آوریل 26
بازدید : 721
نظرات : بدون دیدگاه
نگذارید لوس شود!

خانواده‌ها (پدر و مادر) در روزهای پرکار و دردسرساز دیگر حوصله سر و صدای کودک خود را ندارند و برای رهایی از جیغ زدن او و به دست آوردن آرامش به خواسته های کودک تن می دهند. به عنوان مثال شما هنگامی که در فروشگاهی مشغول خرید هستید برای جلوگیری از اوقات تلخی کودکان، حاضرید […]

خانواده‌ها (پدر و مادر) در روزهای پرکار و دردسرساز دیگر حوصله سر و صدای کودک خود را ندارند و برای رهایی از جیغ زدن او و به دست آوردن آرامش به خواسته های کودک تن می دهند. به عنوان مثال شما هنگامی که در فروشگاهی مشغول خرید هستید برای جلوگیری از اوقات تلخی کودکان، حاضرید اسباب بازی موردنظر او را فراهم کنید. یا این که به هنگام صرف غذا به او اجازه می دهید هرچه می خواهد بخورد تا شما بتوانید غذای خود را در آرامش صرف کنید و به ندرت پیش می آید که بین «خواستن» و «به دست آوردن» برای کودکان فاصله ای به وجود بیاید.

 

این امر باعث می شود کودک فرصت رشد عاطفی را از دست بدهد. اگر فرزندان فرصتی برای کنار آمدن با «نه» گفتن والدین نداشته باشند، مطمئن باشید که در آینده از مشکلات بزرگ تری لطمه خواهند خورد. کودکی که به راحتی صاحب جدیدترین بازی های ویدئویی است، در آینده چگونه می تواند قبول کند که در اولین روز کاری جای دلخواه خود را به دست نیاورد!

 

با رعایت نکات زیر شاید راه حلی برای این معضل پیدا شود:

۱) منشاء مشکل را تشخیص دهید؛ هر چند که اقرار به لوس کردن فرزندان سخت است، اما باید بدانیم که ما گاه به بهانه جبران چیزهایی که در کودکی از آن محروم بودیم برای جلب نظر کودکان یا جبران احساس گناه، همه امکانات را برای آ ن ها فراهم می کنیم.در واقع باید علت لوس کردن فرزندان را در خودمان جست و جو کنیم.

 

۲) مقررات و عواقب آن را تعیین کنید؛ عبارت «اگر با ادب باشی به تو جایزه می دهم» را به عبارت «بیا این جایزه را بگیر و با ادب باش» تبدیل کنید. برای اثربخشی این نوع برنامه «تقاضا و جایزه»، باید مقررات جدیدی را اعمال کرد. برای مدتی کودک خود را تحت نظر بگیرید تا بفهمید در چه مواردی پرتوقع است و حاضر به همکاری نیست. آیا در خصوص ساعت خواب، درخواست خرید اسباب بازی جدید یا هله هوله است. به عنوان مثال، دختر شما تا وقتی که دسر موردنظرش را نخورد حاضر به نشستن سر میز شام نیست.

 

اینجا وقت آن است که مقررات و عواقب آن را تعیین کنید. به عنوان مثال و برحسب سن فرزند، او را از بازی با رایانه محروم کنید. از همکاری  همسرتان در این خصوص نیز مطمئن شوید زیرا که در این گونه مواقع بچه ها از عاطفه پدر و مادر به نفع خود استفاده می کنند. مقررات را برای او تشریح کنید مثلا هر کسی که سر میز شام با ادب باشد، در آخر هفته حق خوردن بستنی را دارد از او بخواهید که این جمله را تکرار کند تا مطمئن شوید که حرف شما را کاملا فهمیده است.

 

۳) لازم نیست تصمیم خود را توجیه کنید؛ والدین تصور می کنند که اگر به فرزندشان علت برخی از کارها و تصمیماتشان را توضیح دهند، کودک از خواسته خود دست برمی دارد اما چنین امری اتفاق نمی افتد. پس به جای توضیح دادن، قاطعانه بگویید «نه» و به او اجازه ندهید که سوال «چرا؟» را مطرح کند.

 

۴) آماده نافرمانی او باشید؛ چند بار اول که به خواسته هایشان جواب رد دهید، برای خود کودک و اطرافیان دردناک خواهد بود. از آنجا که ممکن است کودک نافرمانی کند خود را برای یک واکنش ملایم و بی تفاوت آماده کنید این راه را ادامه دهید تا کودک متوجه شود که روش او عملی نیست.

 

۵) در لذت انتظار با آن ها سهیم باشید؛ در زمان قدیم، برای دیدن فیلم و یا سریالی کودکان باید یک هفته و یا بیشتر انتظار می کشیدند اما با وجود فناوری امروزه انتظار تماشای برنامه و یا فیلم دلخواه معنی ندارد. در واقع این امر باعث شده است آن هیجان انتظار دیگر وجود نداشته باشد. کارشناسان معتقدند که انتظار کشیدن فرزندان برای برنامه های شادی بخش باعث می شود تحمل آن ها بیشتر شود و تمرکز پیدا کنند. این ۲ مهارت اساسی برای موفقیت در تحصیل ضروری است.

 

۶) به شادی های غیرمادی رو آورید؛ شما می توانید کودکانتان را با روش های مختلفی مانند کتاب خواندن، تماشای برنامه تلویزیونی و گوش دادن به حرف های او تشویق و همراهی کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما