می 21
نویسنده : مهدی شکراللهی
بازدید : 1635
نظرات : بدون دیدگاه
زمینه سازی برای روزه داری

برای ایجاد آمادگی در کودکان، می‌توان‌ بـا زبـانی ساده و کودکانه به بیان فضیلت و ارزش روزه و جایگاه روزه دار در نـزد‌ خـداوند‌ و نـیز فـواید و ثـوابی که برای‌ آن‌ مترتب است‌، پرداخت‌.

فراهم سازی زمینه مناسب برای روزه‌داری، یکی از وظایف ظریف و بسیار مهم پدران و مادران تعریف می‌شود. بادت روزه‌داری، به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، نیاز به علاقه‌مند سازی به همراه آموزش‌های لازم آن دارد. برای زمینه‌سازی و علاقه‌مند کردن کودکان نسبت به عمل عـبادی «روزه» نـیز موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

 

  •  بیان فواید‌ و فضیلت‌ روزه‌ و ماه رمضان

آگاهی از هـر چـیزی، به ویژه اعمال عبادی، زمینه‌ساز‌ علاقه‌مندی‌ بـه انـجام دادن آن عـمل می‌شود. معصومان علیه السّلام برای ایجاد آمـادگی در مـسلمانان، قبل از‌ فرارسیدن‌ ماه‌ رمضان، به بیان اهمیت این ماه و فواید روزه‌داری می‌پرداختند بـا تـوصیه‌های لازم‌، مردم‌ را‌ برای انجام ایـن عـمل عبادی آمـاده مـی‌کردند. در روایـتی امام باقر علیه السّلام می‌فرماید‌: «پیـامبر‌ اکـرم‌ صلّی اللّه علیه و اله سه روز مانده به ماه مبارک رمضان به بلال فرمود‌ مـردم‌ را جـمع کن، وقتی مردم جمع شدند، حـضرت بالای منبر فرمود:

 

ای مـردم‌! ایـن‌ ماهی‌ است که خداوند آن را بـه شـما اختصاص داده است و سرور همۀ ماه‌ها است‌؛ شبی‌ در آنکه از هزار ماه بهتر است؛ در ایـن مـاه درهای آتش بسته‌ و درهای‌ بـهشت‌ بـاز اسـت؛ کسی که ایـن مـاه را درک کند و آمرزیده نشود، از رحـمت خـدا دور‌ باد‌.

 

در روایتی مسمعی نقل می‌کند:

امام صادق (ع) قبل از‌ حلول‌ ماه‌ مبارک رمـضان، دربـارۀ این ماه و فضائل آن و اهمیّت دادن به مـاه رمـضان با فـرزندان خـود‌ چـنین‌ وصیت‌ و گفت‌ و گو می‌کرد: پس بـا نفس خویش بستیزید؛ زیرا در این ماه رزق‌ و روزی‌ تقسیم می‌شود، اجل و لحظات مرگ هر کـس مـعین می‌شود؛ همچنین در این ماه،میهمانان خـدا (زائران خـانه‌) را کـه بـر او وارد می‌شوند، می‌نویسند و در ایـن مـاه شبی هست‌ که‌ عمل در آن شب، از عمل هزار‌ ماه‌ برتر‌ است.

 

برای ایجاد آمادگی در کودکان، همچنین‌ مـی‌توان‌ بـا زبـانی ساده و کودکانه به بیان فضیلت و ارزش روزه و جایگاه روزه دار در نـزد‌ خـداوند‌ و نـیز فـواید و ثـوابی که برای‌ آن‌ مترتب است‌، پرداخت‌.

 

باهنر‌ در این زمینه پیشنهاد می‌کند:

معلم‌ نیز‌ باید از سال‌های نخست دبستان به طور ساده دربارۀ ماه رمضان و روزه‌ مطالبی‌ برای کـودکان بیان کند. در سال‌های‌ بعد،این آموزش با‌ گستردگی‌ بیشتری انجام می‌شود و لازم است‌ معلم‌ در تدریس آن علاوه بر معرفی روزه به عنوان یکی از عبادت‌های بزرگ‌ اسلامی‌، مختصری از فواید و برخی از‌ آداب‌ آن‌ را به گـونه‌ای‌ سـاده‌ و جذاب برای دانش‌آموزان بیان‌ کند‌.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما