مباني مهم­ تربيت جنسي

اصول تربيت جنسي يعني قواعد و دستورالعمل­ هاي نسبتاً كلي كه پذيرفتن و به كار بستن آن­ ها فرد را بر مي­ انگيزد تا در راستاي هدف عالي قرب الهي خواسته­ ها و فعاليت­ هاي جنسي خويش را سامان دهد. از مباني مهم­ تربيت جنسي وجود غريزه­ ي جنسي در نهاد انساني است در دين […]

اصول تربيت جنسي يعني قواعد و دستورالعمل­ هاي نسبتاً كلي كه پذيرفتن و به كار بستن آن­ ها فرد را بر مي­ انگيزد تا در راستاي هدف عالي قرب الهي خواسته­ ها و فعاليت­ هاي جنسي خويش را سامان دهد. از مباني مهم­ تربيت جنسي وجود غريزه­ ي جنسي در نهاد انساني است در دين مبين اسلام (بر خلاف اديان پيشين)، بر وجود اين غريزه و طبيعي بودن آن و نفي رذالت از آن، به عنوان يک غريزه­ ي طبيعي تأكيد شده است.

 

اسلام دوره­ هاي تربيت جنسي را به دو دوره تقسيم كرده، دوره ­ي اول كودكي كه در اين دوره برخي از نمونه­ هاي رفتار جنسي از سر تقليد از حركات و رفتار ديگران در كودک ديده مي­ شود اما ماهيت واقعي جنسي ندارد. دوره­ ي دوم، كه پيش درآمد بلوغ است كودك براي پذيرش تكاليف و هنجارهاي شرعي دوران بلوغ آمادگي پيدا مي ­كند. در اين ميان عوامل گوناگون دست به دست هم مي­ دهند تا رفتار جنسي كودک يا نوجوان به كج روي منجر نشود.

 

ناآگاهي والدين و مربيان، رفتارهاي نادرست آنان، بدآموزي كودكان و نوجوانان از آنان از جمله­ ي اين عوامل هستند. براي جلوگيري از اين كج روي­ ها روش­ هاي مستقيم و غيرمستقيمي بيان شده است كه به كار بستن آن­ ها باعث مي ­شود زمينه­ هاي تربيت جنسي صحيح افراد صورت پذيرد.

 

در فصل سوم انحرافات جنسي و راه­ هاي پيشگيري از آن بيان شده است. انحراف جنسي عبارت از عملي است كه به منظور ارضاي تمايلات جنسي انجام مي­ گيرد ولي عمل مذكور بر خلاف عرف معمول بوده و اكثريت مردم با انجام آن عمل همگامي ندارند. هر تمايل رفتار جنسي كه به نحوي براي خود فرد يا افراد ديگر زيان آور است انحراف جنسي تلقي مي­ شود. عوامل بسياري در شيوع انحرافات جنسي مؤثراند، عواملي مانند عامل دروني ممكن است تحت تأثير عوامل محيطي و گاه به تنهايي باعث بروز رفتار ناهنجار در فرد مي­ شود. در حقيقت تأثير عوامل بيروني باعث تحريک  عوامل و خواسته­ هاي دروني مي­ شود و به واسطه­ ي اين تمايلات دروني رفتار ناهنجار از فرد صادر مي­ شود.

 

از عوامل تأثيرگذار در بروز و شيوع انحرافات جنسي، كمبود محبّت، تحقير، سلطه گري والدين، همنشيني با منحرفان مي­ تواند باشد. در آخر فصل به راهكارهاي سالم­ سازي جامعه از انحرافات جنسي اشاره شده است. از منظر اسلام جامعه بايد از عوامل تحريك و تهييج جنسي بر كنار و از زمينه­ هاي انحراف جنسي پيراسته باشد و روابط مردان و زنان بر پايه­ ي كامجويي و لذّت­ طلبي نباشد و بر جامعه نسيم روح نواز عفاف، حيا و پاكدامني چيره باشد.

 

در اسلام، والدین، موظّف اند که از همان آغاز تولّد فرزند، زمینه رشد و تربیت طبیعی (از جمله: رشد و تربیت جنسی) او را فراهم سازند. دوره پیش از ازدواج، شامل دوره های تحوّل متفاوتی است. مسائلی که برای یک نوجوان چهارده تا هجده ساله مطرح است، از کودک شش تا ده ساله، بسیار متفاوت است؛ و لذا اگر چه دوره پیش از ازدواج، دوره خویشتنداری است، امّا یکی از مسائل مهم ، این است که ماهیت این مفهوم در دوره های مختلف سنّی، بسیار متفاوت است؛ اگر چه گاهی ظاهر بعضی از رفتارها شبیه هم هستند. مسئله دیگر، نوع آموزش هاست. نوع آموزش های یک کودک، با نوجوانی که سال های نخست نوجوانی اش را طی می‌کند، تفاوت دارد.

 

در آموزش کودکان، بیشتر شناخت و کنترل دیگران مطرح است؛ امّا در آموزش نوجوانان، بیشتر، کنترل خود، مدّ نظر است و کنترل دیگران، در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد، مخصوصا مواقعی که نیاز است با بچه های بزرگ تر از خود معاشرت داشته باشند . این گونه شناخت ها بیشتر لازم اند، بویژه تمرین «جسارت» که از آموزش های لازم برای این سنین است؛ چرا که دو شرط لازم برای همه سنین (مخصوصاً اواخر کودکی و ابتدای نوجوانی)، ابتدا، «درک هیجانات» و پس از آن «جسارتِ» عکس العمل مناسب در برابر دیگران است که باعث زمینه سازی بهداشت روان در حوزه تربیت جنسی می شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما