سمعک و کم شنوایی

براساس بررسي هاي به عمل آمده از هر هزار نفر نوزاد متولد شده 5-3 نفر كم شنوا بدنيا مِي آيند و 90% از اين كودكان از والدين شنوا بدنيا مي آيند و اكثر والدين قبل از داشتن كودك كم شنوا در مورد كم شنوايان اطلاعات بسيار كمي دارند وقتي كه كم شنوا بودن كودک به […]

براساس بررسي هاي به عمل آمده از هر هزار نفر نوزاد متولد شده 5-3 نفر كم شنوا بدنيا مِي آيند و 90% از اين كودكان از والدين شنوا بدنيا مي آيند و اكثر والدين قبل از داشتن كودك كم شنوا در مورد كم شنوايان اطلاعات بسيار كمي دارند وقتي كه كم شنوا بودن كودک به والدين از سوي پزشك مربوطه اعلام مي شود اكثراٌ دچار شوک، عصبانيت، احساس گناه، نااميدي، ترس و انكار مي شوند. همه اين  موارد طبيعي و قابل درک است اما اولين و مهمترين مرحله براي كمک به اين كودكان قبول اين واقعيت است كه والدين، كم شنوايي كودک را بپذيرند تا در سريعترين زمان نسبت به اقدامات توانبخشي مبادرت ورزند . سوالاتي كه اكثر والدين كودكان كم شنوا بعد از تشخيص شنوايي مي پرسند عبارتند از:

 

1-  چگونه مي توانيم با كودک كم شنوا ارتباط برقرار كنيم ؟

2-   آيا كودكان كم شنوا مي توانند در آينده صحبت كنند ؟

3-  آيا استفاده از سمعک براي كودكان كم شنوا ضروري است ؟

۴- آيا كودكان كم شنوا بايد اززبان اشاره استفاده كنند ؟

5- چه تفاوتي بين كودكان كم شنوا با كودكان داراي شنوايي طبيعي است ؟

6- نقش خانواده برروي كودكان كم شنوا چه تأثيري دارد؟

7 – آيا اين نظر كه كودكان كم شنوا بهره هوشي كمي نسبت به ديگران دارند درست است؟

8- آيا كودكان كم شنوا مي توانند از موزيک لذت برده و يا صاحب شغل و حرفه اي شوند؟

 

اين نكته را هميشه بايد به ياد داشته باشيم كه كودكان كم شنوا از هر لحاظ مانند كودكان ديگر هستند با اين تفاوت كه آنها با ضعف شنوايي همراه هستند بايد كم شنوايي اينگونه كودكان را در بدو تولد و به موقع تشخيص داده و با اقداماتي نظير تجويز سمعك و آموزش هاي تربيت شنوايي و قراردادن كودك در محيط طبيعي باعث شكوفایي استعدادهاي ذهني و بالا بردن توانایي هاي باقي مانده شنوايي وي شده و بطور طبيعي با آن ها صحبت كنيم.

 

در مواقع شيردادن و غذا خوردن از طريق تحريكات گفتاري و صداهاي محيطي، شنوايي آن ها را به صداها و گفتارها حساس كنيم. در موقع ارتباط با كودک و صحبت كردن با آن ها سعي كنيم روبروي كودک قرار گرفته و مفاهيم گفتار و كلمات را با آرامش و با حوصله به آنها توضيح دهيم و از تكرار مكرر كلمات پرهيز نمائيم .

 

كودكان كم شنوا مي توانند با يک سمعک مناسب كه توسط متخصص شنوايي شناسي تجويز ميگردد صحبت كردن را ياد گرفته و در صورت وجود كم شنوايي شديد از آموزشهاي لازم تربيت شنوايي بهره مند گردند ، ممكن است براي ياددادن اولين كلمه و شروع زبان گفتاري  كودك در مراحل اوليه زمان زياد و تلاش هاي زيادي لازم باشد اما مطمئناٌ آموزش هاي تربيت شنوايي و استفاده از سمعک كودک را موفق به زبان آموزي كرده و گفتار كودك حتي با تأخير هم كه باشد شروع خواهد گرديد.

 

از اين به بعد با صحيت كردن هاي طبيعي و ارتباط زباني ،كودک تشويق به شروع گفتار و ايجاد ارتباط خواهد كرد و مسلماٌ  با تلاش و پشتكار والدين كودك موفق به تحصيل در مدارس عادي خواهد شد اما اگر به هر دليل موفق به انجام توصيه هاي متخصصين شنوايي در خصوص تشخيص و آموزشهاي به موقع كودكان كم شنوا نشويم متأسفانه زمان به سرعت عبور كرده و مراكز شنوايي كودك تحريك نشده و گفتار كودك شكوفا نخواهد گرديد.

 

تقريباٌ همــه كودكان كم شنوا و ناشنـوا مي توانند از سمعک هاي مدرن استفاده نمايند اما اين سمعك ها هيچ موقع شنوايي طبيعي را به كودک باز نمي گردانند ولي آنها را از دنياي سكوت خارج كرده و به برقراري ارتباط كمـك مي نمايد بوسيله سمعک و آموزشهاي تربيت شنوايي و لب خواني مي توان حداكثر استفاده را از باقي مانده شنوايي كودك بهره مند گرديد و ارتباط زباني كودك را تسهيل نمود.

 

امروزه كودكان كم شنوا و خانواده هاي آنها بدليل بالا بودن تكنولوژي سمعك و كاشت حلزون نياز به يادگيري زبان اشاره ندارند به دليل اينكه آنها از طريق سمعك هاي مناسب و كاشت حلزون  و آموزشهاي تربيت شنوايي مي توانند زبان گفتاري را ياد بگيرند اما اگر به هر دليل كودكان كم شنوا و يا ناشنوا نتوانند از تكنولوژي موجوي به موقع استفاده نمايند بين زمان تشخيص كم شنوايي و اقدامات توانبخشي فاصله ريادي ايجاد شود و در نتيجه باعث عدم شكوفایي توانايي هاي گفتاري كودك و باقي مانده شنوايي وي گردد د راين صورت لازم است كودك ناشنوا نسبت به يادگيري زبان اشاره و ارتباط از اين طريق اقدام نمايد .

 

بيشتر افراد شايد با كودكان كم شنوا هيچ برخوردي نداشته و به محض ديدن سمعك ممكن است سوالات بي جا و نامناسبي را در مورد كم شنوايي و سمعک از والدين كودكان بپرسند بايد در اين مواقع ضمن صحبت كردن بطور طبيعي با كودک به اينگونه افراد تفهيم كنيم كه كودك كم شنوا هيچ فرقي با ديگران نداشته و فقط بدليل ضعف شنوايي همانند عينك، از سمعک استفاده مي نمايد و مي توانند بطور طبيعي با آن ها ارتباط برقرار نمايند.

 

همچنين بايد يادآور شد كه كودكان كم شنوا بدليل كم شنوايي احتمالاٌ بعضي چيزها را با مشكل متوجه مي شوند و لازم است با آرامش و معمولي نسبت به توضيح بيشتر مبادرت ورزيد تا آنها بتوانند ارتباط صحيح با ديگران داشته باشند . اگر چه كودكان كم شنوا ضعف شنوايي دارند اما والدين و جامعه بايد همانند ديگران به حق و حقوق آنها بيشتر توجه كرده و از طريق برخورد درست باعث تشويق و ترغيب آنها به روابط اجتماعي صحيح مبادرت كرد، عموماٌ افرادي كه از توانبخشـي به موقع بهره منــد شده اند مي توانند مانند ساير افراد صاحب شغل و حرفه اي شده و حتي در كنسرت هاي موسيقي هم نقش برجسته اي داشته باشند ولي متأسفانه در بعضي از جوامع بدليل محدوديت هايي كه براي اين افراد ايجاد مي شود باعث افسردگي و عدم شكوفایي توانايي هاي بالقوه آن ها ميگردند لازم است ضمن آگاهي دادن به كليه اقشار جامعه با حمايت هاي معنوي از اين گونه افراد نسبت به بالفعل شدن توانايي هاي ذاتي آنها كمك نمائيم تا بتوانيم  از عوارض ناخواسته كم شنوايي جلوگيري نمائيم

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما