وقتی کودک فحش میدهد!

  فرزند شما به تازگی از الفاظی استفاده می کند که چندان مناسب نیست. برای اولین بار که حرف زشتی از دهانش درآمد چه رفتاری با او داشتید؟ در عین متعجب بودن از لحن کودکانه او خنده تان گرفت یا تنبیه اش کردید؟ گرچه فرزندتان منظوری از بیان الفاظ نامناسب ندارد اما به هر حال […]

 

فرزند شما به تازگی از الفاظی استفاده می کند که چندان مناسب نیست. برای اولین بار که حرف زشتی از دهانش درآمد چه رفتاری با او داشتید؟ در عین متعجب بودن از لحن کودکانه او خنده تان گرفت یا تنبیه اش کردید؟ گرچه فرزندتان منظوری از بیان الفاظ نامناسب ندارد اما به هر حال هر والدی ترجیح می دهد فرزندش مودبانه برخورد کند. در اینجا نکاتی کلیدی که در برخورد با کودک بد دهان میتواند مهم باشد را اشاره می کنیم.

 

1) کودکان در اثر شنیدن مکرر کلمات رکیک، بدون این که معنی آن ها را درک کنند از آن کلمات استفاده می کنند.

 

2) وقتی کودکی برای نخستین بار کلمه ای رکیک را به زبان می آورد، می توانید کمی به او فرصت دهید تا شاید دیگر از آن کلمه استفاده نکند ولی اغلب چنین نخواهد شد، از این رو بهتر است به محض شنیدن یک کلمه رکیک، قوانینی را برای ترک آن وضع کنید.

 

3) مواظب سخن گفتن خود باشید زیرا کودکان از والدین خود تقلید می کنند.

 

4) اگر فرزند شما بد زبانی را از شما یا یکی از اعضای خانواده نیاموخته است با مهدکودک یا مدرسه او تماس بگیرید تا منشاء آن را بیابید و بتوانید آن را از میان ببرید.

 

5) متاسفانه برخی از فیلم ها بد آموز هستند، بنابراین تلاش کنید فرزند خود را از تماشای این برنامه ها دور نگه دارید.

 

6) هرگاه فرزند شما به کسی فحش داد، از خودتان بپرسید که چه چیزی موجب خشم او شده است؟ زیرا کودکان گاهی برای ابراز خشم خود از این وسیله استفاده می کنند. گاه ممکن است به طور ناخواسته موجب برانگیختن خشم فرزند خود شوید و او برای فرو نشاندن خشم خود به کودکان دیگر فحش بدهد.

 

7) درباره کودکانی که ساده هستند حساس باشید، آن ها ممکن است چنین تصور کنند که دشنامی که شنیده اند تنبیه مناسبی برای آن ها بوده است.

 

8) سعی کنید راه هایی بیابید تا اعتماد به نفس فرزندتان را تقویت کنید در این صورت فرزند شما با روش هایی پسندیده از خود دفاع خواهد کرد.

 

9) به او محبت کنید و توانایی هایش را بستایید. سعی کنید به فرزندتان بیاموزید که احترام افراد با دشنام دادن خوشه دار می شود و هیچ گاه نباید از کلمات توهین آمیز استفاده کرد.

 

10) توجه داشته باشید که خندیدن به دشنام دادن او و یا توجه به لفظی که او به کار برده میتواند او را  برای تکرار آن ترغیب کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما