آوریل 27
نویسنده : دکتر مریم رئوفی
بازدید : 1156
نظرات : بدون دیدگاه
مهد و کودکان زیر سه سال

تا حد امکان از سپردن کودکان زیر سه سال خود به مهد کودک خودداری کنند، چرا که این اقدام اثرات منفی بر کودکان بر جای می گذارد. هنگام سپردن کودکان خود به مهد کودک به زرق و برق‌های آن مرکز توجه نکنند.   کودکان از سنین سه سالگی به بعد نیاز به آموزش دارند که […]

تا حد امکان از سپردن کودکان زیر سه سال خود به مهد کودک خودداری کنند، چرا که این اقدام اثرات منفی بر کودکان بر جای می گذارد. هنگام سپردن کودکان خود به مهد کودک به زرق و برق‌های آن مرکز توجه نکنند.

 

کودکان از سنین سه سالگی به بعد نیاز به آموزش دارند که این آموزش‌ها شامل آموزش مهارت‌هایی نظیر رفتارهای اجتماعی، مهارت حرکتی، مستقل بودن و… است و با توجه به اینکه در جامعه کنونی اکثر خانواده‌ها تک فرزند هستند، نیاز به سپردن کودکان به مهد کودک وجود دارد.

 

در صورتی که کودکانی که بیشتر از سه سال دارند روزانه دو تا سه ساعت از وقت خود را در مهدهای کودک بگذرانند می توانند در تعامل با اجتماع و گروه همسالان خود بسیاری از مهارت‌های مورد نیاز را آموزش ببینند و به استقلال نسبی دست یابند.

 

رواج آپارتمان نشینی، گرایش به تک فرزندی و… سبب شده تا کودکان امروزی در مقایسه با کودکان گذشته کمتر در ارتباط با گروه همسالان خود باشند و لذا فضای مناسب برای رشد حرکتی و اجتماعی را در اختیار ندارند و به نظر می رسد مهدهای کودک می‌توانند این خلا را تا حدود زیادی جبران کنند.

 

ارزیابی شخصیتی مربیان مهدها، بررسی برنامه‌های آموزشی آن مرکز بنا به شرایط سنی کودک و … را از فاکتورهای موثر در ارزیابی درست یک مهد کودک است. خانواده‌ ها تنها در صورتی که نسبت به برنامه‌ها و شرایط آن مرکز اطمینان حاصل شد باید نسبت به سپردن فرزندان خود به آن مهد کودک اقدام کنند.

 

تا حد امکان از سپردن کودکان زیر سه سال خود به مهدهای کودک خودداری کنند، زیرا اینگونه مهدکودک‌ها که فقط جنبه نگهداری دارند نه تنها هیچ سودی برای کودک ندارند، بلکه حتی ممکن است آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به کودک وارد آورد، چرا که کودک مجبور است تنش جدایی از مادر را هم تحمل کند. کودکان تا سنین سه سالگی نیازمند محبت و آغوش مادر هستند و جدایی آنها از مادر سبب ایجاد اضطراب جدایی می‌شود.

 

مادرانی که به علت شاغل بودن مجبور به این کار هستند بایستی تلاش کنند تا با برنامه ریزی درست در سایر زمان‌ها نسبت به جبران خلا عاطفی بوجود آمده اقدام کنند، در غیر این صورت کودک احساس ترد شدگی و محرومیت خواهد کرد و چه بسا این حس در دوران بزرگسالی نیز با او همراه بوده و مشکلاتی را در آینده برای او بوجود آورد.

 

اگر می خواهند فرزندان خود را به محیط جدیدی انتقال دهند حداقل به مدت دو هفته به میزان یک تا دو ساعت به همراه فرزندشان در آن محیط بمانند تا کودک با آن محیط انس گرفته و احساس ترد شدن نکند. پس از اینکه احساس امنیت نسبت به محیط جدید در کودک بوجود آمد، با خیالی آسوده او را به آن مرکز بسپارید.

…کودکان زیر 3 سال را به مهدکودک نسپارید…

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما