صحبت با نوجوانان درباره بلوغ

جای تعجب نیست که فرزندتان معمولا پرسش های زیادی در مورد بلوغ داشته باشد. مطمئن شوید که به فرزندتان زمان و فرصت پرسیدن سوالات را می دهید و صادقانه و تا حد ممکن کامل به سوالات او جواب می دهید. زمانی برای صحبت در نظر بگیرید و بگذارید فرزندتان بداند که شما همه وقت در […]

جای تعجب نیست که فرزندتان معمولا پرسش های زیادی در مورد بلوغ داشته باشد. مطمئن شوید که به فرزندتان زمان و فرصت پرسیدن سوالات را می دهید و صادقانه و تا حد ممکن کامل به سوالات او جواب می دهید. زمانی برای صحبت در نظر بگیرید و بگذارید فرزندتان بداند که شما همه وقت در دسترس هستید. سعی کنید موضوعات را به روشی آرام و عادی مورد توجه قرار دهید. اگر برای شما آزار دهنده یا دشوار باشد تا در مورد این موضوعات حساس صحبت کنید فرزندتان هم ممکن است تردید داشته باشد تا نزد شما بیاید. به عنوان والدین وظیفه شما تا حد ممکن آشکارا گفت و گو در مورد سن بلوغ و احساسات مربوط به این تغییرات با فرزندتان است. به او بگویید که واقعا خوشحال هستید که او برای پرسیدن سوالات نزد شما آمده است.

 

منتظر نشوید تا فرزندتان چیزی بپرسد زیرا ممکن است هرگز نپرسد. باید شما تصمیم بگیرید که او چه چیزی لازم است بداند و سپس قبل از اینکه بحران رخ بدهد به او بگویید. شما اولین مربی تمایلات جنسی فرزندتان هستید، اما صحبت در مورد موضوعات جنسی اغلب دشوار است.

 

وقتی با فرزندتان در مورد سن بلوغ صحبت می کنید اطمینان خاطر دهید که همه تغییرات عادی هستند. بلوغ تغییرات زیادی به همراه دارد که فرزندتان به راحتی می تواند احساس امنیت کند. بسیاری از نوجوانان در مورد ظاهر خود هنگامی که وارد سن بلوغ می شوند ابراز ناامنی می کنند، اما لازم است بدانند که همه انسان ها چیزهای یکسانی را سپری می کنند و آن مقدار زیادی از تغییرات عادی در سن بلوغ است. جوش، تغییرات حالت روحی، فوران رشد و تغییرات هورمونی بخشی از رشد هستند. به فرزندتان اطمینان دهید که بلوغ مسابقه نیست اما همیشه و همه، آن را در مرحله یکسانی طی نمی کنند.

 

 

  • تغییرات دخترها در سن بلوغ

دخترها ممکن است اوایل نه سالگی بلوغ را آغاز کنند و این می تواند آزار دهنده باشد، زیرا ممکن است احساس تنهایی داشته باشد یا احساسی شبیه اینکه وقتی در مدرسه از کلاسی به کلاس دیگر می روند همه چشم ها به او خیره می شوند. برای دخترها عادت ماهیانه یا قاعدگی، نشانه به بلوغ رسیدن آن ها است. این نشانه ای طبیعی است که در تمام دخترهای سالم رخ می دهد. عادت ماهیانه باعث می شود که بدانید سیستم تولید مثل عملکرد طبیعی دارد. دخترها اغلب تغییرات زیر را تجربه می کنند:

– فوران رشد حدود یازده سالگی

– بزرگ تر شدن سینه ها در حدود یازده سالگی

– گردتر یا پهن تر شدن باسن و باریک تر شدن کمر

– آغاز عادت ماهیانه در حدود سیزده سالگی، گاهی اوقات زودتر و گاهی دیرتر یا تخلیه نامنظم و ناهماهنگ واژنی که بعدا منظم و هماهنگ می شود.

 

  • تغییرات پسرها در سن بلوغ

سن بلوغ زمان بی قراری بسیار و بحران برای پسرها می باشد. نوجوانان دچار بلوغ زود هنگام، ممکن است احساس آزار دهنده و خجالت زدگی کنند از اینکه همکلاسی های شان به آن ها چشم بدوزند و خیره شوند، بنابراین آگاه و مراقب جملات یا شوخی های خانوادگی باشید. برای پسرها انزال اولین نشانه ورود آن ها به دوران بلوغ است. انزال، آزاد شدن منی از آلت تناسلی است که ممکن است به خاطر استمنا ایجاد شود. همچنین می تواند به طور غیر ارادی وقتی پسر خوابیده است رخ دهد که این حالت احتلام نامیده می شود و اتفاقی کاملا عادی می باشد. پسرها اغلب در سن بلوغ تغییرات زیر را تجربه می کنند:

– فوران رشد بین سیزده و چهارده سالگی

– گوش ها، دست ها و پاها بزرگ تر می شوند.

– آلت تناسلی و بیضه ها به طور متوسط در دوازده سالگی بزرگ تر می شوند.

– بیضه ها بسیار حساس می شوند.

– نعوظ های بسیار زیاد

– انزال و احتلام

– عضلات بزرگ تر و شانه های پهن تر

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما