اکتبر 13
بازدید : 1765
نظرات : بدون دیدگاه
ایجاد علاقه به حجاب در کودک

درونی کردن ارزش حجاب و آشنا کردن کودکان، مخصوصا دختران با ای ضرورت فرهنگی، دغدغه‌ی ارزشمند بسیاری از خانواده‌های ایرانی است. بسیاری از والدین می دانند که عدم رعایت حجاب درست در نوجوانی، بدپوششی و بی‌حجابی یکی از مقدمات اشاعه دیگر ناهنجاری‌هاست.   در کنار این مسئله، حجاب یک واجب شرعی است که برای دختران […]

درونی کردن ارزش حجاب و آشنا کردن کودکان، مخصوصا دختران با ای ضرورت فرهنگی، دغدغه‌ی ارزشمند بسیاری از خانواده‌های ایرانی است. بسیاری از والدین می دانند که عدم رعایت حجاب درست در نوجوانی، بدپوششی و بی‌حجابی یکی از مقدمات اشاعه دیگر ناهنجاری‌هاست.

 

در کنار این مسئله، حجاب یک واجب شرعی است که برای دختران از نه‌سالگی ضرورت پیدا می کند و خانواده‌ها می‌بایست فرزند خود را برای رعایت آن و عمل به دستور صریح خدا آماده کنند. بالطبع هیچ تربیتی فی‌البداهه و بدون مقدمات رخ نخواهد داد. هر ارزشی که قصد درونی کردنش را داریم نیاز به پیشینه‌ای دقیق و حساب شده دارد که از مجموع چند رفتار، آموزش و … تشکیل شده است. در زیر به چند راهکار ساده جهت آشنایی کودکان با مسئله حجاب خواهیم پرداخت.

از کودکی شروع کنیم

دختران در نه سالگی نیاز به رعایت تمام و کمال حجاب دارند. یعنی تنها به این خاطر که ما گمان می کنیم سن‌شان کم است و توانایی آن را ندارند نمی توان از زیر بار یک واجب شرعی شانه خالی کرد. اما اینکه نه سالگی سن واجب شدن تکالیف دینی بر دختران است، نباید همه چیز را به آن سن موکول کرد. یعنی دختربچه‌ای که تا هفت، هشت سالگی هیچ تصور روشنی از حجاب ندارد و حریم‌ها را نمی‌شناسد، نمی تواند یک شبه باحجاب شود.

پوشاندن لباس های خیلی باز و خیلی تنگ به دختربچه‌ها، آن ها را جذاب و زیبا می کند و گاه مادران مثل یک عروسک با دخترشان برخورد می کنند و از تزیین کردن آن لذت می‌برند، اما نباید فراموش کنند که کودک، خاصه دختر، از حدود سه سالگی باید با حدی از حجاب آشنا شود. باید تفاوت حریم خانه با بیرون از خانه را بداند. تفاوت نوع لباسی که در خانه اجازه استفاده دارد و لباسی که در بیرون از خانه می تواند از آن استفاده کند را بداند و بهتر است با آرامش، لبخند و بدون سختگیری‌های افراطی این مسائل را با کودکمان مطرح کنیم.

«عزیزم، با این لباس چقدر خشگل شدی، ولی می‌دونستی تو دیگه بزرگ شدی و این لباسو فقط توی خونه می‌تونی بپوشی.»

با محجبه‌ها رفت و آمد کنید

کودک به شما نگاه می کند، به رفتار اطرافیانش دقیق می شود و بعید است آن چیزی که شما درصدد حفظ آن نیستید را او حفظ کند. کودکان تقلید می کنند؛ دختربچه‌هایی که چادر به سر می کنند و رو به قبله به تقلید از مادرشان می ایستند، تمرین نماز خواندن می کنند. دختربچه‌ای که مادر و خاله و عمه و مادربزرگ محجبه دارد زودتر و بهتر با مسئله حجاب آشنا می‌شود و آن را می پذیرد.

مهربان و خوشتیپ باشید

همان طور که گفته شد کودکان تقلید می کنند، اما کمی که بزرگتر شوند و چشم شان به زیبایی‌ها باز شود و تفکر انتزاعی در آن ها شکل بگیرد، یکی به دو کردن و دلیل خواستن را شروع می کنند. از توضیح دادن و دلایل منطقی آوردن خسته نشوید. در مورد مسئله حجاب و وجوب آن بیاموزید، نکند که دستتان خالی بماند و کودک گمان کند که شما هم برای کارتان و توصیه‌ای که به او می کنید خالی از دلیل منطقی هستید.

در عین حال در رعایت کردن حجاب خودتان، تمیز، مرتب و خوش‌تیپ باشید تا او حین مقایسه شما با افراد غیرمحجبه احساس ضعف نکند. دختربچه‌ها آرایش کردن، لاک زدن، ور رفتن با موها و استفاده از انواع لباس ها و تزیینات را دوست دارند، آن ها را سختگیرانه نهی نکنید، تنها به او حریم را متذکر شوید: «تو میتونی لاک بزنی دخترم ولی وقت نماز باید پاکش کنی، وقتی هم که از خونه میری بیرون بهتره پاکش کنی.» دلایل را هم برای او توضیح دهید. خودتان در خانه مرتب و تمیز و خوش تیپ بوده و الگوی مناسبی برای دخترتان باشید.

بلایی به نام ماهواره

اگر کودکتان بدون هیچ قید و بندی شاهد شبکه‌های ماهواره ای و سریال های ترکی و کره‌ای است و خودتان هم بیننده آن هستید، نباید توقع داشته باشید به حجاب پایبند باشد. این سریال ها، موزیک ویدیوها، برنامه‌ها که گاها جهت‌گیری‌های روشن ضددین و ضدحجاب دارند از کودکان شما یک فرد باحجاب و مقید نمی سازد. او قوه تحلیل ندارد و خیلی زود تحت تأثیر آنچه می بیند و تقلید از آن قرار می گیرد.

جشن تکلیف را جدی بگیرید

همانطور که تا قبل از رسیدن به سن نه سالگی، او را با حجاب آشنا ساخته اید و نکات ظریف را رعایت کرده اید باید زمان رسیدن به این سن را طوری برنامه ریزی کنید که او ببیند و درک کند که اتفاق بزرگ و خوشایندی برایش افتاده. همه چیز را به مدرسه و جشن ساده ای که برگزار می کند موکول نکنید. خودتان کیک و شمع مناسب بخرید، دوستان و فامیل را دعوت کنید به او هدیه بدهید و این روز را برایش ماندگار و بامفهوم کنید.

لباس‌های رنگی به شما کمک میکنند

دختربچه‌ها عاشق رنگ و تورند و لباسهای بلند و دنباله دارند. از آنها در انتخاب لباسهایشان نظرخواهی کنید. اما در نهایت به او کمک کنید لباسی را انتخاب کند که حجاب و پوشش مناسبی داشته باشد.

خاطره بد نسازید

همانطور که توصیه به گرفتن جشن تکلیف و ساختن یک خاطره لذت بخش و خوب کردیم، توصیه میکنیم از رعایت حجاب برای کودک خاطره بد نسازید. بچه‌ها عاشق فعالیت و بدوبدو هستند، دو سه سالگی سنی است که کودک مدام در حال بازی است، اگر او را در این سن مجبور به استفاده از روسری کنید، ممکن است کلافه و بداخلاق شده و خاطره خوشی از روسری در ذهنش نماند. استفاده از روسری و حجاب بلند را کم کم، مقطعی و در مراسمهای دعا شروع کنید.

صحبت کنید

با دخترتان به خیابان، رستوران، پارک و هر جای دیگری بروید و درباره حجاب و اثرات خوب آن و بدحجابی و پی آمدهای منفی آن صحبت کنید. در عین حال که او را نترسانید و ضداجتماع بار نیاورید باید در حد سن و سال خودش با معضلات اجتماعی که ریشه در بی حجابی دارند آشنا شود. از دلیل آوردن و آموختن خسته نشوید. ارزش‌اش را دارد. کمی که بزرگتر شد و قدم به سن نوجوانی گذاشت می توانید برایش دلایل محکم‌تر همراه با مصادیق عینی را عنوان کنید

.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما