اردیبهشت ۹
بازدید : 147
نظرات : بدون دیدگاه
مهارت های جسمانی

کودکان در شش سالگی وارد مرحله دوم زندگی رشد خود می شوند. رشد طولی آن‌ها نسبت به دوران قبل از آن کندتر می شود. ولی رشد عرضی آن‌ها سریع‌تر و به همین دلیل عضله‌ها نیز بزرگ‌تر و حجیم‌تر میشود به طوری که 75 درصد وزن بدن آن‌ها را ماهیچه های بدن تشکیل می‌دهد. یک کودک […]

کودکان در شش سالگی وارد مرحله دوم زندگی رشد خود می شوند. رشد طولی آن‌ها نسبت به دوران قبل از آن کندتر می شود. ولی رشد عرضی آن‌ها سریع‌تر و به همین دلیل عضله‌ها نیز بزرگ‌تر و حجیم‌تر میشود به طوری که 75 درصد وزن بدن آن‌ها را ماهیچه های بدن تشکیل می‌دهد. یک کودک معمولی در سن شش سالگی حدود 123 سانتی‌متر قد و حدود 23 کیلوگرم وزن دارد. سیستم عصبی در عضلات کوچک هنوز کارایی لازم را پیدا نکرده است و کودک در اجرای حرکات و فعالیت‌های جسمانی عضلات بزرگ بدن را به کار می گیرد .

 

بدین ترتیب حرکات کودک در این سنین غالبا خشن است و از تمام عضلات برای اجرای یک حرکت و مهارت استفاده می کند به دلیل کاهش برجستگی شکم در سنین بعد از شش سالگی میزان انعطاف پذیری مفاصل بدن بیشتر می‌شود. این ویژگی در دختران نسبت به پسران بیشتر جلوه می کند. در کودکان 6 ساله هنوز هماهنگی کامل بین دست‌ها و چشم‌ها و پاها وجود ندارد و این موضوع باعث می‌شود که کودکان برای عمل به مهارت های ورزشی حرکات زائد و غیر ضروری داشته باشند.

 

در سن شش سالگی شکل گیری بدن تدریجی و رشد استخوان‌ها در جهت افزایش ضخامت آن‌هاست. در این سن در هنگام فعالیت‌های جسمانی به دلیل کوچک بودن شش‌ها تعداد تنفس و ضربان قلب به سرعت افزایش می‌یابد و حرکات ورزشی شدید کودک را به نفس نفس می‌اندازد. پس مربی تربیت بدنی می‌بایست در نحوه ارائه و اجرای تمرینات بیش از پیشرقت کند.

 

آهنگ رشد جسمانی کودکان در سال های اول زندگی تا 6 سالگی بسیار سریع است. در این دوره رشد اندام‌های تحتانی مانند پاها، نسبت به تنه سریع‌تر است. افزایش رشد طولی بدن و تسریع در رشد استخوان‌ها نقش مهمی در افزایش وزن بدن دارد. به وزن بدن کودکان در این دوره تقریباً در هر سال دو کیلوگرم و به طول قد نیز، در هر سال، حدود 6 سانتی‌متر اضافه می‌شود. قد تقریبی یک کودک معمولی در 5 سالگی حدود 115 سانتی متر و وزن تقریبی وی حدود23 کیلوگرم می باشد.

 

در این سنین پاها سریع‌تر از دست‌ها ودست‌ها سریع‌تر از تنه و تنه سریع‌تر از جمجمه رشد می‌کند. رشد عضله‌ها نسبت به وزن بدن تا 6 سالگی ثابت است، به طوری که وزن عضله 25% وزن بدن را تشکیل می‌دهد. به دلیل رشد ناکامل استخوان‌های بدن و میزان مصرف کمتر مواد معدنی فشارهای جسمانی سنگین را نمی‌توانند تحمل کنند.

 

هدف برنامه‌های ورزشی در این دوره رشد و نمو متناسب اندام‌ها و ایجاد هماهنگی بیش‌تر بین دست‌ها وپاها از طریق حرکات ساده و بنیادین از قبیل راه رفتن، دویدن، گرفتن، پرتاب کردن و بازی‌های ساده ورزشی است. این‌گونه حرکات و بازی‌ها حداقل به مدت 6 ساعت در روز، باید در برنامه کودکان گنجانیده شود.

 

به طور خلاصه کودک در این گروه سنی قادر خواهد بود که:

5 بار به طرف جلو لی لی کند ده قدم به صورت جست و خیز بردارد.

ترسیم خط مایل از راست به پائین را تقلید کند.

ترسیم خط مایل از چپ به پائین را تقلید کند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما