مارس 15
بازدید : 2355
نظرات : بدون دیدگاه
اسب، رشد دهنده روح

امروزه زندگی پر از ازدحام شهری، برنامه های تلویزیونی، بازی های کامپیوتری و اسباب بازی های الکترونیکی، کودکان را از لذت لمس طبیعت و در کنار حیوانات بودن محروم ساخته است. رابطه کودکان با حیوانات، همیشه صمیمی، عمیق و بی غل و غش بوده است. هیچ پدر و مادری در این دنیا وجود ندارد که […]

امروزه زندگی پر از ازدحام شهری، برنامه های تلویزیونی، بازی های کامپیوتری و اسباب بازی های الکترونیکی، کودکان را از لذت لمس طبیعت و در کنار حیوانات بودن محروم ساخته است. رابطه کودکان با حیوانات، همیشه صمیمی، عمیق و بی غل و غش بوده است. هیچ پدر و مادری در این دنیا وجود ندارد که نخواهد فرزندش نسبت به زیبایی، نیکی و مهربانی حساس باشد. بودن در کنار حیوانات به کودکان می آموزد تا مهر و عاطفه خود را بی هیچ قید و شرطی به موجود دیگری ببخشند. از او مراقبت کنند و حس مسئولیت پذیری را در خود شکوفا کنند.

 

یقین بدانید که هیچ اسباب بازی الکترونیکی یا بازی کامپیوتری نمی تواند مثل یک موجود زنده، شخصیت کودک شما را شکل دهد. به جرات می توان گفت، از میان تمامی حیوانات، تنها حیوانی که در خاطره کودکی ما، تصویری از شکوه و قدرت، آزادی و وقار، مهربانی و صمیمیت از خود به یادگار گذاشته، اسب است.

اغلب ما، در دنیای صمیمانه کودکی های خود، اسبی شده ایم با شکوه و گریز پا، که در دشت ها از سویی به سوی دیگر تاخته ایم و به قول روزهای کودکی، پیتیکو پیتیکو کرده ایم. فرصت بودن در کنار این موجود بی نظیر و دوست داشتنی برای بسیاری از ما تنها در خواب و رویا بود و هیچ گاه شرایطی مهیا نگردید تا حتی برای ساعاتی بتوانیم درکنار این تابلوی بی نقص الهی، روح خود را تازه کنیم.

 

  • اما چرا اسب!؟

تصور می کنید چه چیز باعث می شود تا از میان تمام حیوانات، اسب در مرکز توجه کودک ما قرار بگیرد؟ آیا قدرت و زیبایی یک اسب است که او را به محبوبترین حیوان در نزد بچه ها مبدل می کند یا لذت داشتن یک دوست 1/5 متری آرام و مهربان؟ دلایل زیادی وجود دارد تا ما را مصمم کند کودک خود را وارد دنیای شگفت و بی نظیر اسب ها کنیم.

 

افرادی که با اسب سر و کار نداشته اند،از ورزش سوارکاری تنها به عنوان یک ورزش گران قیمت یاد می کنند اما حقیقت این ورزش چیزی فراتر از پول و مادیات است. اگر تنها برای بک بار این حیوان دوشت داشتنی را از نزدیک دیده باشید و لذت سواری را چشیده باشید، به خوبی واقفید که هیچ ورزش یا فعالیت دیگری همانند سوارکاریو بودن در کنار اسب، روح را به آرامش و سبکی نمی رساند. بدونه شک، سوارکاری ورزش و تفریحی بی همتاست، اما مزایای دیگری وجود دارد که به صورت ذاتی با روح ما پیوند می خورد.

 

بزرگترین هدیه ای که بودن در کنار این موجود به ما ارزانی می کند، رشد معنوی و روحی است.

برای کودکان ما، نگهداری و مراقبت از یک اسب، یک فعالیت بدنی مناسب قلمداد می شود. از این طریق نگرانی های ما در رابطه با اضافه وزن و مشکلات ناشی از چاقی به کلی برطرف خواهد شد.  بودن بچه ها در محیط خارج از خانه و در فضایی پاک و طبیعی، این امکان را آن ها می دهد تا شادمانی روح خود را شکوفا کنند و به تقویت نیروهای احساسی خود بپردازند.

سوارکاری، تعادل روح و جسم فرزند ما را به دنبال خواهد داشت.  اعتماد به نفس و داشتن یک روحیه مستقل از ویژگی های بارز کودکانیست که در کنار اسب به فعالیت و ورزش مشغولند.  کودک با آموختن تکنیک های مراقبت از اسب، می آموزد تا چگونه با مسائل روبرو شود و در مقابل شرایط مختلف از خود واکنش نشان دهد. کار گروهی باعث تقویت حس همکاری، ارتباط، رهبری و نظارتی کودک می شود.

 

مراقبت از یک موجود زنده، هر لحظه او را با چالشی جدید روبرو خواهد ساخت و ذهن او پیوسته در تلاش خواهد بود تا پاسخی برای چراهای پیش رو بیابد. برانگیختن حس کنجکاوی، همراه با تعهدی که کودک نسبت به اسب خود احساس می کند، کودک را بر آن می دارد تا بیاموزد که همیشه بهترین راه را انتخاب کند و نه ساده ترین و سطحی ترین راه را.

 

امروزه در بسیاری از کشورها، شیوه های خاص اسب درمانی برای بهبود بیماری های حرکتی و روحی کودکان به صورت علمی و جدی پیگیری می شود و نتایج پژوهش ها نشان دهنده پیشرفت چشمگیر این دسته از کودکان است. اینها گوشه ای از دلایلی است که باعث می شود، اسب و سوارکاری به بهترین گزینه آموزشی، ورزشی، تفریحی کودک ما تبدیل شود.

 

اما لازمه رسیدن به تمامی هدف های ذکر شده، وجود مرکزی مطمئن است که با داشتن کلیه امکانات لازم، شرایط مطلوب و ایده آلی را در اختیار کودک شما قرار دهد تا بتواند در محیطی امن و سالم، به یادگیری پرداخته و شخصیت و روح خود را پرورش دهد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما