آوریل 23
نویسنده : داوود آهنگران
بازدید : 3969
نظرات : بدون دیدگاه
تدریس املا

مهارت املا نویسی به معنای توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف، کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آن هاست. دانش آموزان باید به این مهارت دست یابند تا بتوانند به خوبی بین صورت تلفظی کلمات و حروف سازنده آن ها پیوند مناسبی برقرار کنند.   1) املای دو نفره پای تابلو: بدین […]

مهارت املا نویسی به معنای توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف، کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آن هاست. دانش آموزان باید به این مهارت دست یابند تا بتوانند به خوبی بین صورت تلفظی کلمات و حروف سازنده آن ها پیوند مناسبی برقرار کنند.

 

1) املای دو نفره پای تابلو: بدین صورت که یک نفر دانش آموز به دانش آموزی دیگری املای پای تخته می گوید و او می نویسد اگر نویسنده کلمه ای را بلد نبود از همکلاسیهایش شکل درست کلمه را می پرسد. بعد جای این دو نفر عوض می شود و سرانجام همه کلاس دو نفر دو نفر پای تابلو می آیند.

2) املای پرده ای: به این شکل که متن املا توسط معلم یا دانش آموزان قوی پای تابلو نوشته می شود. بچه ها متن را با دقت می بینند و می خوانند آنگاه پرده ای روی نوشته ها کشیده می شود تا تابلو پاک می گردد و آن متن برای کلاس املا گفته می شود.

3) املا گفتن فرد برای خودش: بدین صورت که اول بچه ها متنی را بخوانند بعد هر کس جمله ای یا جملاتی از متن را روی تابلو می نویسد و می شیند بعد فرد دیگر همین کار را می کند تا آخر.

4) نوشتن املا در فضا: بچه ها کلمات را به جای نوشتن روی کاغذ با انگشتان و در فضا می نویسند.

5) متنی را که می خواهیم فردا املا بگوییم را روی تخته می نویسیم، بچه ها آن متن را در دفترشان بنویسند و شب بخوانند‚ معلم همان متن را برای کلاس املا بگوید.

6) املای یاران در یاد گیری: بدین صورت که هر فرد ابتدا مثلا سه کلمه سخت را در دفترش می نویسد سپس افراد هر نیمکت کلماتشان را برای هم می خوانند و هر کسی کلمات دو نفر دیگر را هم به کلماتش اضافه می کند و بالاخره املاهای همه افراد کلاس یکسان می گردد

7) املای کامل کردنی: بدین صورت که معلم متن ناقصی را املا می گوید و کلمات ویژه ای را که ارزش املایی را داشته باشد را در متن جا می اندازد حالا بچه ها متن را با کلمات ویژه کاملش می نماییند.

8) چند حرف مثل ( ب، م، ا، د، ز، ی) روی تخته نوشته می شود تا بچه ها با این حروف چند کلمه مثل ( بادام، بز، داماد، میز، بم، دزد و …) که می توانند بنویسند.

9) دانش آموزان با انگشت به کمر نفر جلویی املا بنویسند.

10) املا نویسی با حروفی که یک شکل دارند و چند صدا مانند حرف ” و ” یا حرف ” ی ” بدین صورت که بچه ها هر چند کلمه ای که می توانند بنویسند که در آن ها این حرف ” و ” صدای واو بدهد بعد کلماتی که صدای او بدهد مثل کاهو و نیز کلمات چای. زری. مرتضی.

11) معلم از کلماتی که اکثر شاگردان آن ها را غلط نوشته اند متنی تهیه کند و از آن متن املا بگویید.

12) از دانش آموزان خواسته کلماتی بنویسند که با (پ) شروع شوند مثل (پوست، پوتین) و یا به (ز) ختم شوند مثل (سبز، از و… )

13) روی نمک یا ماسه از طرف شاگردان املا نوشته شود.

14) تصاویری به بچه ها نشان داده شود تا بچه ها برای هر تصویر یک جمله بنویسند و جمله کسی پذیرفته می شد که از نظر املایی درست باشد.

15) کلماتی به بچه ها داده شود تا آن ها مرتبش کنند که معنی دار شود و املایش را صحیح بنویسند.

16) متنی را املا بگوییم و بچه ها به صورت گروهی مشورت کنند و بنویسند.

17) متنی را املا می گوییم و بچه ها مجازنداگر املای کلمه را نمی دانند با مراجعه به کتاب شکل درست آن کلمه را بیابند.

18) کلمات مشکل متن املا را روی می نویسیم و سپس متنی را برای بچه ها املا می گوییم تا اگر شکل آن کلمات مشکل را نمی دانند به تابلو نگاه کنند و املای آن را بیابند.

19) یک متن کوتاه دو یا سه جمله ای را روی تابلو می نویسیم و پاک می کنیم بچه ها آن جمله را در دفترشان بنویسند.

20) یکی از صفحات مجلات رشد یا کتاب داستان را در نظر بگیرند و دور کلمه های خوانده شده خط بکشند.

21) بچه در منزل برای اولیا خود املا بگویند و املای آن ها را تصحیح نمایند.

22) معلم متنی را املا بگویدو در همین حین کلمات مشکل متن را روی تابلو بنویسد.

23) یکی از دانش آموزان املا را پای تابلو می نویسد و بقیه در دفترشان می نویسند.

24) یک کلمه را بگوییم و بچه ها هم خانواده آن کلمه را خودشان به عنوان املا بنویسند.

25) تصویری را به بچه ها نشان می دهیم تا انها جمله ای در مورد آن تصویر بنویسند.

26) هر گروه یا هر فرد متنی را برای املا تهیه کنند و به کلاس بیاورند و معلم یکی از آن متن ها را انتخاب کند و برای همه کلاس املا بگوید.

27) دانش آموزان کلمات مشکل متنی را که بناست برای آنها املا بگوییم انتخاب کرده و روی کارت بنویسید معلم از همین کلمات کارت ها به بچه ها املا بگویید بعد شاگردان املای خود را از روی کارتهاییکه در اختیار دارند تصحیح نماییند.

28) از هر گروهی که می خواهیم دو یا سه کلمه پیدا کنند که صدای (ص، ث، س) داشته باشد بعد از این کلمه ها یک املای معلم ساخته می گیریم و بچه ها صدای مورد نظر را قرمز بنویسد.

29) در حین نوشتن املا بچه ها هر کلمه ای را بلد نبودند ننویسند بلکه دست بگیند و معلم آن کلمه را پای تابلو بنویسد.

30) کلمات در هم ریخته را مرتب کنند – جملات ناقص را کامل کنند – با حروف کلمه بسازند و با آن کلمه جمله بسازند.

31) برای تقویت املا دانش آموران را گروه بندی می کنیم. از گروه ها می خواهیم هر کدام بیست واژه مشکل را بنویسند. سپس هر گروه یک آینه را مقابل کلمات نگه می دارند و اعضای گروه بعدی باید سریع واژه را تشخیص دهند. هر واژه یک نمره دارد با نظارت دبیر و سرگروه ها بازی و آموزش با لذت و هیجان بسیار همراه می شود و دانش آموزانی که دراملا ضعیف هستند با این روش پیشرفت می کنند.

32) معمولا دانش آموزان درنوشتن املا کند نویس هستند برای رفع این مشکل املا به روش خبرنگاری اجرا می شود . به دانش آموزان فرصت پیش مطالعه درس مورد نظر را می دهیم سپس متن درس را معمولی بامکث یک ثانیه ای می خوانیم و دانش آموزان می نویسند ممکن است نقطه، تشدید، سرکش و … نگذارند (مانند خبرنگاران ) یا بد خط بنویسند هدف تنها تند نویسی است سپس متن را دوباره می خوانیم و با دقت رفع اشکال می کنند. می توانیم به دانش آموزانی که سریع و صحیح می نویسند نمره بیشتری بدهیم.

33) املا سفره ای چند متر سفره پلاستیکی یا سفره های یک بار مصرف را برای دانش آموزان پهن کرده و آن را قسمت ها مختلف برای دانش اموزان تقسیم می کنیم و هر گروه کلمات مورد نظر را روی آن می نویسند. سپس می توان آن را روی دیوار سالن یا کلاس چند روزی نصب کرد.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما