می 21
بازدید : 1455
نظرات : بدون دیدگاه
روزهای طولانی، روزه و کودکان

وظیفه والدین در مورد روزه داری کودکانی که به سن تکلیف رسیده اند، این است که پیش از فرا رسیدن ماه روزه داری آن ها را برای این فریضه آماده کنند.

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بسیاری از والدین درباره روزه گرفتن فرزندان شان دچار تردید می شوند. آن ها می خواهند بدانند که آیا روزه گرفتن و تحمل گرسنگی و تشنگی زیاد در فصل گرما برای کودک قابل تحمل است یا ممکن است باعث بروز مشکلاتی در سلامت او شود. در واقع روزه داری می تواند فواید روحی و جسمی زیادی برای کودک داشته باشد.

 

وظیفه والدین در مورد روزه داری کودکانی که به سن تکلیف رسیده اند، این است که پیش از فرا رسیدن ماه روزه داری آن ها را برای این فریضه آماده کنند. بدون شک روزه داری و تحمل گرسنگی برای کودکانی که از سنین پایین شاهد روزه گرفتن والدین خود بوده و به این کار تشویق شده اند، آسان تر است و به دلیل احساس معنوی خاصی که تجربه می کنند، توان شان افزایش می یابد. اگر می خواهید با خیال راحت شاهد روزه داری فرزندتان باشید این مطلب را به دقت بخوانید.

 

  • چم و خم های روزه

همان طور که روزه برای افراد سالم و بالغ یک فریضه و جزء واجبات است مطابق فتوای علما، روزه داری حتی به قصد قربت جایی که بیم صدمه و زیان به فرد داشته باشد، حرام است و گناه محسوب می شود. طوری برنامه ریزی کنید که فرزندتان سحری را با آرامش بخورد نه با عجله. می توانید با تعریف کردن داستان هایی از روزه داری های خود این کار را برایشان لذت بخش تر نیز بکنید.

 

حسب شرایط بدنی کودک، روزه داری ممکن است آثار مفید یا مضر داشته باشد. استثنائا یک فرد ممکن است از نظر سنی کودک باشد ولی از نظر جثه، ذخیره بدنی و میزان چربی، در وضعیتی قرار داشته باشد که روزه داری برایش سنگین نباشد. با این حال، اکثر کودکان به خصوص کودکان کم سن وسال عموما وضعیت شکننده ای دارند، به خصوص که در دوره رشد هم قرار داشته باشند که در این صورت هم از نظر علمی و هم از نظر شرعی روزه گرفتن در آن ها مجاز نیست. کودکان باید توجه کنند که خواست قلب خود را به احکام الهی ترجیح ندهند و صرفا به این دلیل که دلشان می خواهد کار خوبی انجام دهند، سلامت خود را به خطر نیندازند.

 

  • روزه اولی ها چگونه روزه می گیرند؟

هر فردی بسته به توان، استقامت، تحمل و بنیه ای که از خود سراغ دارد خود را مهیا می کند. افرادی که بار ها روزه گرفته اند، آب دیده تر شده اند و به تجربه دریافته اند که چگونه استراحت، فعالیت، خواب، بیداری و عبادت شان را تنظیم کنند تا هم کم نیاورند و هم از وظایف اجتماعی شان باز نمانند. روزه داری به معنی تعطیلی وظایف ما نسبت به جامعه، خانواده، والدین، تعطیلی تحصیل علم و… نیست.

 

پس انجام این امور نیاز به بنیه دارد. برخی کودکان به خصوص بار اولی ها فکر می کنند که هر چه سختی بیشتری بکشند اجر و ثواب بیشتری می برند، درحالی که خداوند در قرآن می فرماید: «ای رسول گرامی، چرا چیزی را که خدا بر تو حلال کرده بر خود حرام کرده ای.»

 

استفاده ای که از این آیه می کنیم این است که وقتی ما در ساعت های بیداری می توانیم سحری و افطار مرتب و متوازنی داشته باشیم، باید از این فرصت استفاده کنیم. گاهی اوقات عادت بیدار نشدن برای مصرف سحری از سوی کودکان به غلط به عنوان نشانه ای از قدرت و استقامت تلقی می شود و در برخی مواقع بابت این کار بین خودشان پز هم می دهند. روزه اولی ها باید توجه کنند که مصرف سحری را فراموش نکنند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما