می 16
بازدید : 1304
عکس : پایگاه خبری ماسال
نظرات : بدون دیدگاه
مسجد و روزه داری

بردن مکرر کودکان به مسجد و پیوستن به همه فعالیت های اجتماعی رایج در آن، راهی عالی در جهت نفوذ عشق به رمضان در آن ها است.

یکی از وظایف والدین در این ماه آشنا کردن فرزندان با نعمات و فضایل ماه رمضان است. ماه رمضان ماه تمام اعضای خانواده است و کودکان نیز از این بحث جدا نیستند و آن ها نیز می توانند به سهم خودشان از این ماه استفاده کنند. تعدادی از خانواده های جوان، کودکانی دارند که قادر به روزه گرفتن نمی باشند. اما این امر به تنهایی دلیلی برای جدایی کوچکترین عضو خانواده از این ضیافت الهی نیست. می‌توانیم کودک را با مفهوم صبر و گرسنگی محرومان آشنا کنیم و بگوییم که با روزه گرفتن برثواب اعمال ما افزوده می‌شود و گناهان‏مان پاک می‌شود.

 

کودکان را تشویق کنید تا وسایل خود را جمع کنند تا با هم به مسجد بروید. به آن ها اجازه دهید تا در بخشش به یکدیگر مشارکت کنند، این کار باعث می شود تا آن ها نسبت به البسه و اسباب بازی هایشان توجه بیشتری داشته باشند و اگر ذره ای حسادت در آن ها وجود دارد برطرف شود. تلاش کنید تا آن ها با هم بازی کنند و از وسائل یکدیگر استفاده کنند. رمضان زمان خوبی برای بخشش است. از کودکانتان بخواهید تا از داشته هایشان به دیگران بویژه به یتیمان بدهند. این عمل بخشش و عدم دلبستگی به اموال را به آن ها آموزش می دهد. به کودکان آموزش دهید تا مبلغی را به عنوان صدقه جمع آوری کرده و آن مبالغ را در اختیار مساجد قرار دهند.

 

اگر ممکن است، تلاش کنید تا با خانواده هایی که کودکان هم سن و سال فرزند شما دارند دور هم جمع شوید. این کار را می توانید در مسجد یا در خانه به شکل دوره ای انجام دهید. به نوبت داستان هایی درباره پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) بگویید. هیچ زمانی همچون رمضان زمان مناسبی برای بیان سیره پیامبر خدا و اهل بیت عصمت و طهارت و تعهد ایشان نسبت به دین کامل ایشان یعنی اسلام نیست.

 

داستان هایی دیگری که مناسبت دارد را از قرآن روایت کنید. هر مقدار که کودکان از قرآن بیشتر بشنوند و بیاموزند، حتی اگر آنقدر کوچک باشند که ندانند که چطور باید بخوانند، ریشه اسلام در قلب آن ها بیشتر رشد خواهد کرد. بهتر است سعی کنیم که همیشه از کمترین سن ممکن بذر ایمان را در قلب کودکمان بکاریم.

 

بردن مکرر کودکان به مسجد و پیوستن به همه فعالیت های اجتماعی رایج در آن، راهی عالی در جهت نفوذ عشق به رمضان در آنها است. تشویق آن ها به گستردن و جمع کردن جانماز و حتی گستراندن زیر انداز برای صرف افطار، راه های کوچکی برای تقویت این جذابیت است و می تواند آموزنده هم باشد. در حقیقت این فعالیت ها ماه مبارک رمضان را هر چه بیشتر ملموس و محسوس می کند.

 

مطالعه روزانه قرآن امری پسندیده است، و این امر در ماه رمضان و بهار قرآن جلوه ای خاص می یابد. گوش دادن به آیات قرآن باعث می شود کودکان هر چه بهتر و بیشتر میل و رغبت به نزدیک شدن به خداوند پیدا کنند. در واقع آن ها از طریق قرار دادن این پیام ها در ضمیر خود به این سمت حرکت می کنند. در هنگام خواب و بیداری برای آنها قرآن پخش کنید. این کار باعث می شود که آنها شنیده های امروز را فردا به عمل آورند. به میزانی که از کودکی آن ها این کار را آغاز کنیم در سال های متمادی و دورانی طولانی مدت تری این کردار با ایشان همراه خواهد بود. دعا کردن یکی از راه های بیان نیاز خود به پروردگار می باشد. روزانه برای هر یک از فرزندانتان به طور مجزا و با صدای بلند دعا کنید. آن ها با شنیدن نام  خودشان در دعا، به دعا کردن تشویق می شوند.

 

  • مسئولیت اصلی تربیت دینی فرزند به عهده والدین است و خانواده‌ها باید فعال باشند و برای ایجاد عطش مذهبی، بستر و زمینه مناسبی را بر اساس ظرفیت فرزندان فراهم کرده و در این راه از مشاوران خبره و کارآمد دینی کمک بگیرند.

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما