آوریل 9
بازدید : 776
نظرات : بدون دیدگاه
کودکی کردنِ والدین

بدون شک انسان تشنه­ ی محبت است و محبت، از اساسی­ ترین نیازهای اوست. شاید راز این امر، در این نکته نهفته باشد که هرکس خود را دوست دارد و دلش می­خواهد محبوب دیگران باشد. احساس محبوبیت به دل انسان شادی و آرامش و امید می ­بخشد. در حالی که اگر کسی احساس کند محبوب […]

بدون شک انسان تشنه­ ی محبت است و محبت، از اساسی­ ترین نیازهای اوست. شاید راز این امر، در این نکته نهفته باشد که هرکس خود را دوست دارد و دلش می­خواهد محبوب دیگران باشد. احساس محبوبیت به دل انسان شادی و آرامش و امید می ­بخشد. در حالی که اگر کسی احساس کند محبوب دیگران نیست، خود را در این دنیای پر از آشوب تنها و بی­ کس دیده، بدین جهت همیشه پژمرده و افسرده خواهد بود.

 

کودک بیش از بزرگان نیاز به محبت دارد. او همان گونه که به غذا احتیاج دارد، به محبت و نوازش نیز نیازمند است. کودک نمی­ فهمد در کاخ زندگی می­کند یا در کوخ ولی به خوبی می­فهمد که محبوب دیگران است یا نه؟ او با احساس محبوبیت می­ تواند آرام و راحت به رشد و نمو خویش ادامه دهد. ضمن این که محبت در امر تربیت نیز بسیار مؤثر است.

 

یکی از شیوه ­های ابراز محبّت به کودک هم­ بازی شدن با اوست. بازی، از مهم­ترین عوامل رشد جسمانی، اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و عقلانی کودک است. مهارت ­ها و تجارب کودک در اثر بازی رشد کرده، کنجکاوی ­های طبیعی او برانگیخته می ­شود. بازی توانایی­های کودک را به کار انداخته و خلاقیت ­های او را به همراه می­ آورد. کودک از طریق بازی نحوه ­ی زندگی را در جامعه می­ آموزد لازم است والدین و مربیان کودک، در بازی کودکان شرکت کنند. بزرگ­سالان با شرکت در بازی کودکان، ضمن آموزش بازی­های جدید به آن­ ها، می­ توانند بسیاری از ارزش­های اخلاقی را از این طریق بیاموزند.

 

علاوه بر آن، این کار نوعی احترام به کودک و شخصیت دادن به اوست زیرا در این صورت کودک احساس می­کند، خود و شغلش (بازی) آن­قدر اهمیت دارد که #والدین یا مربیان به او توجه کرده، با او هم­کار و همبازی شده ­اند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما