می 29
بازدید : 2138
نظرات : بدون دیدگاه
انس کودک با قرآن در ماه رمضان

انس حقیقی و واقعی با قرآن این است که مفاهیم ارزشی قرآن شنیده و دانسته شود و در زندگی به کار گرفته شود. اگر در قرآن آمده که هر معامله کوچک و بزرگ را بنویسید و شاهد بگیرید برای این است که گرفتار مشکلات نشویم، ولی این مفاهیم را نادیده می‌گیریم و در زندگی به […]

انس حقیقی و واقعی با قرآن این است که مفاهیم ارزشی قرآن شنیده و دانسته شود و در زندگی به کار گرفته شود. اگر در قرآن آمده که هر معامله کوچک و بزرگ را بنویسید و شاهد بگیرید برای این است که گرفتار مشکلات نشویم، ولی این مفاهیم را نادیده می‌گیریم و در زندگی به کار نمی‌بریم و برای خود مشکلاتی را ایجاد می‌کنیم.

 

انسان بیشتر عادت زندگی خود را در دوران کودکی کسب می‌کند و سازگاری با محیط را فرا می‌گیرد لذا باید کودکان را از کودکی با قرآن مانوس کرد. فرزندان خود را در خردسالی به فراگرفتن آداب و آیین ما تشویق کن تا در بزرگسالی روشنایی چشم تو باشد، آدابی که طفل در خردسالی فراهم می‌آورد هم چون نقشی است که در سنگ پایدار می‌ماند. این آداب چون گنجینه‌هایی هستند که همواره رشد و فزونی می‌یابد و دست حادثه نمی‌تواند در آن دگرگونی ایجاد کند.

 

انسان بیشتر عادت زندگی خود را در دوران کودکی کسب می‌کند و سازگاری با محیط را فرا می‌گیرد لذا گفته‌اند: «کودک در پنج سالگی نسخه کوچک شخص جوانی است که بعدا خواهد شد» بدین جهت تمام مکاتب فکری، روان شناسی در این مورد توافق دارند که دوران شیرخوارگی و کودکی در تعیین و شکل دادن رفتار و رشد منش آینده اهمیت خاصی دارد. در منابع روایی ما نیز تعابیری چون: علموا اولادکم، ادبوا اولادکم، بادروا اولادکم و ابوابی چون «حق الولد علی الوالد» و امثال آن همه حکایت از این مهم دارد.

 

از آن جا که هدف اصلی این نوشتار تلاشی در راه مانوس کردن کودکان با قرآن کریم می‌باشد، طلیعه سخن را گزیده‌ای از روایات در فضیلت قرائت قرآن قرار می‌دهیم که تلاوت آن را: برترین عبادت، جلا دهنده دل، کفاره گناهان، احیای قلوب، بهترین مونس، بارور کننده قلب مؤمن و روشنایی خانه‌ها می‌خوانند و درباره آموختن آن به کودکان امام حسن عسکری (ع) می‌فرماید: خداوند به پدر و مادر پاداش بزرگی عنایت فرماید، آنان می‌گویند پروردگارا این همه فضل در حق ما از کجاست؟ اعمال ما شایسته چنین پاداشی نیست، در جواب گفته می‌شود این همه عنایت و پاداش شماست که به فرزند خود کتاب خدا را آموختید و او را در آیین اسلام بینا کردید.

 

رمضان ماه قرآن است و مادران در این ماه با توجه به ثواب زیادی که قرائت قرآن دارد، برای انس کودکانشان با کلام وحی تلاش زیادی می‌کنند. چند راهکار برای انس کودکان با قرآن در رمضان ارائه داده که کمک می‌کند آنان به‌ راحتی به قرائت قرآن و حفظ آن بپردازند.

 

راهکارهای ارائه‌شده خطاب به مادران بدین شرح است:

تلاوتی را برگزین که کودک به آسانی جذب آن شود؛ به‌طوری‌که مخارج حروف برای او کاملا واضح بوده و کودک آن را درست حفظ کند.
۲ـ زمانی که کودک تو را هنگام تلاوت قرآن به دلیل تأثیرپذیری از آیات گریان و خاشع می‌بیند، معانی آیات را به او توضیح بده و بگو گریه به انسان آرامش می‌دهد تا خیال نکند که اتفاق بدی افتاده است.
۳ـ سیستمی را به شکل اسباب‌بازی یا گوشی همراهت برای ضبط صدای کودکت تهیه کن و صدای کودک را هنگام قرائت در آن ضبط کن و اجازه بده او صدایش را بشنود؛ چون کودک صدای خودش را خیلی دوست دارد؛ همین مسئله او را در حفظ قرآن کمک می‌کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما