آوریل 16
بازدید : 1435
نظرات : بدون دیدگاه
نامی نیکو

نام هر شخص علاوه بر اينکه علامتی براي اوست و باعث تمايز و تشخيص او از ديگران میشود؛انتخاب صحيح آن مي تواند تأثير تربيتی و روانی زيادی بر او داشته باشد هر بار با صدا کردن او به اين نام، باعث مي شود که خود را با مفهوم و حقيقت آن بيشتر مطابقت داده بلکه […]

نام هر شخص علاوه بر اينکه علامتی براي اوست و باعث تمايز و تشخيص او از ديگران میشود؛انتخاب صحيح آن مي تواند تأثير تربيتی و روانی زيادی بر او داشته باشد هر بار با صدا کردن او به اين نام، باعث مي شود که خود را با مفهوم و حقيقت آن بيشتر مطابقت داده بلکه خود را مصداق واقعی آن بداند.

 

از نظر گاه روانی، نامگذاری پس از تولد، عمدتاً مبتنی بر احساسات، آن هم احساسی متناسب با نوزادی لطیف و ظریف است و به همین دلیل ممکن است نامی خوش آوا، اما رقیق و کم محتوا و یا بدون اندیشه به فردای #کودک و بزرگسالی او انتخاب شود. تکیه بر زیبایی «لفظ»، به ویژه در سال‌های اخیر، رایج شده است.

 

بهترین نام‌ها، نام‌هایی است که حاکی و مشعر به بندگی خدا باشد؛ در فرهنگ اسلام، دستور این است که پیش از تولد فرزند (دوران تکوین جنین و دمیدن روح در کودک)، بهتر است پدر و مادر تصمیم بگیرند و برای فرزند، چه دختر و چه پسر، نامی تعیین نمایند.

امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: فرزند خویش را پیش از تولد نامگذاری کنید. هرگاه نمی‌دانید پسر است یا دختر، آنان را به تناسب مرد و زن بودن، نامگذاری کنید چرا که مردم در هنگامه قیامت، به نام‌های خویش خوانده می‌شوند و فرزندی که سقط شده باشد و نامی برای او تعیین نکرده باشند، در روز قیامت از پدر مؤاخذه خواهد کرد.

رسول اکرم (ص)، نام‌هایی زیبا و با مسّمی، همچون حسن و حسین را انتخاب فرمودند و حتی جنین حضرت زهرا (س) را پیش از ولادت، محسن نامیدند.

آن‌چه از متون معتبر اسلامی در این خصوص وارد شده این است که نام نیک در دنیا و آخرت برای انسان وسیله شرافت و سربلندی و برکت است.از سخنان معصومین (ع) استفاده می‌شود که روز قیامت هر کس را با همان نام خودش صدا می‌زنند و اگر نام او از نام‌های خوب باشد برای او سودمند خواهد بود.در دنیا نیز نام‌های خوب، برکاتی دارد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما