعتماد به نفس او تامین شده و اضطرابش کم می شود. اضطراب با دارو درمان نمی شود باید احساس به ذهن برگردد با ایجاد تعادل اضطراب از بین می رود.

 

کمرویی

افراد کمرو در ارتباط با مسائل کاری، مسائل خانوادگی و… دچار مشکل می شود. اگر دیدید کودکی یا نوجوانی آدمی یا خانه ای کشیده طوری که همه چیز آن واضح وقابل دسترسی باشد. لباس آدم یا دست ها و چشم ها و پاها و… مشخص است. خانه درب ورودی دارد و پنجره آن مشخص است و… تعامل با دیگران دارد و خجالتی نیست. اما اگر نقاشی کشید که قسمت هایی از آن معلوم نیست. دست و پا و گوش را کوچک کشیده طوریکه معلوم نیست یا خانه پنجره دارد و نرده کشیده بدانید که خجالتی است و منزوی و نفوذ ناپذیر.

 

درمان: ظرف 4 تا6 هفنه طبق قبل همه اندازه ها را مناسب بکشد قسمت های نکشیده شده را بکشد. درب ورودی مناسب بکشد برای درخت ها شاخه برای ادم اجزای بدن مناسب و… نقاشی یک حس درونی است وقتی از نظر بیرونی درست شود حس درونی هم برطرف می شود. بچه های گوشه گیر نوعا مشکلات یادگیری هم دارند. بچه هایی که مشکلات درونی آن ها برطرف شود  مشکلات یادگیری آن ها هم برطرف می شود.

 

شلختگی و بی نظمی

کسانی که دنبال وسایلشان می گردند به معنای شلختگی و بی نظمی است. از کجا بدانیم یک بچه بی نظم است: کودکی که کارها را ناتمام می گذارد و هیچ کاری را تمام نمی کند. به نقاشی او دقت کنید وقتی که کودک یا نوجوان بخش هایی از تصویر را ناتمام گذاشته و کامل نکرده. درخت بدون ریشه وبدون میوه و… و یا موازات شاخه ها را رعایت نکرده. اگر ادم کشیده و نقاطی از آن را نکشیده است.

 

درمان: ظرف 4 تا 6 هفته در فضای گروهی وجمعی همراه پدر و مادر به کودک کمک کنیم نقاشی را کامل رسم کند اگر 11 بار این کار را به درستی انجام داد بعد از همه ی تمرین هایی که با وی در کامل کشیدن تصاویر داشتیم در آن صورت نظم رفتاری بچه بر می گردد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما