آوریل 27
بازدید : 1189
نظرات : بدون دیدگاه
تربیت کودک اقتصادی

در دعای مکارم الاخلاق آمده است: «اللهُمَّ صَلَّ علی مُحَمدٍ وَ آلِهِ و مَتِّعنی بالْاقْتصاد؛ خدایا! بر محمد و خاندانش درود و رحمت فرست و از میانه روی [و اقتصاد مالی] بهره مندم گردان»   در تربیت فرزندان، توجه به مسائل اقتصادی خانواده و آموزش راه های جلوگیری از اسراف و تبذیر به آنان اهمیت […]

در دعای مکارم الاخلاق آمده است: «اللهُمَّ صَلَّ علی مُحَمدٍ وَ آلِهِ و مَتِّعنی بالْاقْتصاد؛ خدایا! بر محمد و خاندانش درود و رحمت فرست و از میانه روی [و اقتصاد مالی] بهره مندم گردان»

 

در تربیت فرزندان، توجه به مسائل اقتصادی خانواده و آموزش راه های جلوگیری از اسراف و تبذیر به آنان اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که پایه های همه اصول تربیتی از جمله رعایت میانه روی، پرهیز از خواسته های غیرضروری و دوری از حرص و ولع مادی، در تربیت خانوادگی به ویژه در دوران کودکی هر فرد ریشه دارد. البته از آنجا که مادران وقت بیشتری را با بچه ها در خانه می گذرانند، در پرورش روحیه اقتصادی و شکل گیری نگاه فرزندان به زندگی، نقش پررنگ و قابل توجهی دارند و هر گفتار، رفتار و عمل مادران، در رفتار و اندیشه کودکان آن ها منعکس می­ شود.

 

برای مثال، مادرانی که پیش از شرکت در هر مراسمی ساعت ها وقت و انرژی خود را صرف می کنند تا از شرکت کنندگان در آن مجلس برتر باشند و زیباتر به نظر برسند، ناخودآگاه فرزندان خود را به فخرفروشی تشویق می کنند. مادرانی که در حضور فرزندان خود به افرادی که وضع مالی خوبی دارند، حسادت می کنند، آنها را از کمبودهای مالی و مادی خود آگاه می کنند که این مسئله به صورت خودکم بینی در کودک ریشه می دواند و موجب بسیاری از لغزش ها در آینده خواهد شد. مادران آگاه و باتدبیر، به فرزندانشان می آموزند با تلاش و بردباری در زندگی، احساس غرور بیشتری کنند. در اینجا به چند نکته درباره تربیت اقتصادی کودکان اشاره می کنیم.

 

باید به فرزندان بیاموزیم که پول، دسترنج پدر است و او با کار و زحمت بسیار آن را به دست می آورد. بنابراین، نباید با خرید کالاها و وسایل غیرضروری حاصل تلاش های او را از بین ببریم. کودکان را نسبت به چگونگی استفاده از وسایل و امکانات فردی و اجتماعی، مسئولانه تربیت کنیم. درحقیقت، به آنان بیاموزیم در نگهداری از لوازم و اشیای زندگی بی توجه نباشند و در سالم نگه داشتن وسایل خود بکوشند.

 

وقتی کودک اسباب بازی خود را خراب می کند، نباید به سرعت برای او اسباب بازی دیگری خریداری شود، بلکه باید به او فهماند به اقتصاد خانواده آسیب رسانده است.

 

از دیگر مسائل مهم در تربیت اقتصادی فرزندان، پول توجیبی است. پول توجیبی، نوعی آموزش دهی به فرزند در استفاده از پول است تا به توانایی انتخاب و پذیرش مسئولیت دست یابد. پول توجیبی باید برای مخارجی مثل خرج رفت و آمد و لوازم مدرسه در نظر گرفته شود. در حالی که فرزند بزرگ می شود، پول توجیبی نیز باید بیشتر شود، به گونه ای که پاسخ گوی مخارج و نیازهای وی باشد. البته نباید از پول توجیبی به عنوان راهی برای به اطاعت درآوردن فرزندان استفاده شود.

 

نکته قابل توجه این است که مبلغی که به فرزند داده می شود، باید بر اساس درآمد و موجودی خانواده و نیازهای منطقی وی باشد. اگر فرزند پول بیشتری خارج از توانایی اقتصادی ما بخواهد، به جای اینکه فرزند را قانع کنیم که به پول بیشتری نیاز ندارد، باید وی را از شرایط اقتصادی خانواده و محدودیت ها و شرایط موجود آگاه کنیم.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما