آوریل 20
نویسنده : فاطمه خوش بیانی
بازدید : 1149
نظرات : بدون دیدگاه
حواس او از جنینی تا تولد

حس نوزادي كه به دنيا مي آيد هنوز كامل نيست. روند تكامل حس ها جاده درازي است كه از رحم و دوران جنيني آغاز مي شود و به ترتيب ابتدا حس لامسه، بعد چشايي، شنوايي، بويايي و در نهايت بينايي تكامل پيدا مي كند. هنگام تولد برخي از اين حس ها بيش از سايرين به […]

حس نوزادي كه به دنيا مي آيد هنوز كامل نيست. روند تكامل حس ها جاده درازي است كه از رحم و دوران جنيني آغاز مي شود و به ترتيب ابتدا حس لامسه، بعد چشايي، شنوايي، بويايي و در نهايت بينايي تكامل پيدا مي كند. هنگام تولد برخي از اين حس ها بيش از سايرين به تكامل رسيده و حساس ترند.

 

لامسه

حس لامسه نخستين حسي است كه در جنين شروع به شكلگيري ميكند. از ماه دوم بارداري، وقتي جنين در داخل مايع آمينوتیک حركت ميكند، ميتواند حركت مايع روي بدنش را حس كند. در ماه چهارم بعد از تولد او قادر است با تكان دادن انگشتان، بدنش را لمس كند و در اينجاست كه تماس پوست به پوست، نوازش، ماساژ و… اهميت ويژه اي پيدا ميكند زيرا در پي تكامل حس لامسه فرزند شما از اين حركات لذت ميبرد. اگر دقت كرده باشيد در اين ماه فرزند شما علاقه ويژه اي به ماليدن صورت خود به گردن و سينه شما حين خوابيدن دارد. او از لمس كردن پوست شما لذت ميبرد.

 

چشایی

از هفته 11 بارداري به بعد جنين تقريبا ميتواند تمامي مزه هايي را كه ما حس مي كنيم، حس كند. در واقع او به كمك مايع آمينوتيكي مزه تمام آنچه را شما ميخوريد، ميفهمد و ميتواند به خوبي مزه شيرين، شور، تلخ و ترش را از هم تشخيص دهد و جالب اينجاست كه علاقه خاصي نيز به مزه شيرين دارد و از مزه ترش و تلخ بيزار است. اگر بعد از تولد تصميم گرفتيد فرزندتان را با شير خودتان تغذيه كنيد بهتر است بدانيد او ميتواند مزه تمام آنچه را شما مي خوريد حس كند زيرا مزه غذاها به شير هم منتقل مي شود.

 

شنوایی

جنين در رحم ميتواند صداي قلب مادر را بشنود. هنگام تولد او تفاوت بين صداهاي زير و بم، زبان مادري و زبان بیگانه را متوجه ميشود. بعد از مدتي صداي مادر يا صداي موسيقي كه هنگام بارداري، مادر به آن گوش مي داده را تشخيص ميدهد. صداهاي بلند ميتواند همان روزهاي بعد از تولد او را بترساند و اگر براي او لالايي بخوانيد متوجه مي شود. نكته بسيار جالب اين كه صداهاي آشنا کودک را ياد عمل هاي خوشايند مي اندازد.

به عنوان نمونه شنيدن صداي آب، حمام را برايش تداعي مي كند و صداي ظروف، غذا را! صحبت كردن والدين با هم، صداي تلويزيون و حتي صداي قدم هاي شما به او ميفهماند تنها نيست و همين موضوع براي او خوشايند است اما مراقب باشيد، صداهاي بلند ميتواند به شنوايي او آسيب برساند.

 

بینایی

آخرين حسي كه در دوران جنيني تكامل میابد حس بينايي است. گرچه موقع تولد، نوزاد تنها تا 30 متري خود را مي بيند و فراتر از آن برايش تار است با اين حال حتي در مسافت طولاني فرق نور با تاريكي و حتي فرم افراد را تشخيص ميدهد. از 3 ماهگي او مي تواند بهتر ببيند و مادر و پدربزرگ، والدين و خواهر و برادرها و تقريبا كساني كه از او مراقبت مي كنند را ميشناسد و خنده او نشانه همين شناخت است. از 3 ماهگي به بعد او ميتواند اسباب بازي هاي رنگي با اشكال متفاوت را از هم تشخيص دهد.

 

بویایی

هنگام تولد زمانی كه بند ناف جدا مي شود، نوزاد شما شروع به تنفس مي كند. او پيش از اين نيز ميتوانست بوي خوب و بد را از هم تشخيص دهد. فهميدن اين موضوع كار سختي نيست. مقداري وانيل، بعد یک تخم مرغ گنديده را جلوي بيني او بگيريد تا عكس العملش را ببينيد. نوزادان عاشق بوي مادرانشان هستند. از 6 روزگي به بعد او بوي مادر را تشخيص مي دهد و با آن آرامش مي يابد. حتي داشتن روسري يا لباس مادر در كنار او ميتواند سبب آرامش او شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما