دنیای کودک 5-6 ساله

5 سالگی سن خوبی است تا کودک مکیدن انگشت شست را ترک کند. ممکن است اتفاق بیفتد که کودک با صرف‌نظر کردن از شیئی که به آن دلبستگی دارد، خود را از این عادت رها نماید. بهتر است در آن حال کودک را برای خواب یاری کرد، مادر باید در این موقع در کنار بالین […]

5 سالگی سن خوبی است تا کودک مکیدن انگشت شست را ترک کند. ممکن است اتفاق بیفتد که کودک با صرف‌نظر کردن از شیئی که به آن دلبستگی دارد، خود را از این عادت رها نماید. بهتر است در آن حال کودک را برای خواب یاری کرد، مادر باید در این موقع در کنار بالین او نشسته یا شیئی را به او بدهد که در به خواب رفتن او کمک خواهد کرد. در هر حال نباید کودک را مجبور کرد، بلکه باید در این‌باره با او گفت‌وگو نمود تا به میل خودش این کار را قبول نماید. آن ها به زیاد فعال بودن و سر و صدا علاقه د ارند و یک نقص کوچک در اسباب بازی می‌تواند آن ها را تحریک به خواب کردن آن بنماید.

 

گاهی کودکان برای رهایی از تنش‌های داخلی خود از روش‌هایی مثل ناخن خوردن استفاده می‌کنند که اگر قادر به رهایی نشدند، این تنش‌ها در روابط اجتماعی آن ها ظهور پیدا می‌کند. از سن 5/5 سالگی آرامش کودک با افزایش فعالیت و جنب و جوش کاهش می‌یابد، طوری که دیگر کودک را نمی‌توان در خانه نگاه داشت، او در خانه و در بیرون از خانه بازی می‌کند. کودک 6 ساله چه ایستاده و چه نشسته در حال فعالیت و تحرک است؛ در همه جا حضور دارد، از این‌که دیگران در کارش دخالت کنند بدش می‌آید، به تدریج دندان‌های شیری جای خود را به دندان‌های دائمی می‌دهند، به کشتی، پشتک زدن و مشت زدن به کودک دیگر تمایل دارد، عده‌ای از پسرها در این سن از کندن زمین در مدتی طولانی لذت می‌برند، بازی‌هایش خشن و پرسروصدا است و هنگامی که با توپش در خانه بازی می‌کند، حرکاتش نگران‌کننده است، بدین معنا که هوا می‌پرد و با یک ضربه پا توپش را پرتاب می‌کند و سعی می‌کند آن را دوباره بگیرد.

 

کودک در این سن از تاب بازی بیشتر لذت می‌برد، زیرا یاد گرفته چگونه تعادل خود را حفظ کند. بی‌پروا و بدون نگرانی از صدمه خوردن، پرش‌های بسیار بلند با دورخیز را انجام دهد. هنوز مهارت کافی برای انجام کارهای حرکتی ظریف را ندارد و کاملا ناشیانه رفتار می‌کند، ولی همچنان به انجام حرکات جدید علاقه‌مند است. او از دستش به عنوان یک ابزار، با آگاهی بیشتر بهره می‌برد و در تجربیاتش از آن ها استفاده می‌کند.

 

به بازی‌ها و اشیای فلزی علاقه‌مند است، به همان اندازه که باز کردن وسایل را از یکدیگر، دوست دارد، به جمع کردن و گردآوری آنها نیز علاقه‌مند است. مثلا دختر بچه‌ها در این سن دوست دارند به عروسک‌هایشان لباس بپوشانند یا لباس‌ها را از تنشان درآورند.

 

به نقاشی کردن، ترسیم حروف و رنگ کردن علاقه دارد، به هنگام رنگ‌آمیزی مدام جابه‌جا می‌شود، طرز قرار گرفتن مداد را تغییر می‌دهد و سرش را خم می‌کند، گاه می‌ایستد و روی میز خم می‌شود و همان‌طور که به نقاشی ادامه می‌دهد، با سر روی بازویش فشار می‌آورد.

 

کودک 6 ساله به همان اندازه که در حالت نشسته فعال است، در حالت ایستاده نیز فعال می‌باشد. مثلا کارهای دستی ظریف را بیشتر اوقات ایستاده انجام می‌دهد. در صحبت کردن بسیار تواناست، به این معنا که از زبان و دهانش دائما استفاده می‌کند، لب‌هایش را گاز می‌گیرد، به هنگام نقاشی مدادش را می‌جود و با آن ضربه‌هایی وارد می‌کند، نسبت به سن 5/5 سالگی با مهارت بیشتری مداد را در دستانش می‌گیرد، اما این کار برایش خسته‌کننده است، چشم‌ها و دست‌ها با سرعت و هماهنگی کمتری عمل می‌کنند.

 

هنگام بازی دقت زیادی روی حرکات دست خود دارد، صداها و اتفاقات، خیلی زود حواسش را پرت می‌کند. غالبا از کاری که انجام می‌دهد، چشم برمی‌دارد، مثلا در حالی که با نگاهش حرکات کودک دیگری را تماشا می‌کند، دستانش همچنان به کار کردن ادامه می‌دهند. علاقه زیادی به دستکاری اشیاء و کشف آنها دارد و در این‌باره سوالات زیادی می‌پرسد.

 

کودک در این سن در حالی که وضعیت خود را بسیار سریع حفظ می‌کند، به توپ ضربه می‌زند، استفاده از مداد سیاه و رنگی بسیار ماهرانه‌ای استفاده از توپ در بازی است.

 

کودک 5/5 تا 6 ساله همواره از ناراحتی مزاج شکایت می‌کند، که این ناراحتی اغلب اوقات حقیقی و واقعی است، گاهی نیز از پا درد شکایت می‌کند. در حدود 6 سالگی در ساق پاها و غالبا «پس گردن» احساس درد می‌نمانید که دیگران با مالش و ماساژ در تسکین و کاهش درد می‌کوشند. چشم‌هایش خیلی زود سرخ می‌شوند و پلک‌هایش گل مژه می‌زنند، گلویش دچار درد و برخی مواقع سرخ و عفونی می‌شود که گاهی این عفونت به گوش‌ها و ریه سرایت می‌کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما