آوریل 8
بازدید : 1138
نظرات : بدون دیدگاه
ضرورت تغییر در روش تدریس ریاضی

درس ریاضی در مدارس ابتدایی برای برخی از دانش آموزان درس مشکل‌آفرینی شده است تا جایی که دانش آموزان نسبت به حل مسائل به دیگران تکیه می کنند. تکرار این مساله برای عده ای از دانش آموزان باعث عدم علاقه، عدم انجام تکالیف درست ، اضطراب، عدم اعتماد به نفس و … می شود.   […]

درس ریاضی در مدارس ابتدایی برای برخی از دانش آموزان درس مشکل‌آفرینی شده است تا جایی که دانش آموزان نسبت به حل مسائل به دیگران تکیه می کنند. تکرار این مساله برای عده ای از دانش آموزان باعث عدم علاقه، عدم انجام تکالیف درست ، اضطراب، عدم اعتماد به نفس و … می شود.

 

چرا بعضی از دانش آموزان در مورد حل مسایل ریاضی اعتماد به نفس کافی ندارند و اضطراب دارند؟ چرا بیشتر دانش آموزان درس ریاضی را نمی توانند به راحتی در موقعیتهای مشابه زندگی به کار ببرند؟ چرا بیشتر دانش آموزان به انجام تکالیف ریاضی علاقه‌ای ندارند و انجام این تکالیف حالت اجبار را به خود گرفته است ؟

 

واقعیت این است که کلاس درس، نحوه‌ی تفهیم مسائل، روش تدریس و امکانات و وسایل لازم برای تدریس باید طوری باشد که دیدگاه های مثبتی در نظر دانش آموزان ایجاد کند و به دانش آموزان در اعتماد به نفس بالاتر، علاقه، انجام تکالیف به موقع و از همه مهم‌تر کاربرد ریاضی در زندگی روزمره شان کمک کند.

 

دانش‌آموزانی هستند که می‌توانند مسائل ریاضی را به خوبی در کلاس حل کنند. اما در ارزشیابی‌‌های رسمی نمی‌توانند همه فهم و درک خود را نشان بدهند . بعضی ها در سر امتحان مشکل‌شان مشخص می‌شود. بعضی‌ها تا سئوال را می‌بینند دستشان را بالا می‌گیرند تا سئوال کنند و کسی کمکشان کند و بعضی‌ها توضیحات نامفهومی می‌نویسند که کوچکترین نشانی از معلوماتشان ندارد. این ها به علت عدم اعتماد به نفس کافی است.

 

روش های زیادی برای افزایش سطح اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان وجود دارد. ابتدا باید در کلاس محیطی حمایت کننده به وجود بیاوریم. سعی کنیم جو کلاس به جای رقابتی، حمایتی باشد. از بچه‌ها بخواهیم در گروههای کوچک و با هم کار کنند. در حقیقت رقابت اصلی بین گروه ها خواهد بود. میتوان برای هر گروه هدفی جداگانه نیز معین کرد.

 

معلمین می بایست اجازه اشتباه را به دانش آموزان بدهند. معلم هنگامی که دریافت دانش آموز در حل مساله اي دچار اشتباه او را متوجه اشتباه خود کند. سعي كنند دانش آموز دليل اشتباه خود را پيدا كند. آيا اشتباه منطقي كرده است؟ یا بر اثر حواس پرتی و عدم تمرکز این اشتباه را کرده؟ آيا صورت مساله را عوضي فهميده است؟ در محاسبه اشتباه كرده  يا در روش حل. به آن ها یاد دهند بر حافظه خود كمتر تكيه كند و بيشتر به روش كار و نحوه استدلال بپردازند.

 

تغییر روش تدریس ریاضی بسیار مهم و حیاتی است. كتابهاي درسي فشرده با ظاهری خشك و  بی روح،  ساعت هاي محدود كلاس رياضي موجب شده معلم ریاضی امكان كار گسترده تر با دانش آموزان را نداشته باشد. رياضيات به حوصله ،تمرين ، مطالعه و انديشه نياز دارد . سخت کوشی لازمه ی مطالعه ی ریاضی است. این در حالی است که بسیاری از دانش آموزان از کتابهای حل المسائل  استفاده می کنند. هيچ وقت مسائل ریاضی نباید با این کتب حل شوند. دانش آموز می بایست تمام تلاش خود را به كار برد تا آن مسئله را حل کند. اگر حتی کودک به جواب درست نرسید بسیار بهتر از آن است که به کمک کتاب  حل المسائل بدان دست یابد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما