آوریل 29
بازدید : 5784
نظرات : بدون دیدگاه
قرآن در دوران بارداری

در اسلام تأکید شده خانمی که فرزندی در راه دارد، تلاوت قرآن را فراموش نکند. البته در خصوص اینکه چه سوره هایی از قرآن برای سلامت مادر و جنین و همچنین آسان بودن بارداری و وضع حمل مفید است، روایت های مختلفی نقل شده. در کتاب «بحار الانوار» از امام صادق (ع) نقل است که […]

در اسلام تأکید شده خانمی که فرزندی در راه دارد، تلاوت قرآن را فراموش نکند. البته در خصوص اینکه چه سوره هایی از قرآن برای سلامت مادر و جنین و همچنین آسان بودن بارداری و وضع حمل مفید است، روایت های مختلفی نقل شده. در کتاب «بحار الانوار» از امام صادق (ع) نقل است که فرموده اند:

«خواندن سوره های مبارکه مریم و محمد در دوران بارداری مفید است». بعضی از حدیث شناسان این روایت را این طور تفسیر کرده اند که اشاره حضرت از سوره مریم، به دختر بودن جنین است و مقصود از سوره محمد، پسر بودن اوست. به عبارت دیگر باید توجه داشت که تلاوت این دو سوره مربوط به هر دو جنین دختر و پسر است.

همچنین مادر باید در تلاوت این سوره ها و همچنین ختم قرآن استمرار داشته باشد نکته دیگری که در کتاب «بحار الانوار» به نقل از امام باقر و امام صادق (ع) بر آن تأکید شده، این است که خانم های مسلمان سعی کنند در طول بارداری حتی الامکان دائم الوضو باشند. در واقع وضو داشتن نوعی آمادگی برای تقرب به خداوند محسوب می شود و روح نفس مادر و جنین او را نورانی و روشن می کند خواندن نماز شب از مستحبات دیگری است که در سلامت نفس و آرامش روحی زن باردار تأثیر دارد. در روایات متعددی به نقل از امام باقر و امام صادق (ع) بجا آوردن نماز شب به زنان باردار توصیه شده است.

  • سوره های سفارش شده برای دوران بارداری – برای ۹ ماه

ماه اول
روزهای پنج شنبه و جمعه سوره یس و الصافات بخواند وبه شکم بدمد .و روزهای جمعه از قبل از صبحانه انار میل کند و قبل از طلوع آفتاب ،و هر روز بر ۲ عدد خرما سوره قدر بخواند و آن را ناشتا بخورد.
ماه دوم
روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الملک بخواند. روز پنجشنبه ۱۴۰ مرتبه و روز جمعه صد مرتبه صلوات با عجل فرجهم بگوید .هر روز ۲ عدد عناب سوره توحید بخواند و آن را ناشتا بخورد.
ماه سوم
روزهای پنج شنبه و جمعه سوره آل عمران بخواند. هر روز بعد از نمازها ۱۴۰ مرتبه صلوات بفرستد. هر روز بر ۱ عدد سیب آیه الکرسی بخواند و آن را ناشتا بخورد .

 

ماه چهارم
روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الدهر بخواند در تمام نمازها در یک رکعت سوره قدر تلاوت کند و هر روز بر دو انجیر سوره والتین بخواند و آن را ناشتا بخورد.

 

ماه پنجم
روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الفتح را تلاوت کند . و در یک نماز سوره النصر بخواند و هر روز یک عدد تخم مرغ سوره حمد بخواندو آن را ناشتا بخورد.

 

ماه ششم
روزهای پنج شنبه و جمعه سوره واقعه بخواند . شب ها در یک نماز سوره التین تلاوت کند و هر روز بر یک انار را پس از خواندن سوره فتح ناشتا بخورد.

 

ماه هفتم
روزهای پنج شنبه و جمعه سوره یس و تبارک بخواند. روزی ۱۴۰ مرتبه صلوات بفرستد و هر روز بر یک عدد به سوره یس بخواند و آن را ناشتا بخورد.

 

ماه هشتم
روزهای شنبه بعد از نماز صبح سوره قدر ، ده مرتبه.
روزهای یک شنبه بعد از نماز صبح سوره والتین ، دو مرتبه.
روزهای دوشنبه سوره یس.
روزهای سه شنبه سوره فرقان.
روزهای چهار شنبه سوره دهر.
روزهای پنجشنبه سوره محمد.
روزهای دوشنبه سوره الصافات.

 

ماه نهم
برای سلامتی امام زمان(عج) گوسفندی ذبح کرده، و از آن بخورد. در نماز ظهر یا عصر سوره «والعصر» و «الزاریات» بخواند. در روزهای پنج شنبه سوره «حج» و در روزهای جمعه سوره «فاطر» را تلاوت کند. هر روز بر مقداری شیر و خرما سوره «دهر» بخواند و آن را ناشتا بخورد.

 

سوره های مؤثر برای مادر باردار و کودکش
1.  سوره مبارکه ذاریات: پیامبر اکرم فرمود:اگر سورة ذاریات همراه زن حامله باشد، در آسان وضع حمل نمودن، موثر است. همچنین فرمود:اگر سورة ذاریات، بر زن حامله خوانده شود، حملش آسان می شود.
2.  سوره مبارکه فجر: پیامبر اکرم فرمود:اگر زن حامله، این سوره را بخواند، خداوند فرزند مبارکی به او عطا می کند.
3. سوره مبارکه حجرات: پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: هر که سورة حجرات را بخواند، برای حفظ جنینش از خطرها و سقط، موثر است.
4.  در برخی از نوشته ها و جزوه ها درباره سفارش به زنان باردار آمده که تا چهار ماهگی ۴۰ مرتبه سوره یس را بخوانید و کندور بخورید که برای هوش مفید است، مشهور است که کندور در زیاد شدن هوش کودک مؤثر است

 

 

  • خوب است حدیث کسا و زیارت امام زمان را 40 مرتبه بخوانید و بعد از هر نماز 70 بار استغفار کنید و به مدت 40 روز بعد از نماز صبح دعای عهد را بخوانید. هر روز صبح مقداری خرما بخورید. در رابطه با مزایای خوردن خرما در روایات آمده : «بهترین غذای زن حامله و حتی داروی او خرماست» و امام علی هم فرمودند : «برای زن باردار هیچ چیز بهتر از خرما نیست» امام صادق نیز فرمودند : «به زنان باردار خود در دوره زایمان خرمای برنی بدهید تا فرزندان خود را زیبا سازید» و «خوردن خرما سبب قوی شدن بدن مادر و جنین می شود.»

 

برای حالات روحی و معنوی خود بهتر است یک سری نکات را اجرا کنید. هر شب در هنگام خواب با وضو باشید ، قبل از خواب تسبیحات حضرت زهرا (س) را بگویید و از آداب خوابیدن که حضرت رسول (ص) به حضرت فاطمه (س) آموختند غفلت نورزید : خواندن سه مرتبه سوره توحید، سه مرتبه استغفر الله ربّی و أتوب الیه ، سه مرتبه تسبیحات اربعه ، خواندن آیة الکرسی و به پهلوی چپ خوابیدن اعمالی است که می بایست درهنگام خوابیدن انجام داد. سعی شود در اتاق خواب و جای کار روزانه درگلدان، گل های رنگارنگ باشد و به گلهای نظاره نمایید که در نشاط و زیبایی بچه مؤثّر است .

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما